Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scheldestrand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scheldestrand







    voetje had er volledig moeten opstaan, maar ze waren er sneller dan ik dacht
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

  • #2
    Re: Scheldestrand

    Sinds kort publiceer je foto's op dit forum. Tussen die foto's zitten aardige opnamen, maar je fotografeert nog steeds volledig automatisch. Probeer eens te fotograferen op één van de voorkeursinstellingen.
    Een van de veel gebruikte voorkeursinstellingen is die van de diafragmavoorkeur. Dan stel je zelf het diafragma in en de camera zoekt de sluitertijd daarbij. Wil je een onderwerp van de achtergrond isoleren (achtergrond wordt wazig), dan kies je voor de grootste diafragmaopening (de kleinste diafragmawaarde).
    Dat had je eigenlijk bij deze foto's moeten doen. Daarnaast: kruip meer op je onderwerp. Dat heb je bij eerdere postings wel gedaan, maar hier is de afstand wel erg groot. Bij het fotograferen van mensen is het aan te bevelen om de camera op ooghoogte te houden (liefst nog iets lager). Als laatste de compositie van de foto's, om precies te zien: het ontbreken van een compositie. Over het maken van composities verwijs ik je naar aardige artikelen op dit forum onder het kopje InFocus.

    Comment


    • #3
      Re: Scheldestrand

      bedankt voor de tips. Ik stond deze keer hoger dan de meisjes. Het blonde meisjes, laat zich absoluut niet fotograferen als ze het in de gaten heeft, zelfs haar mama lukt het niet om foto's van haar te trekken. Had maar standaardlens bij, dus kon ook niet meer verder inzoomen.

      Het probleem van manueel trekken bij mij is nog de tijd. Ze waren hier niet aan het poseren en wilde ik dit vastleggen zou ik te laat geweest zijn met goede instellingen zoeken. Maar ga daar zeker eens meer op oefenen. Heb sinds kort een peleng fisheye een daarmee heb ik geen andere keuze dan manueel trekken.

      Verder ben ik hier op het forum nog aan mijn zoektocht bezig om voor mij bruikbare en vooral begrijpbare info te vinden. Dus je tips zijn zeker welkom Peter Ik ben nog niet helemaal mee in het technische taaltje van de fotografie (sluitertijd en diafragma staan gelukkig al wel in mijn woordenboek alleen nog weten welke wanneer te gebruiken).
      Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

      Comment


      • #4
        Re: Scheldestrand

        Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
        Het probleem van manueel trekken bij mij is nog de tijd.
        manueel is nog wel een stapje verder dan diafragmavoorkeuze hoor! In de Tv of Av stand op je toestel zal, zoals Peterdep zegt, je camera nog altijd de meeste instellingen bepalen, behalve dus sluitertijd of diafragma (afh van Tv of Av)

        Dus je hoeft enkel maar je diafragma te kiezen en de camera verder z'n ding te laten doen. Ook al mis je misschien de eerste foto, het is toch aan te raden om naar een andere modus over te schakelen als je iets wil leren! En na een tijdje ga jij op automatisch werken ipv je camera
        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

        Comment


        • #5
          Re: Scheldestrand

          Misschien is het ook handig, als je sluitertijdvoorkeur of diafragmavoorkeur wil inoefenen, statische onderwerpen te nemen. Dat geeft jezelf rustig de tijd 't een en 't ander eens uit te proberen.
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

          Comment


          • #6
            Re: Scheldestrand

            Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
            Ik stond deze keer hoger dan de meisjes. Het blonde meisjes, laat zich absoluut niet fotograferen als ze het in de gaten heeft, zelfs haar mama lukt het niet om foto's van haar te trekken. Had maar standaardlens bij, dus kon ook niet meer verder inzoomen.
            In zijn algemeenheid dien je mensen niet tegen hun wil te fotograferen. Maar er zijn ook mensen die niet gefotografeerd willen worden, maar elke opname willen hebben die van hen gemaakt zijn. Voor die laatste categorie, kan je denken aan lomografie. Dan zet je de camera op automatisch (zoals je nu al doet) en kies je een uitsnede. Daarna houd je de camera voor je buik en richt de lens (onopvallend) op wat je wilt fotograferen en druk dan (onopvallend) af. Na enig oefenen zal blijken dat veel van die foto's bruikbaar zijn en dat momenten vastgelegd worden die je normaal gesproken niet fotografeert. Je kunt namelijk direct reageren op welke gebeurtenis ook zonder eerst allerlei dingen te hoeven instellen/doen.

            Comment


            • #7
              Re: Scheldestrand

              bedankt voor de tips! Ik hoop dat het me inderdaad lukt om van manueel trekken een automatisme te maken. Die laatste vind ik ook leuk, want ik trek het liefste mensen zonder dat ze het doorhebben dat ik ze aan het fotograferen ben.
              Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

              Comment

              Working...
              X