Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebouw bij nacht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebouw bij nacht

    Hallo iedereen,

    mijn 2de foto hier, deze keer een gebouw bij nacht.

    Camera: Canon EOS 500D
    Exposure: 13
    Aperture: f/5.6
    Focal Length: 18 mm
    ISO Speed: 100

    graag commentaar



  • #2
    Re: Gebouw bij nacht

    Mysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
    Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).

    Comment


    • #3
      Re: Gebouw bij nacht

      Goed , maar ik heb de indruk dat de foto niet zo scherp is, waarom f 5.6 en niet wat hoger ? Dat had je meer scherpte gegeven.
      Het gebouw is inderdaad aan het achterover vallen. Eventjes corrigeren in CS zou ik zeggen. Als de hulplijnen aanzet kan je het gebouw mooi recht trekken.

      Groeten Flash
      Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

      Comment


      • #4
        Re: Gebouw bij nacht

        Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
        Goed , maar ik heb de indruk dat de foto niet zo scherp is, waarom f 5.6 en niet wat hoger ? Dat had je meer scherpte gegeven.
        Het gebouw is inderdaad aan het achterover vallen. Eventjes corrigeren in CS zou ik zeggen. Als de hulplijnen aanzet kan je het gebouw mooi recht trekken.

        Groeten Flash
        idd kzou zelfs zeggen F10/F12
        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: Gebouw bij nacht

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Mysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
          Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
          dat is omdat die op de hoek van beneden word getrokken...
          kan idd verholpen worden door PS
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

          Comment


          • #6
            Re: Gebouw bij nacht

            De belichting is goed, en je compositie ook, maar ik heb wel de indruk dat de foto niet scherp is. Slaat die 13 op 1/13de sluitertijd? En heb je een statief gebruikt? Zoniet, dan zou ik je aanraden om dat in de toekomst zeker te doen!

            En is er een reden waarom je ISO nog op 100 stond?? Me dunkt kan de 500D toch wel meer aan kan dan dat zonder al te veel ruis te produceren.


            (Off-topic: Red Dwarf )
            Last edited by GretchenRoss; 20 augustus 2009, 10:33. Reden: typfout

            Comment


            • #7
              Re: Gebouw bij nacht

              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Mysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
              Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
              toch voor alle duidelijkheid, dit zijn de commentaren waarmee je iemand vooruit helpt
              Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

              Comment


              • #8
                Re: Gebouw bij nacht

                gebouw staat er wel goed op, maar stoor me een beetje aan dat donkere gat links.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Gebouw bij nacht

                  badankt voor de tips, het is nog altijd wat experimenteren met diafragmas en isos etc, maar begin het een beetje te snappen.
                  En de sluitertijd is niet 1/13 maar 13 seconden, toestel boven op een auto gezet.

                  Over dat rechtrekken, ik had het ook al door, het origineel stond veel boller, heb er wel al wat mee zitten spelen, zal eens een goede tut moeten zoeken voor de lenscorrecties in PS.

                  Bedankt voor de tips iedereen.

                  Ik ga dezelfde foto nog eens opnieuw proberen een van de komende dagen.

                  Hier een linkje naar de foto die niet is rechtgetrokken.



                  The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebouw bij nacht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk bericht
                    toch voor alle duidelijkheid, dit zijn de commentaren waarmee je iemand vooruit helpt
                    Manutje niet te snel tevreden zijn

                    Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk bericht
                    En is er een reden waarom je ISO nog op 100 stond?? Me dunkt kan de 500D toch wel meer aan kan dan dat zonder al te veel ruis te produceren.


                    (Off-topic: Red Dwarf )
                    Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                    Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
                    Nooit een ISO 400 of 800 bij nacht of valavond MAX ISO 200 je ISO 100 is

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kryten Bekijk bericht
                    toestel boven op een auto gezet.
                    Gebruik een kersenpittenkussen daar kan je op je dak van je auto je toestel heel stabiel zetten

                    Hier zijn de ware tips

                    Tips voor Nachtfotografie
                    ...
                    1: statief
                    2: iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
                    3: AV stand (diafragmavoorkeuze)-diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
                    4: Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
                    5: Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
                    6: Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
                    7: Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
                    8: Gebruik geen UV
                    fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
                    9: Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
                    Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
                    10: Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
                    11: Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
                    12: Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
                    13: Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
                    14: Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
                    ...
                    Mede met dank aan Black B@ndit en

                    Hopelijk ben je hier iets mee

                    Groeten

                    Joeri
                    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebouw bij nacht

                      Thanks voor de waslijst tips Joeri, ik ga er proberen rekening mee te houden volgende keer

                      nr1 is zeker het eerste wat ik me is ga aanschaffen.

                      Over de auto focus, is dat aanvaardbaar in fotografie ? (heb een tijdje filmschool gedaan, en bij film is autofocus toch een beetje een big no no) ik probeer alles steeds zelf scherp te stellen, ok als je niet zegt dat weet niemand het, maar toch
                      Last edited by Kryten; 20 augustus 2009, 11:44.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebouw bij nacht

                        Pbj, met de meeste adviezen ben ik het eens. Oneens ben ik het met het diafragma en het scherpstellen. We hebben het hier over een brandpuntsafstand van 18 mm en een diafragma van f/5.6. Zet de afstand op 3 meter (de hyperfocale afstand) en je hebt alles scherp tussen 1,5 en 275 meter. Zet de afstand op 4 meter en alles tussen 1,70 meter en oneindig is scherp. (Voor achtergronden verwijs ik naar de DOF-master.)

                        Uiteraard kan je ook een f/11 gebruiken, maar zet de afstand dan op 1,5 meter. Dan is bij deze camera alles scherp tussen 1 meter en oneindig.

                        Het voordeel van een wat grotere lensopening (zoals de f/5.6) is tweeërlei:
                        - acceptabele sluitertijden;
                        - de kwaliteit van de scherpte neemt toe.
                        Last edited by Peterdep; 20 augustus 2009, 14:42.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebouw bij nacht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                          Pbj, met de meeste adviezen ben ik het eens. Oneens ben ik het met het diafragma en het scherpstellen. We hebben het hier over een brandpuntsafstand van 18 mm en een diafragma van f/5.6. Zet de afstand op 3 meter (de hyperfocale afstand) en je hebt alles scherp tussen 1,5 en 275 meter. Zet de afstand op 4 meter en alles tussen 1,70 meter en oneindig is scherp. (Voor achtergronden verwijs ik naar de DOF-master.)

                          Uiteraard kan je ook een f/11 gebruiken, maar zet de afstand dan op 1,5 meter. Dan is bij deze camera alles scherp tussen 1 meter en oneindig.

                          Het voordeel van een wat grotere lensopening (zoals de f/5.6) is tweeërlei:
                          - acceptabele sluitertijden;
                          - de kwaliteit van de scherpte neemt toe.
                          Dit is stof om nog een over na te denken Zeker bedankt voor de link
                          Al deze tips zijn verzameld via BD ook Bedankt

                          Groeten

                          Joeri
                          Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                          www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

                          Comment

                          Working...
                          X