Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Gebouw bij nacht
Collapse
X
-
-
Re: Gebouw bij nacht
Mysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
-
Re: Gebouw bij nacht
Goed , maar ik heb de indruk dat de foto niet zo scherp is, waarom f 5.6 en niet wat hoger ? Dat had je meer scherpte gegeven.
Het gebouw is inderdaad aan het achterover vallen. Eventjes corrigeren in CS zou ik zeggen. Als de hulplijnen aanzet kan je het gebouw mooi recht trekken.
Groeten FlashEen fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk berichtGoed , maar ik heb de indruk dat de foto niet zo scherp is, waarom f 5.6 en niet wat hoger ? Dat had je meer scherpte gegeven.
Het gebouw is inderdaad aan het achterover vallen. Eventjes corrigeren in CS zou ik zeggen. Als de hulplijnen aanzet kan je het gebouw mooi recht trekken.
Groeten Flashþú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
Freelance bedrijfsfotograaf
klikerdeklik hier voor mijn website!
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk berichtMysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
kan idd verholpen worden door PSþú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
Freelance bedrijfsfotograaf
klikerdeklik hier voor mijn website!
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
De belichting is goed, en je compositie ook, maar ik heb wel de indruk dat de foto niet scherp is. Slaat die 13 op 1/13de sluitertijd? En heb je een statief gebruikt? Zoniet, dan zou ik je aanraden om dat in de toekomst zeker te doen!
En is er een reden waarom je ISO nog op 100 stond?? Me dunkt kan de 500D toch wel meer aan kan dan dat zonder al te veel ruis te produceren.
(Off-topic: Red Dwarf )
Comment
-
-
Re: Gebouw bij nacht
Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk berichtMysterieus, goeie compo, maar bedriegen mijn ogen mij nu of helt dat gebouw achterover ?
Aangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
gebouw staat er wel goed op, maar stoor me een beetje aan dat donkere gat links.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
badankt voor de tips, het is nog altijd wat experimenteren met diafragmas en isos etc, maar begin het een beetje te snappen.
En de sluitertijd is niet 1/13 maar 13 seconden, toestel boven op een auto gezet.
Over dat rechtrekken, ik had het ook al door, het origineel stond veel boller, heb er wel al wat mee zitten spelen, zal eens een goede tut moeten zoeken voor de lenscorrecties in PS.
Bedankt voor de tips iedereen.
Ik ga dezelfde foto nog eens opnieuw proberen een van de komende dagen.
Hier een linkje naar de foto die niet is rechtgetrokken.
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk berichttoch voor alle duidelijkheid, dit zijn de commentaren waarmee je iemand vooruit helpt
Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss Bekijk berichtEn is er een reden waarom je ISO nog op 100 stond?? Me dunkt kan de 500D toch wel meer aan kan dan dat zonder al te veel ruis te produceren.
(Off-topic: Red Dwarf )Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk berichtAangezien er weinig licht was had je met de ISO tot zeker 400 kunnen gaan, zelfs 800, dan kon je sluitertijd omlaag en had je minder wazige bomen (wind).
Oorspronkelijk geplaatst door Kryten Bekijk berichttoestel boven op een auto gezet.
Hier zijn de ware tips
Tips voor Nachtfotografie
...
1: statief
2: iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
3: AV stand (diafragmavoorkeuze)-diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
4: Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
5: Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
6: Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
7: Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
8: Gebruik geen UV
fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
9: Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
10: Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
11: Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
12: Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
13: Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
14: Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
...
Mede met dank aan Black B@ndit en
Hopelijk ben je hier iets mee
Groeten
JoeriMvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
Thanks voor de waslijst tips Joeri, ik ga er proberen rekening mee te houden volgende keer
nr1 is zeker het eerste wat ik me is ga aanschaffen.
Over de auto focus, is dat aanvaardbaar in fotografie ? (heb een tijdje filmschool gedaan, en bij film is autofocus toch een beetje een big no no) ik probeer alles steeds zelf scherp te stellen, ok als je niet zegt dat weet niemand het, maar tochLast edited by Kryten; 20 augustus 2009, 12:44.
Comment
-
-
Re: Gebouw bij nacht
Pbj, met de meeste adviezen ben ik het eens. Oneens ben ik het met het diafragma en het scherpstellen. We hebben het hier over een brandpuntsafstand van 18 mm en een diafragma van f/5.6. Zet de afstand op 3 meter (de hyperfocale afstand) en je hebt alles scherp tussen 1,5 en 275 meter. Zet de afstand op 4 meter en alles tussen 1,70 meter en oneindig is scherp. (Voor achtergronden verwijs ik naar de DOF-master.)
Uiteraard kan je ook een f/11 gebruiken, maar zet de afstand dan op 1,5 meter. Dan is bij deze camera alles scherp tussen 1 meter en oneindig.
Het voordeel van een wat grotere lensopening (zoals de f/5.6) is tweeërlei:
- acceptabele sluitertijden;
- de kwaliteit van de scherpte neemt toe.Last edited by Peterdep; 20 augustus 2009, 15:42.
Comment
-
Re: Gebouw bij nacht
Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk berichtPbj, met de meeste adviezen ben ik het eens. Oneens ben ik het met het diafragma en het scherpstellen. We hebben het hier over een brandpuntsafstand van 18 mm en een diafragma van f/5.6. Zet de afstand op 3 meter (de hyperfocale afstand) en je hebt alles scherp tussen 1,5 en 275 meter. Zet de afstand op 4 meter en alles tussen 1,70 meter en oneindig is scherp. (Voor achtergronden verwijs ik naar de DOF-master.)
Uiteraard kan je ook een f/11 gebruiken, maar zet de afstand dan op 1,5 meter. Dan is bij deze camera alles scherp tussen 1 meter en oneindig.
Het voordeel van een wat grotere lensopening (zoals de f/5.6) is tweeërlei:
- acceptabele sluitertijden;
- de kwaliteit van de scherpte neemt toe.
Al deze tips zijn verzameld via BD ook Bedankt
Groeten
JoeriMvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
Comment
Comment