Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In het gras

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: In het gras

    Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
    Ruis krijg je als je met een lange sluitertijd fotografeert bij weinig licht en/of als je met een te hoge ISO-waarde fotografeert.

    Het was even uitproberen, maar de ruis is weg te krijgen. Kijk in de RGB-kanalen waar de meeste ruis in zit. Uitsluitend uit die kanalen moet je de ruis halen.

    - open het venster kanalen
    - kijk in welk kanaal/kanalen de meeste ruis zit (bij deze foto zit de ruis voornamelijk in het blauwe en groene kanaal)
    - open wederom het RGB-kanaal en sluit het venster kanalen

    - open het filter Ruis reduceren (filter/ruis/ruis reduceren)
    - verlaag Sterke tot 0
    - zet een vinkje in geavanceerd
    - klik op de tab Per kanaal
    - zet de zoom op 200%
    - kies het kanaal van waaruit je de ruis wilt verwijderen (bijvoorbeeld blauw. Hier moet wat geëxperimenteerd worden. Mooi uitgangspunt is Sterke 7 en Details behouden 70%)
    - ga nu naar het andere kanaal en doe hetzelfde
    - in het linker venster zie je de resultaten. Indien alles in orde is, sluit je het venster Ruis reduceren.

    Door op deze wijze ruis te verwijderen, behoud je veel details. Overigens is het voorkomen van ruis nog veel verstandiger (en bespaart een hoop werk).
    Ik ga daar vanavond voor zitten, tesamen met de tut van Jorgen. Heel erg bedankt Peter!
    Check mijn exif...1/200e en iso 100. Deze ruis is gewoon mijn 10D kwaal, waar ik mensen op BD al vanaf april gek mee maak.

    Comment


    • #17
      Re: In het gras

      Chris, laat aub staan. Ik vind het altijd tof als mensen dat willen doen
      De kleuren zijn ietsjes veranderd...het is wat groener. Klopt dat?

      Comment


      • #18
        Re: In het gras

        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
        Chris, laat aub staan. Ik vind het altijd tof als mensen dat willen doen
        De kleuren zijn ietsjes veranderd...het is wat groener. Klopt dat?
        Groener, inderdaad, ik kreeg de kleur niet 100%, maar ik vond de jouwe te hard naar het rood neigen
        Ik hoop dat je het "softe" effect ook ziet.

        Comment


        • #19
          Re: In het gras

          Die viel me als eerste op Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden en het doet me goed om dat te zien Mijn foto was idd iets te rood...maar ik ben nog niet zo goed met kleurtjes en schuifjes vrees ik.

          Comment


          • #20
            Re: In het gras

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Die viel me als eerste op Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden en het doet me goed om dat te zien Mijn foto was idd iets te rood...maar ik ben nog niet zo goed met kleurtjes en schuifjes vrees ik.
            Er zijn enorm veel wegen, en 1001 boeken over photoshop die 't allemaal anders gaan vertellen... Jorgen zijn tuts zijn heel goed voor modelfotografie, maar vragen heel veel oefening om ze correct toe te passen.
            Wat ik hier toepas is simpel en kan soms heel goed werken. Het staat in de cursus photoshop die ik hier thuis heb liggen, dus geen Scott Shelby, geen andere bekende naam, gewoon de Raf, die het boek geschreven heeft en het effect leuk vond.

            Comment


            • #21
              Re: In het gras

              Sorry, maar deze vind ik niet geslaagd
              De 'Monica' touch gaat hier een gevecht aan met het gras
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #22
                Re: In het gras

                Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                Ik ga daar vanavond voor zitten, tesamen met de tut van Jorgen. Heel erg bedankt Peter!
                Check mijn exif...1/200e en iso 100. Deze ruis is gewoon mijn 10D kwaal, waar ik mensen op BD al vanaf april gek mee maak.
                Bij het verwijderen van de ruis uit het blauwe en groene kanaal krijg je ongeveer het volgende plaatje:
                Overigens adviseer ik je te experimenteren met de oorspronkelijke opname.

                Comment


                • #23
                  Re: In het gras

                  Monica, in lightroom zit ook een preset om een soft-focus effect te creëren, als je wil probeer ik het wel eens met je foto.

                  Comment


                  • #24
                    Re: In het gras

                    please do

                    Comment


                    • #25
                      Re: In het gras

                      Als iedereen bij deze dan toch commentaar geeft:

                      Te centrale compo en het hoofd is afgesneden, ook de afsnijding van haar hand is wat ongelukkig gekozen.

                      Eerste van Monica zelf te soft en de update van FestinaLente iets te groen. zie weinig verschil tussen de originele en de versie van Peterdep buiten dat in de bewerkte versie haar rechterschouder (op foto links) te verscherpt over komt.

                      Sorry maar blijf nog maar even proberen

                      Groeten

                      Mipstoo

                      Comment


                      • #26
                        Re: In het gras

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Groener, inderdaad, ik kreeg de kleur niet 100%, maar ik vond de jouwe te hard naar het rood neigen
                        Ik hoop dat je het "softe" effect ook ziet.
                        Ik blijf bij alle bewerkingen een groen-blauwe zweem zien. Is die er echt of is het gezichtbedrog door het contrast groen gras en blauw kleedje?

                        @Festina: bedankt voor je uitleg. Ik ben ook een echte klons wat PS betreft (gebruik GIMP trouwens).
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: In het gras

                          Ik heb er een preset opgezet, soft focus en het gras iets gewijzigd van kleur,



                          Groetjes Hilde

                          Comment


                          • #28
                            Re: In het gras

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hill Bekijk bericht
                            Ik heb er een preset opgezet, soft focus en het gras iets gewijzigd van kleur,



                            Groetjes Hilde
                            Wederom veel te soft hoor. Waarom niet gewoon puur natuur?

                            Comment


                            • #29
                              Re: In het gras

                              De foto heeft iets, iets spontaan en dat maakt het goed.
                              Maar de foto zou nog veel sterker zijn mocht er boven en onder iets meer op staan, onderaan net al haar vingers en bovenaan ook nog net even veel gras als opzij.
                              Dan kom je uit bij een vierkante foto.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: In het gras

                                Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                                ... zie weinig verschil tussen de originele en de versie van Peterdep buiten dat in de bewerkte versie haar rechterschouder (op foto links) te verscherpt over komt.
                                Grappig dat je constateert dat de foto verscherpt is. Er is uitsluitend ruis uit het blauwe en groene kanaal gehaald.

                                Comment

                                Working...
                                X