Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwsgierige fuut

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwsgierige fuut

    De fuut komt een kijkje nemen naar die uitstekende buis. Foto genomen vanuit observatiehut.
    Graag jullie kritiek op deze foto.
    Ik ben een beginnende fotograaf die geïnteresseerd is in natuurfotografie en die nog alles te leren heeft. Laat maar komen.
    Exif: Nikon D300
    Lens: 200-400 mm zoom met 1,4 extender,
    iso: 200
    diafragma: 5,6
    sluitertijd: 1/640
    gecropt
    brandpuntsafstand: 825 mm

  • #2
    Re: Nieuwsgierige fuut

    Je hebt prachtig materiaal ter beschikking, en 't wordt hier ook goed gebruikt. Niet vergeten te verscherpen bij het verkleinen voor het posten op het internet, want ik denk dat het daar bij deze foto een tikkeltje fout loopt.
    Ik zou persoonlijk, hoewel de lens het toelaat op F5,6 toch proberen een stopje te diafragmeren, naar F8. Iets meer scherptediepte mag hier m.i. wel.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwsgierige fuut

      Voor mij staat de witbalans niet goed of ... is er een filter gebruikt. Het resultaat is in ieder geval niet natuurlijk. Daarnaast kan de foto wel wat contrast gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwsgierige fuut

        jammer dat het beestje niet scherp is, mooi met die pareltjes op de rug.
        geen statief gebruikt?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwsgierige fuut

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Je hebt prachtig materiaal ter beschikking, en 't wordt hier ook goed gebruikt. Niet vergeten te verscherpen bij het verkleinen voor het posten op het internet, want ik denk dat het daar bij deze foto een tikkeltje fout loopt.
          Ik zou persoonlijk, hoewel de lens het toelaat op F5,6 toch proberen een stopje te diafragmeren, naar F8. Iets meer scherptediepte mag hier m.i. wel.
          Peterdep: de foto is genomen in RAW en ik heb de kleurtemperatuur wat aangepast. Achteraf bekeken vind ik hem ook wat te warm.

          Bouk: Nee geen statief kunnen gebruiken wel vanop soort rijstzak.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwsgierige fuut

            FestinaLente: 'k Had wat verscherpt, maar wellicht te voorzichtig geweest. Tip van diafragma probeer ik uit, bedankt.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwsgierige fuut

              Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
              FestinaLente: 'k Had wat verscherpt, maar wellicht te voorzichtig geweest. Tip van diafragma probeer ik uit, bedankt.
              Hoewel de NIkkor 200-400 normaal volopen al scherp is, gaat een stopje diafragmeren , normalerwijze de scherpte ook ten goede komen.

              Nog een vraagje, terloops misschien... Werk je uit de hand ? Je hebt daar wel een heel gewicht te houden, en moet een aanzienlijke brandpuntsafstand overbruggen.
              Hoe stond de camera ingesteld ? AFS - AFC ?

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwsgierige fuut

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Hoewel de NIkkor 200-400 normaal volopen al scherp is, gaat een stopje diafragmeren , normalerwijze de scherpte ook ten goede komen.

                Nog een vraagje, terloops misschien... Werk je uit de hand ? Je hebt daar wel een heel gewicht te houden, en moet een aanzienlijke brandpuntsafstand overbruggen.
                Hoe stond de camera ingesteld ? AFS - AFC ?
                Uit de hand werken is bijna onmogelijk met deze samenstelling. In dit geval gebruikte ik een soort rijstzak die in de vensteropening van de kijkhut lag en zo enige stabiliteit gaf. Ik heb enkele keren gewisseld vanmorgen van scherpstellingsmodus maar werk praktisch altijd op AFC. Nu ik de kenmerken van de foto nog eens bekijk zie ik dat deze in .jpg genomen is. Ik dacht in RAW maar op bepaald moment heb ik moeten overschakelen om nog wat verder te kunnen fotograferen. Ik heb de foto geopend als RAW en hem wat bijgewerkt.
                grten, el bondadoso

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwsgierige fuut

                  Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
                  Ik heb enkele keren gewisseld vanmorgen van scherpstellingsmodus maar werk praktisch altijd op AFC. Nu ik de kenmerken van de foto nog eens bekijk zie ik dat deze in .jpg genomen is. Ik dacht in RAW maar op bepaald moment heb ik moeten overschakelen om nog wat verder te kunnen fotograferen. Ik heb de foto geopend als RAW en hem wat bijgewerkt.
                  grten, el bondadoso
                  AF-C lijkt me de juiste instelling, en eventueel gecombineerd met het dynamische scherpstelpunt. Ik denk echt dat de aanwezige onscherpte dus aan het verkleinen ligt. hou er rekening mee dat je je foto gaat verkleinen tot 1/15de van 't origineel... een beetje verscherpen is dan niet genoeg. BD-sizer is een heel mooi programma om dit te doen, simpel en efficiënt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwsgierige fuut

                    Ik volg Peter, wat betreft de kleur en het contrast. Wel een mooi plaatje, met die druppeltjes...fraaie compo ook
                    Nu een vraag...waarom ga je in een schuilhut liggen, om vervolgens op 840 mm een fuut te fotograferen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwsgierige fuut

                      Oeps me verkeerd uitgedrukt: het betreft een permanente observatietoren. En in een natuurreservaat waar de futen veel schuwer zijn dan bvb langs een kanaal waar ze gewend zijn aan vissers, wandelaars, fietsers enz.
                      Bedankt voor het complimentje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwsgierige fuut

                        FestinaLente, bedankt voor de tips. Hou ik beslist in het achterhoofd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwsgierige fuut

                          Hoe kom je aan 825mm met een 200-400 plus 1.4 extender?
                          Of heb je hier de cropfactor van de camera in verwerkt?

                          Gebruik gemaakt van de VR voor de foto? Is die daarna nog gecropt?

                          In welk natuurpark is dit genomen?

                          Groeten

                          Mipstoo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwsgierige fuut

                            Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                            Hoe kom je aan 825mm met een 200-400 plus 1.4 extender?
                            Of heb je hier de cropfactor van de camera in verwerkt?
                            Inderdaad Mipstoo de cropfactor is meegerekend, 'k heb die waarde zo afgelezen in "Bridge"

                            Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                            Gebruik gemaakt van de VR voor de foto? Is die daarna nog gecropt?
                            Ik durf de VR al wel eens afzetten, maar denk dat ik voor deze foto met VR gewerkt heb.
                            Ja, de foto is nog wat gecropt, maar 'k zou niet weten hoe je dat in afmetingen kunt uitdrukken. Zou ik deze gegevens (gebruik VR - croppen) kunnen zien aan 1of ander exif gegeven? Denk het niet.
                            Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                            In welk natuurpark is dit genomen?
                            In het natuurreservaat "De Blankaart" in West-Vlaanderen in de buurt van Diksmuide.

                            Groeten
                            el bondadoso

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwsgierige fuut

                              Door de titel had ik een andere verwachting van de foto. Dit is voor mij een gewone foto van een fuut die ergens op zijn gemakje ligt rond te dobberen op een kanaal .
                              Dit is voor mij geen nieuwgierige fuut en van die buis zie ik hier ook niets.
                              Dit maar om te zeggen dat jij al de info in het kopje hebt en weet wat er op dat moment aan het gebeuren is, hoe spectaculair dat dat ook mag zijn, maar zonder deze visuele info blijft de toeschouwer in dit geval wel op zijn honger zitten.
                              De rest is reeds gezegd
                              Robby
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

                              Comment

                              Working...
                              X