Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alle hens aan dek - Update!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alle hens aan dek - Update!

    Bij een bezoekje aan de pittoreske vestingstad Elburg ben ik toch even gaan kijken bij de kleine haven waar de leuke visserssloepen voor anker liggen.
    Blijkbaar was er toch al iemand klaar om te water te gaan. Deze aalscholver genoot van het zonnetje en wachtte heel waarschijnlijk op een portie vis



    Deze versie is wat minder verscherpt, een beetje aangepast met Shadows/Highlights en recht gezet.
    Vorige versie, zo uit het toestel en verscherpt


    Deze versie is ook iets minder verscherpt en een beetje aangepast met Shadows/Highlights.
    Vorige versie, zo uit het toestel en verscherpt

    Op aanvraag van Seger, ook eentje in Zwart/Wit omzetting


    De brandpuntafstand in deze foto's zijn 200mm en 150mm met een grote diafragma opening. Dit creëert een relatief kleine DOF en zorgt ervoor dat het onderwerp los komt van de achtergrond. Doordat de achtergrond redelijk druk is breng je op deze manier toch wat rust in de foto maar blijft de achtergrond nog herkenbaar.
    Bokeh is dan weer hoe mooi de wazige achtergrond wordt weergegeven. Dit is natuurlijk redelijk subjectief want smaken verschillen. Er zijn lenzen die bekend staan om hun Bokeh, zoals de Nikkor 85 f/1.4 of de Nikkor 135mm f/2.0 DC.
    Deze foto's zijn beide met de Nikkor 70-200 f/2.8 getrokken waar de Bokeh ook best mooi is.


    Groeten,

    Mipstoo
    Last edited by mipstoo; 4 augustus 2009, 14:07. Reden: Update

  • #2
    Re: Alle hens aan dek

    Dit is mijn wereld niet, maar de foto's boeien me. Waarschijnlijk omwille van de scherptediepte en ook omwille van de vogel, een Aalschover. Vroeger waren ze zeldzaam, nu zie je ze overal. Echte overlevers zijn het. Het zijn de dinosaurussen onder de vogels. In tegenstelling tot andere vogels zijn hun veren niet beschermd tegen het vocht en moeten zij deze telkens laten drogen na hun visvangst. Ondanks die handicap zijn ze er nog steeds.

    Ik zou die foto's ook wel eens in zwart-wit willen zien....

    Comment


    • #3
      Re: Alle hens aan dek

      't zijn mooie foto's, en Seger heeft een beetje gelijk, maar anderzijds, zitten in elke foto toch storende elementen.
      In de eerste blijft mijn blik teruggaan naar de witte rand op de boot, achter de vogel, en ik zou persoonlijk de foto daarop recht zetten, omdat ik denk dat hij dan minder stoort.
      In de tweede valt de snavel net niet/net wel in het lichte vlak er achter. De vogel zit voor mij niet helemaal goed om tegen het witte vlak erachter op te boksen qua aandacht.
      Goed gemaakt, maar de storende dingetjes maken dat ze voor mij minder makkelijk kijken.

      Comment


      • #4
        Re: Alle hens aan dek

        Bij de compositie is niet alleen het onderwerp belangrijk maar ook de achtergrond. Meestal is de fotograaf zeer sterk bezig het onderwerp in beeld te brengen, dat hij de achtergrond vergeet. Gebruik verschillende standpunten om een beter achtergrond resultaat te bekomen. Technisch gezien ogen de foto's overscherpt en zijn er storende (jpg) randen te zien.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Alle hens aan dek

          Wat betreft de storende elementen ga ik voledig akkoord maar ik heb hier voor mij toch een grote maar, als je daar zit als fotograaf met een vogel die de goedheid heeft om op enkele meters neer te komen strijken en je dan nog moet rekeninghouden dat hij ieder moment kan wegvliegen dan is het voor mij het belangrijkste dat hij op de plaat komt Eerst de vogel en dan de rest.
          Hoe groter de ervaring wordt hoe meer dat er automatisch zal worden gereageerd op achtergrond en storende elementen.
          Ik denk dat we hier niet teveel moeten rekening houden met de storende elementen, de ervaring van de fotograaf in acht genomen, wat mij betreft, al gaan we toch voor de perfectie
          Spijtig dat je geen foto hebt in de gekende poze met de vleugels open
          Robby
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #6
            Re: Alle hens aan dek

            Een uitstekend objectief, dat wisten we al.

            Nummer twee is voor mij de beste; mooie details in het zwart, correct belicht en prima achtergrond.

            Bij nummer 1 kan je aan die grote bek zien dat je op het randje van overbelichting zit. Niet makkelijk bij zo'n zwarte slokop.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Alle hens aan dek

              Al bij al toch een zeer geslaagde reeks mooie foto's. De achtergrond is inderdaad nog wat storend maar geeft tevens goed weer in welke biotoop deze vogel zich momenteel graag thuisvoelt.

              Comment


              • #8
                Re: Alle hens aan dek

                Ik vind juist de compositie erg mooi. Vooral van de eerste. Er is een goede spanning in de foto, hij loopt inderdaad een beetje tegen het overbelichte aan.

                Bij de tweede vind ik de schittering in het water erachter vervelender dan de witte rand in de eerste foto.

                Maar dat is heel persoonlijk.

                Beide foto's vind ik erg mooi.

                Comment


                • #9
                  Re: Alle hens aan dek - Update!

                  Bedankt voor alle eerlijk reacties

                  Heb even wat aanpassingen gedaan maar wist niet of ik die zomaar mag posten dus originele foto's zijn verplaatst achter het linkje, zo kunnen jullie nog altijd vergelijken.

                  Op mijn scherm kwamen ze zeker niet te scherp over maar toch aangepast, hoop dat het nu beter is?

                  De zwart-wit versie heb ik ook toegevoegd op vraag van Seger, die ik bedank voor de leuke info rond deze vogel. De zwart wit versie trekt mij persoonlijk niet meer aan als de originele.

                  Voor de rest heb ik met Shadows/Highlights sommige delen in beide foto's iets donkerder gemaakt zodat ze minder tegen het overbelichte aanleunen en de witte rand iets minder opvalt.

                  De eerste is ook rechtgezet op de rand waar FestinaLente het over had.

                  Hoop dat het beter is en altijd leuk om eerlijke commentaren te krijgen, zo leer ik bij.

                  Groeten

                  Mipstoo
                  Last edited by mipstoo; 4 augustus 2009, 14:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alle hens aan dek - Update!

                    ga voor de tweede, vind het leuk in de DOF, toch nog de helmstok te herkennen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment

                    Working...
                    X