Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen bij nacht en uit de hand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen bij nacht en uit de hand

Deze foto is getrokken bij nacht met enkel kunstmatige verlichting. Aangezien ik nog niet in het bezit ben van een statief en geen plaats vond om de camera ergens op te laten steunen, is deze uit de hand getrokken.

Persoonlijk ben ik vrij tevreden over deze plaat aangezien ik nog maar net begonnen ben met foto's maken, moeilijke belichting, geen statief.

Hou in de reacties aub rekening met de beperkingen van mijn lens en gebrek aan middelen.

Alvast bedankt!

Foto info:

Camera Model Name: Canon EOS 450D
    Sluitertijd: 1/4 sec
    Diafragma: f3.5
    Metering mode: Evaluative metering
    ISO: 1600
    Lens: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
    Flash: Uit
    Witbalans: Auto

Mvg
    Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

Re: Fotograferen bij nacht en uit de hand

Bij gebrek aan statief of steun kun je volgende truk aanwenden: je pakt een stevige koord en maakt door de strapringen van de camera een lus die tot je voeten reikt. Daarna ga met je voet(en) in de lus staan en met de camera span je de lus strak (maak de lus langgenoeg zodat je nog door de zoeker kan kijken) . Met zo'n koordstatief win minstens 2 stops.

Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

8 uur later, 101 views later maar nog geen enkele reactie wat de foto zelf betreft? Krabbel maar iets neer, al is het iets kleins..

Grts

Comment

toch straf hoor uit de hand en s nachts is een vak apart ik begin er nog niet aan

Comment

goeie foto, zou niet beter kunnen zo uit de hand

touw statief was anders wel een leuke tip! google maar es
          nikon stuff

Comment

Het onderwerp, de man in de voorgrond is quasi onzichtbaar. De lichten in de achtergrond trekken de aandacht maar zijn het onderwerp niet. Oplossing RAW zetten, spotmeten op de figuur, één stop onderbelichten. Met fotosoap bijsturen. Camera op zelfontspanner zetten en steunen/plaatsen op de grond. plat op de buik of zoiets.

-m-

Comment

Ik vermoed dat je dan andere instellingen hebt van je beeldscherm, maar hier (iMac) is de persoon heel goed zichtbaar.. Allesinds vind ik het wel al een mooie tip om een spotmeting te doen!

Maar euhm: Beginnersvraagje.. Je meet dan toch op de persoon en niet op de lampjes hé? Ik vraag me af of het veel verschil zou maken, aangezien de gebruikte lichtmeting een gemiddelde waarde is rondom het middelste AF punt, waar ik mee scherp gesteld heb..

Mvg

Ps: Als statief heb zit ik zo te denken aan een compacte Gorillapod, heeft iemand hier al ervaring mee trouwens? Of is het geen aanrader?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sofian Bekijk bericht
                Ik vermoed dat je dan andere instellingen hebt van je beeldscherm, maar hier (iMac) is de persoon heel goed zichtbaar.. Allesinds vind ik het wel al een mooie tip om een spotmeting te doen!

Maar euhm: Beginnersvraagje.. Je meet dan toch op de persoon en niet op de lampjes hé? Ik vraag me af of het veel verschil zou maken, aangezien de gebruikte lichtmeting een gemiddelde waarde is rondom het middelste AF punt, waar ik mee scherp gesteld heb..

Mvg

Ps: Als statief heb zit ik zo te denken aan een compacte Gorillapod, heeft iemand hier al ervaring mee trouwens? Of is het geen aanrader?
                Wat je NIET wil in nachtfotografie is gemiddelde waarden. Het dynamisch bereik is veel te groot: de schaduwen en de hogelichten zijn dan beide zonder enig detail. Je moet keuzes maken: derhalve de persoon spotmeteren in RAW ! de persoon zal met de voorgestelde methode iets duidelijker zijn terwijl de lichten in de achtergrond ong. hetzelfde blijven. Dit kan alleen in RAW.

EEn gorillapod is zeker ok als meeneemstatief.

-M-

Comment

Bedankt voor de tips!

Mvg

Comment

Was mijn reaktie bij het lezen van de titel zonder de foto gezien te hebben
                    Na het zien van de foto.
                    Ik vind dat je hier een perfekte belichting hebt verkregen.
                    Voor mij is de persoon voldoende zichtbaar. Je hebt voor mij het juiste evenwicht gevonden in 1 je wil die persoon fotograveren maar je geeft niet de indruk dat je hem gefotografeerd heb. Nergens zie je iets van bv en flits, overbelichting omdat je die persoon wou naar voren brengen. overbelichting van de lichten kan je niet vermijden. als je de lichten goed wil dan zal de rest veel te donker zijn.
                    Wat ik wil zeggen is dat de persoon perfekt in het compo zit zonder dat hij opvalt. als het ware een stiekeme foto.
                    Robby
                    Minder tijd achter de computer
                    Is meer tijd achter de camera

Comment

los van alle technische bemerkingen (ben zelf nog aan het experimenteren) vind ik dit een sfeervolle foto, maakt een gevoel los bij mij....
                      en dat is wat fotografie in mijn ogen is...een verhaal vertellen zonder dat je er een handleiding bij moet krijgen
                      toffe plaat met oog voor "situatie"
                      groetjes aline
                      groetjes aline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                        los van alle technische bemerkingen (ben zelf nog aan het experimenteren) vind ik dit een sfeervolle foto, maakt een gevoel los bij mij....
                        en dat is wat fotografie in mijn ogen is...een verhaal vertellen zonder dat je er een handleiding bij moet krijgentoffe plaat met oog voor "situatie"
                        groetjes aline
                        Dat ik daar niet op gekomen ben.
                        Robby
                        Minder tijd achter de computer
                        Is meer tijd achter de camera

Comment

Ik vind het een hele mooie foto. De aandacht wordt inderdaad snel getrokken naar het "feestje" op de achtergrond door het licht daar, maar dan is er de "stille" persoon op de voorgrond. Hij mag niet mee feesten ;-) . Ik zie dat graag, zo'n foto waar je niet alles van het eerste moment in ziet. Mooi gedaan, echt.
                          Canon Eos 450D
                          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Foto is in princiepe zo uit de camera gerold wat met iso 1600 haalbaar is en je hebt inderdaad de sfeer goed weergegeven. De persoon is duidelijk zoals hij moet zijn.
                            Voor mij ook een duidelijk perfecte foto technisch gezien.
                            Je kan eventueel de hoge ruis effe wegwerken met Noice ninja of zo maar das bij deze plaat niet nodig vind ik.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik vind ze ook best geslaagd, alle details zijn goed te zien
                              De IS van je lens heeft beslist geholpen

Veel fotoplezier

Comment

Working...
                              X