Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste probeersel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: eerste probeersel

    voila
    iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

    Comment


    • #17
      Re: eerste probeersel

      Je moet wel de origineel van in het begin posten omdat anders mijn en andere comments nergens op slaan. Die eerste foto stond er toch niet bij.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment


      • #18
        Re: eerste probeersel

        eerste vind ik duidelijk de beste.
        In twee en drie zien we gewoon een close-up van een kat.
        In één gebeurt er iets. Vind het niet storend dat de kat onscherp is. Het gaat hem om het sfeerbeeld.

        Comment


        • #19
          Re: eerste probeersel

          nog een tipje, naast wat al verteld werd: die rode lettertjes op de foto's zijn heel nuttig qua info, maar spuuglelijk

          Over de foto's: eerste moet je opletten, want hij is ook op 't randje van uitgebrand op verschillende plaatsen. (vooral links boven). De tweede heeft veel potentieel, maar de scherpstelling ligt net IETS voor de kat denk ik.

          De derde is niet echt meer dan een kiekje, lijkt mij. Onscherp, dat turqoise van het shirt, die arm, die hand, ... Niet goed

          Opnieuw doen, en wat aandacht besteden aan de basis... kortere sluitertijd : meer scherpte (maar inboeten op licht dat binnenvalt) doordat je beweging gaat bevriezen naarmate je de tijd verkort.

          Grtz
          2xZ6, 1xD7500, glas, licht

          Comment


          • #20
            Re: eerste probeersel

            Oorspronkelijk geplaatst door Baviaantje Bekijk bericht
            nog een tipje, naast wat al verteld werd: die rode lettertjes op de foto's zijn heel nuttig qua info, maar spuuglelijk

            Over de foto's: eerste moet je opletten, want hij is ook op 't randje van uitgebrand op verschillende plaatsen. (vooral links boven). De tweede heeft veel potentieel, maar de scherpstelling ligt net IETS voor de kat denk ik.

            De derde is niet echt meer dan een kiekje, lijkt mij. Onscherp, dat turqoise van het shirt, die arm, die hand, ... Niet goed

            Opnieuw doen, en wat aandacht besteden aan de basis... kortere sluitertijd : meer scherpte (maar inboeten op licht dat binnenvalt) doordat je beweging gaat bevriezen naarmate je de tijd verkort.

            Grtz
            @ 'uitgebrand' : hoe voorkom ik dat?
            @rode letters : kan ik die uitleg ook kopiëren en onder de foto plaatsen? voor deze foto's vind ik het geen ramp, maar 'fatsoenlijke' foto's wil ik niet verknoeien met 'exif'
            @korte sluitertijd, is dat lagere iso?
            bedankt voor de kritiek, ik voel dat ik hier iets ga bijleren!!!
            iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

            Comment


            • #21
              Re: eerste probeersel

              Oorspronkelijk geplaatst door blackgirl Bekijk bericht
              @ 'uitgebrand' : hoe voorkom ik dat?
              @rode letters : kan ik die uitleg ook kopiëren en onder de foto plaatsen? voor deze foto's vind ik het geen ramp, maar 'fatsoenlijke' foto's wil ik niet verknoeien met 'exif'
              @korte sluitertijd, is dat lagere iso?
              bedankt voor de kritiek, ik voel dat ik hier iets ga bijleren!!!
              Voor voldoende licht op de sensor te krijgen kun je verscheidene zaken doen. Of je je vergroot of verkleind het diafragma F waarde zo regel je de hoeveelheid licht Met de sluiterstijd regel je de tijd dat een bepaald hoevelheid licht op de sensor terecht komt. En met de iso waarde bepaal je gevoelgheid van de sensor, hoeveel licht dat hij absorbeert.
              Dit kun je met water uitleggen. Stel dat je een emmer moet vullen met water (10 liter)
              Het water komt uit een darm. Dan is de opening van de darm het diafragma en de opening van de emmer de iso. en de tijd dat het water loopt de sluiterstijd.
              Voor een goed belichtte foto heb ik 10 liters water nodig( de hoeveelheid licht)
              Uit de darm komt 1liter water per sek( Diafragma). Dan heb je 10 sek(sluiterstijd) nodig om deze 10 liter in de emmer te krijgen.
              Stel nu dat je de opening(Diafragma) van de darm groter maakt en er nu 2l/sek uitkomt
              Dan heb je 5sek(sluiterstijd)nodig om aan je 10 liters te komen.
              Als je nu vergeet de kraan toe te draaien en het water loopt 10sek als in het eerste voorbeeld dan zal de emmer overlopen en dan heb je meer dan 10 l (en de foto is overbelicht)
              Stel dat je de opening (Diafragma )van de darm verkleind en er komt maar een Halve Liter uit dan heb je 20 sek(sluiterstijd) nodig.
              Stel nu dat je de opening van de emmer verkleind(ISO 100) Zodat er maar een halve liter per sek in de emmer vloeit dan zal wanneer er 1liter (Diafragma)uit de darm komt het ook 20 sek duren voor vooraleer de emmer vol is.

              Dat is symplistisch voorgesteld.
              Samengevat geeft dat.
              Hoe Lager de iso hoe meer of langer licht je nodig hebt omdat de sensor minder gevoelig is.
              Bij een korte sluiterstijd heb je krachtiger of meer licht nodig . Te regelen met het diafragma Of een gevoeligere sensor ISO omhoog
              Bij een kleiner diafragma heb je heb je meer tijd nodig dus langere sluiterstijd of een gevoeligere sensor dus ISO omhoog. Tegenovergestelde voor een groter diafragma

              Alles hangt af van de sterkte van de licht bron
              Streefdoel voor beginners afhankelijk van het soort van foto, Een zo kort mogelijke Sluiterstijd en een zo laag mogelijke ISO, diafragma in functie van de foto;
              dDit is ruw geschets waar het over gaat.
              Ik hoop dat je er iets aan heeft. Maar maak u er niet te veel zorgen over. Zorg gewoon dat de het streepje van de lichtmeter zoveel mogelijk in het midden staat, en maak u over die uitgebrande plekken ook geen zorgen dat is voor later. Scherpte en goede belichting van het onderwerp zijn nu belangrijk.
              Robby
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #22
                Re: eerste probeersel

                Dankuwel, Robby, dat is goed uitgelegd, nu begrijp ik waar het om gaat. Ik ga mijn kat zoeken en shooten!!
                iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

                Comment


                • #23
                  Re: eerste probeersel

                  Oorspronkelijk geplaatst door blackgirl Bekijk bericht
                  Dankuwel, Robby, dat is goed uitgelegd, nu begrijp ik waar het om gaat. Ik ga mijn kat zoeken en shooten!!
                  Niet met een waterslang he anders gaat ze nogal verschieten
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

                  Comment


                  • #24
                    Re: eerste probeersel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    In één gebeurt er iets. Vind het niet storend dat de kat onscherp is. Het gaat hem om het sfeerbeeld.
                    Inderdaad, is best een leuke foto, de kat die zo 't beeld komt ingeslopen heeft wel wat. Wat beweegt is onscherp, en hier stoort dat niet omdat je voor het overige wel scherpte hebt.

                    Comment

                    Working...
                    X