Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Karakter Portret op leeftijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Karakter Portret op leeftijd

Heb eens geprobeerd om van twee wat oudere personen een karakterfoto te maken.

Zo is de dame bezeten door het lezen van boeken en helemaal niet sociaal,
    vandaar dat de foto geen ogen laat zien en alle aandacht naar het boek gaat.
    De mensen die deze dame kennen zullen dit misschien beter omvatten.

Deze heer is een eeuwige twijfelaar en denker, maar zit vast in het verleden.
    Al wat nieuw is , is bij definitie niet goed of twijfelachtig.
    Daarom koos ik voor de denkpose, bril in de mond, de ogen.
    Het ZW is dan een verwijzing hoe vroeger alles beter was
    .
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Re: Karakter Portret op leeftijd

De kleurenfoto vind ik heel geslaagd. Die kan zelfs opvallen tussen mensen en modellen in showcase.
    De zwart-wit foto vind ik net iets minder, en ik denk dat het aan de omzetting ligt. De zwarte ruiten op de trui vind ik vrij prominent aanwezig en ik vind hem iets te donker, hoewel ik de pose en de compo daar ook goed vind en heel goed de tekst bijtreden.
    Misschien hoort dit soort foto's wel niet in een studio thuis, maar in hun natuurlijke, gewone omgeving, maar da's een andere discussie.

Comment

Knappe opnamen. De kleuropname zou ik zelf wat meer contrast geven, maar dat is een kwestie van smaak.

Waar ik een beetje moeite mee heb, heeft niets met de foto's te maken. Dat heeft te maken met de tekst daaronder. Het is jouw typering van de mensen en ik vind niet dat zo iets op dit forum thuishoort. Ik denk ook niet dat jij het leuk zou vinden indien de andere leden van het forum -buiten jou om- hier jouw persoonskenmerken gaan bespreken.

Comment

Die eerste foto vind ik persoonlijk goed. Die tweede lijkt de persoon zen posé wat onnatuurlijk, maar daar kan jij als fotograaf wsl niet veel aan doen. Dat ligt aan het model.
        Sony DSLR-A300 + 18-70mm

Comment

Mooie eerste opname hoor.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Helemaal niet slecht, maar wat te clean naar mijn gevoel om karakterportretten te zijn. Ze idd in een meer natuurlijke omgeving plaatsen of wat meer spanning in het licht brengen had in mijn ogen best gemogen.
            Mijn gepruts op: http://www.pietervandeur.be

Comment

Die tweede lijkt de persoon zen posé wat onnatuurlijk, maar daar kan jij als fotograaf wsl niet veel aan doen. Dat ligt aan het model.
              hm. Normaal is het de fotograaf die het model aanstuurt en niet omgekeerd.

Beide foto's vind ik goed van belichting en achtergrond.
              klassieke maar goede opstelling.
              Heb bij allebei wel mn vragen over de pose. Laat ze in het vervolg eens in de lens kijken.

Heb achteraf pas je begeleidende teksten gelezen. In dat geval is de keuze voor die poses doelbewust, ok.

Comment

eerste vind ik ook de beste!
                de tweede vind ik wat flets, de omzetting is een beetje te grijs denk ik.

ik ben ook niet zo'n fan van dat soort achtergronden... Ze doen me denken aan de achtergronden die de schoolfotograaf altijd bijhad in de vroege 90's Dan liever effen.
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  hm. Normaal is het de fotograaf die het model aanstuurt en niet omgekeerd.
                  Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Flashsplash heeft met de foto's zijn interpretatie gegeven van het karakter van beide personen. Indien het iemand lukt op zijn personages zodanig neer te zetten dat die interpretatie (van de fotograaf) voor een ieder duidelijk wordt, is dat fotografisch een hele prestatie. Dit is echter een fase in het proces. Een fase waar veel fotografen al niet aan toekomen.
                  De volgende fase is nog interessanter en moeilijker. Dat is de fase om geen aanwijzingen meer te geven en de personen zelf hun houding te laten kiezen/bepalen. Met de houding die de mensen dan aannemen, stralen zij wat uit en de hoogste fotografische kunstvorm is die houding op te pakken en fotografisch te versterken (met compositie, kadering, licht, kleur, etc.).

Comment

Flash...de karaktertrekjes vind ik wel terug in de foto's
                    Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste foto, de tweede vind ik een tikje te donker.
                    Knap hoe deze mensen poseren....vooral meneer.

Comment

Beide knappe platen

Maar toch weer straf opgemerkt door FestinaLente : te prominente zwarte ruiten van de trui (wat een geoefend oog toch ziet hé)

greetz
                      Cheeta
                      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                      flickr

Comment

Op zichzelf niet slecht, maar te braafjes...mag natuurlijk ook, zelf geen voorstander
                        Onder karakterportret van oudere mensen versta ik meer zoiets als http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/i...3/original.jpg
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Wel goede commentaren (zowel positief als correctief), bedankt.

Maar toch even wat uitleggen:

@Peterdep.
                          Waar ik een beetje moeite mee heb, heeft niets met de foto's te maken. Dat heeft te maken met de tekst daaronder. Het is jouw typering van de mensen en ik vind niet dat zo iets op dit forum thuishoort. Ik denk ook niet dat jij het leuk zou vinden indien de andere leden van het forum -buiten jou om- hier jouw persoonskenmerken gaan bespreken.
                          De typering was wel nodig om uitleg te verschaffen waarom de foto's zo zijn opgenomen.
                          De personen zijn wel heel erg nauwe familie. Die mij de toelating hebben gegeven om die verklarende uitleg te geven.
                          Met andere woorden , ze vinden het helemaal niet erg.

Natuurlijk heb je een punt dat je dit niet doet zonder toestemming, maar jij kon niet weten wat mijn afspraak was natuurlijk.

@FestinaLente
                          De zwart-wit foto vind ik net iets minder, en ik denk dat het aan de omzetting ligt. De zwarte ruiten op de trui vind ik vrij prominent aanwezig en ik vind hem iets te donker
                          . Ja ben ik met akkoord, had waarschijnlijk de omzetting wat minder zwart moeten zetten.

@Control-Z en anderen betreffende wie hier stuurt, de fotograaf of het model.
                          Bij deze oefening heb ik aan de modellen gevraagd om gewoon te gaan zitten en een natuurlijke/gewone houding aan te nemen. Ik heb niets van de karaktertrekkjes laten verstaan nog heb ik hen gestuurd. Ik heb ze zeker een tiental minuten laten zitten en gewoon gebabbeld over van alles en nog wat. Daarna nam ik de foto, en deze brengen zover ik het kan zien de karaktertrekken naar voor , zo ken ik ze ook.
                          De enige manipulatie waarbij ik het accent legde hoe goed het vroeger wel was, is de ZW omzetting.
                          Uiteraard stuurt de fotograaf in de meeste gevallen de modellen, maar dit keer niet> Omdat ik de relatie tussen het zijn en de foto wilde checken .

Misschien had ik beter geen tekst gezet en aan jullie gevraagd om het karakter van deze modellen te beschrijven. Dat was misschien een betere methode geweest, afhankelijk van de antwoorden had ik dan kunnen afleiden als het opzet was gelukt of niet (karakter aflezen van een foto).

In ieder geval was dit een leuke test met goed commentaar, bedankt allemaal.

Uiteraard is extra commentaar welkom.

Groet Flash
                          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Working...
                          X