Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

    De technische kwaliteit van de opname staat buiten kijf. Ten aanzien van de compositie heb ik toch wel een vraagje. Waarom is voor deze compositie gekozen. Ik kan mij voorstellen dat de eenden en met name de wijze waarop zij gepositioneerd zijn, als uitgangspunt gebruikt worden voor de compositie. In dat geval verdwijnt er een randje aan de linkerzijde en de bovenzijde van de foto. Dus nogmaals: waarom deze compositie?

    Comment


    • #17
      Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

      Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
      De technische kwaliteit van de opname staat buiten kijf. Ten aanzien van de compositie heb ik toch wel een vraagje. Waarom is voor deze compositie gekozen. Ik kan mij voorstellen dat de eenden en met name de wijze waarop zij gepositioneerd zijn, als uitgangspunt gebruikt worden voor de compositie. In dat geval verdwijnt er een randje aan de linkerzijde en de bovenzijde van de foto. Dus nogmaals: waarom deze compositie?
      De gekozen compositie hangt niet alleen af van de wijze hoe de eenden gepostioneerd zijn, maar ook de achtergrond en de voorgrond zijn zeer belangrijk.
      Deze eenden zaten in een vijver met nog veel andere rond zwemmende eenden.
      Helemaal op de knieën zitten ging dan ook niet.

      Met de 70-200 + TC 1,7 (300mm) kon ik deze eenden maar net uitkaderen.
      Had zelf liever wat meer voorgrond gehad echter de eenden zaten nagenoeg aan de rand van de vijver.

      Dus de compositie is niet top, maar wel het beste wat op dit moment mogelijk was.

      mvg
      Antoine

      Comment


      • #18
        Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

        Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Chris,
        Bedankt voor je uitleg.
        Ik had voorheen nog nooit met een grijskaart gewerkt.
        De auto WB van de D700 is vrij goed, echter als ik wat meerdere foto's had gemaakt had ik soms wat kleurverschil. Dit loste ik vroeger altijd op in PS.
        Door het gebruik van de grijskaart, die je ook mee fotografeert, kun je dit vootkomen.
        Het gebruik van de grijskaart heeft nog veel meer voordelen.
        Ik krijg steeds vaker vragen van mensen (vooral van BD) of ze een keer een WS kunnen volgen. Dat is heel lastig omdat ik a) geen leraar ben en b) de tijd (voorlopig) niet kan vinden om zoiets te organiseren. Toen dacht ik.. laat ik eens een paar simpele dingen voor de beginner op de film zetten. Uiteindelijk is het toch

        Heb je dan niet heb probleem dat je (on)telbale keren op een dag je grijskaart moet gaan bovenhalen?

        Ik kan me inbeelden dat wanneer de zonder achter de wolken zit dit wel een invloed zal hebben op de witbalans?

        Misschien moet ik maar eens dringend wat over witbalans gaan lezen

        Comment


        • #19
          Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
          Heb je dan niet heb probleem dat je (on)telbale keren op een dag je grijskaart moet gaan bovenhalen?

          Ik kan me inbeelden dat wanneer de zonder achter de wolken zit dit wel een invloed zal hebben op de witbalans?

          Misschien moet ik maar eens dringend wat over witbalans gaan lezen
          Heb ook maar 1 dag ervaring met de grijskaart van Chris opgedaan.
          Wat mij gelijk opviel was dat alle foto's zeer goed van kleur waren.
          Zonder grijskaart moest ik soms wel eens wat in CS aanpassen.

          Aangezien ik nog steeds een grote leek ben in photoshoppen, heb er zelfs een grote hekel aan, is dit voor mij dus een grote uitkomst.

          De grijskaart van Chris, was de Lastolite die heel gemakkelijk in je broekzak past.
          Ik heb hem inmiddels ook besteld.


          mvg
          Antoine

          Comment


          • #20
            Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

            Aangezien ik nog steeds een grote leek ben in photoshoppen, heb er zelfs een grote hekel aan, is dit voor mij dus een grote uitkomst.
            idem hier, antoine.
            bovendien ben ik van oordeel dat je eerst een goede foto moet maken, met inachtname van compositie, belichting, scherptediepte enz.
            In plaats van een matige foto en er dan software op los laten.
            Ik ben dus helemaal geen voorstander van hdr of andere zware bewerkingen achteraf.
            Een foto moet eigenlijk reeds zo goed mogelijk zijn vanaf de opname.
            Ik denk dat we daarin overeenkomen van mening.

            Comment


            • #21
              Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              idem hier, antoine.
              bovendien ben ik van oordeel dat je eerst een goede foto moet maken, met inachtname van compositie, belichting, scherptediepte enz.
              In plaats van een matige foto en er dan software op los laten.
              Ik ben dus helemaal geen voorstander van hdr of andere zware bewerkingen achteraf.
              Een foto moet eigenlijk reeds zo goed mogelijk zijn vanaf de opname.
              Ik denk dat we daarin overeenkomen van mening.
              Geheel mee eens.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #22
                Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                Draai of keer het zoals je wil, het is en blijft een momentopname, een moment in de tijd. En dit gaat samen, met de kennis van je apparatuur en de instellingen die je nodig hebt .

                Ik zou het verdorie nog vergeten, mooie foto

                Groeten,

                beeldsta.
                Go with the flow

                Comment


                • #23
                  Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                  De technische kwaliteit van de opname staat buiten kijf. Ten aanzien van de compositie heb ik toch wel een vraagje. Waarom is voor deze compositie gekozen. Ik kan mij voorstellen dat de eenden en met name de wijze waarop zij gepositioneerd zijn, als uitgangspunt gebruikt worden voor de compositie. In dat geval verdwijnt er een randje aan de linkerzijde en de bovenzijde van de foto. Dus nogmaals: waarom deze compositie?
                  Deze vraag moet je mij toch eens uitleggen want daar begrijp ik niets van.
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

                  Comment


                  • #24
                    Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                    Mooie titel die perfect het beeld verwoord

                    Mooie opname, en zoals ik hier bovenaan allemaal lees zal het wel de beste compo zijn die je in deze omstandigheden hebt kunnen nemen.

                    Ivm met de grijskaart.
                    Zelf heb ik dit nog nooit niet gebruikt.
                    Als ik het goed begrijp ga je eerst je camera calibreren (witbalans) afh van de plaats waar je zich bevindt. Deze wb sla je op in je toestel en dan neem je de foto's die je op die plaats wil nemen.
                    Bestaan er nog ander methoden?
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                      Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                      Deze vraag moet je mij toch eens uitleggen want daar begrijp ik niets van.
                      Robby
                      Veel te omslachtig schreef ik: haal aan de boven- en linkerzijde van de foto, een strook ter breedte van ongeveer 100 pixels weg.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                        Veel te omslachtig schreef ik: haal aan de boven- en linkerzijde van de foto, een strook ter breedte van ongeveer 100 pixels weg.
                        Omslachtig dat is nog voorzichtig gezegd
                        Robby
                        Minder tijd achter de computer
                        Is meer tijd achter de camera

                        Comment


                        • #27
                          Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                          Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                          Als ik het goed begrijp ga je eerst je camera calibreren (witbalans) afh van de plaats waar je zich bevindt. Deze wb sla je op in je toestel en dan neem je de foto's die je op die plaats wil nemen.
                          Bestaan er nog ander methoden?
                          Zo heb ik het ook gedaan.

                          Een andere methode is de grijskaart met het onderwerp mee fotograferen.


                          mvg
                          Antoine
                          Last edited by antoine200; 12 juli 2009, 06:18.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                            Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                            Zo heb ik het ook gedaan.

                            Een andere methode is de grijskaart met het onderwerp mee fotograferen.


                            mvg
                            Antoine
                            Beetje lastig als de eenden zo ver weg en midden op het water zitten hé

                            Maar in je beginpost zeg je de flits te hebben gebruikt om in te flitsen. Heeft dit zin met een 200mm+1.7TC? Kan mij dat moeilijk voorstellen behalve als je de voorgrond wilt oplichten, wat hier niet het geval is.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
                              Beetje lastig als de eenden zo ver weg en midden op het water zitten hé

                              Maar in je beginpost zeg je de flits te hebben gebruikt om in te flitsen. Heeft dit zin met een 200mm+1.7TC? Kan mij dat moeilijk voorstellen behalve als je de voorgrond wilt oplichten, wat hier niet het geval is.
                              Het inflitsen heeft wel degelijk zin, zeker als je met de CLS van Nikon werkt.
                              Ik zie dat je Nikon D90 hebt dus zou ik zeggen probeer het eens uit.
                              300mm, F8 en 1/400sec + SB800 ITTL BTL FP.

                              In de winter gebruik ik dit heel vaak bij vogeltjes fotografie.

                              Je hoeft ook niet altijd de grijskaart voor het onderwerp te houden, is overigens wel beter.
                              Het is wel belangrijk dat de gelijke lichtinval gebruikt wordt.
                              Ik had de WB met grijskaart dan ook voordat we aan de vijver kwamen (een paar meter terug) ingesteld.
                              De eenden blijven ook niet wachten dat Antoine helemaal klaar is met instellen .

                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X