Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

    Met deze bijdrage wil ik alleen laten zien dat fotografie erg eenvoudig kan zijn.
    De opname is gemaakt met de Nikon D700 en de 70-200 +TC 1,7 II.
    Vooraf is de WB op een grijsdkaart ingesteld, (Chris bedankt voor je grijskaart + uitleg) tevens heb ik deze opname d.m.v. invulflits iets opgelicht.

    Het gevolg is dat deze foto geen nabewerking nodig heeft in PS.


    Door veel te lezen en vooral veel te oefenen met de camera krijg je uiteindelijk dit resultaat.
    Daar heb je geen PS of andere dure software voor nodig.

    Ben je op zoek naar een goede cursus fotografie, kijk dan even hier:

    mvg
    Antoine


    Last edited by antoine200; 10 juli 2009, 23:37.

  • #2
    Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

    De kleuren en belichting zullen zonder twijfel wel goed zitten met die grijskaart
    Maar ehhh, bij dit beeld zijn er zeker wel andere factoren die zwaaaaaaaar meespelen en hem zo prachtig maken: hij heeft nl een super compo en is vlijm, maar dan ook vlijm scherp!!!!
    Van zo een beeld kan ik enkel dromen en waarschijnlijk nog veel, hééééél veel oefenen
    Sjiek!

    Lena
    ---------------------------------------------------------------
    Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
    www.lenafotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

      Lena,

      Heb je de camera al eens bekeken, niet mis een full-frame D700 (2500 euro body)
      Dat lensje 70-300 VR (1800 euro). Dus ja het zou wel heel erg spijtig zijn mocht je de foto dan niet scherp krijgen. Als je een foto zoals deze wilt maken dan is ook het materiaal ervoor nodig met CS krijg je dat niet geklaard.

      Anders heeft de heer wel gelijk, al dat CS gedoe.
      Terug naar de native fotografie.

      Mooie plaat trouwens, en goede keuze van materiaal (heb hetzelfde)

      Nu we het toch over het materiaal hebben.

      Ik vind dat de 70-300 VR met 2:8 full zoom-in toch wel wat veel vignet heeft,is dat bij U ook het geval ?
      En ten tweede zit de 70-300 Vr met wat spelling op de body van D700. Ik heb er reeds enkele geprobeerd in de shop en allemaal hetzelfde en bij U ?
      Anders is de 70-300 en de D700 een pracht van materiaal.



      VG
      Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

      Comment


      • #4
        Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

        Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
        Lena,

        Heb je de camera al eens bekeken, niet mis een full-frame D700 (2500 euro body)
        Dat lensje 70-300 VR (1800 euro). Dus ja het zou wel heel erg spijtig zijn mocht je de foto dan niet scherp krijgen. Als je een foto zoals deze wilt maken dan is ook het materiaal ervoor nodig met CS krijg je dat niet geklaard.

        Anders heeft de heer wel gelijk, al dat CS gedoe.
        Terug naar de native fotografie.

        Mooie plaat trouwens, en goede keuze van materiaal (heb hetzelfde)

        Nu we het toch over het materiaal hebben.

        Ik vind dat de 70-300 VR met 2:8 full zoom-in toch wel wat veel vignet heeft,is dat bij U ook het geval ?
        En ten tweede zit de 70-300 Vr met wat spelling op de body van D700. Ik heb er reeds enkele geprobeerd in de shop en allemaal hetzelfde en bij U ?
        Anders is de 70-300 en de D700 een pracht van materiaal.



        VG
        Ik neem aan dat je bedoeld de 70-200 f2,8.

        Ten eerste ligt de scherpte niet aan het gekozen materiaal, maar aan de instelling van de camera m.b.t. tot de lens en het onderwerp (diafragma+sluitertijd)
        Het zou natuurlijk belachelijk zijn als ik met dit duur materiaal geen scherpe foto's wist te maken.
        Van vignettering heb ik nagenoeg geen last. Dit komt omdat ik ook niet het extreme/grensgebeuren van het objectief verlang cq nodig heb.
        Indien je met F2,8 bij slecht licht op een witte achtergrond fotografeert, dan kan vignettering zichtbaar zijn. Dit is software matig makkelijk op te vangen.
        Wat nog makkelijker is om wat ruimer te kaderen, zodoende valt de vignettering naderhand bij croppen weg.

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

          Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
          Lena,

          Heb je de camera al eens bekeken, niet mis een full-frame D700 (2500 euro body)
          Dat lensje 70-300 VR (1800 euro). Dus ja het zou wel heel erg spijtig zijn mocht je de foto dan niet scherp krijgen. Als je een foto zoals deze wilt maken dan is ook het materiaal ervoor nodig met CS krijg je dat niet geklaard.

          Flashsplash,

          Heb jij mijn handtekening nog niet gelezen? (dit gaat ook voor Nikon users hoor)
          Het is idd topmateriaal en daar heb je idd top resultaten mee maar ehh
          mijn ventje heeft een 5D en als ik die gebruik worden mijn pics er niet zo veel beter op hoor - in tegendeel, soms zijn ze slechter omdat ik gewoon het toestel niet meester ben én kan stabiel houden zonder statief ....
          Dus nog steeds: petje af voor de fotograaf (voor zijn materiaal slechts in 2e plaatst)
          Greets,

          Lena (beginneling met bescheiden beginners materiaal )
          ---------------------------------------------------------------
          Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
          www.lenafotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

            Allen,

            Ik denk dat ik mij slecht heb uitgedrukt.

            Het is niet het materiaal alleen dat goede opnames maakt, maar vooral de kennis van het materiaal en de technieken die een foto tot een succes maken. Maar de kwaliteit heeft zijn grenzen, en met goed materiaal en kennis kom je wel heel ver.
            Dus wat ik bedoelde : Goed materiaal en veel kennis brengt een heel goed resultaat.
            Wat ik niet bedoelde was dat de foto enkel goed was door het materiaal alleen.

            Groeten Flash


            Een 5D he Lena, mooie camera. Zullen we eens moeten uitesten 5D t.o D700
            Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

            Comment


            • #7
              Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

              Oorspronkelijk geplaatst door Lena shoot Bekijk bericht
              Flashsplash,

              Heb jij mijn handtekening nog niet gelezen? (dit gaat ook voor Nikon users hoor)
              Het is idd topmateriaal en daar heb je idd top resultaten mee maar ehh
              mijn ventje heeft een 5D en als ik die gebruik worden mijn pics er niet zo veel beter op hoor - in tegendeel, soms zijn ze slechter omdat ik gewoon het toestel niet meester ben én kan stabiel houden zonder statief ....
              Dus nog steeds: petje af voor de fotograaf (voor zijn materiaal slechts in 2e plaatst)
              Greets,

              Lena (beginneling met bescheiden beginners materiaal )
              Lena,
              Je heb volkomen gelijk dat het niet alleen aan het gekozen materiaal ligt.
              Ik fotografeer al vanaf 1957, dus mag je spreken van wat ervaring.

              Met mijn bijdrage wil ik alleen maar aangeven dat de basiskennisfotografie het belangrijkste is om tot een goede foto te komen.
              Natuurlijk speelt een inzicht tot een goede compostie een belangrijke rol.
              Er zijn mensen die de gave hebben om een goede compostie direct te zien.
              Helaas behoor ik niet tot deze groep mensen. Ik moet mij dwingen, net als velen hier, om de juiste compositie te zoeken. Door veel te oefen en vooral de tijd te nemen bij het fotograferen, kun je een heel eind komen.

              Een goed statief is een zeer belangrijk hulpmiddel, schroom niet om het te gebruiken.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                Een 5D he Lena, mooie camera. Zullen we eens moeten uitesten 5D t.o D700
                Toch niet tegen mij, zou niet fair zijn, kan er niet mee werken

                Ik weet dat je het niet zo bedoelde hoor, maar wat ik bedoelde is dat deze fotograaf waarschijnlijk even prachtige shots zou nemen met mijn beginnersmateriaal
                Beetje frustrerend eigenlijk, maar ik blijf oefenen !!!!!
                (In 1957 zat ik nog in de kolen dus moet ik nog een pak inhalen vrees ik ;-))

                Lena
                Last edited by Lena shoot; 11 juli 2009, 00:17.
                ---------------------------------------------------------------
                Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
                www.lenafotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                  Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Chris bedankt voor je grijskaart + uitleg
                  Je weet dat dat graag gedaan is Antoine, en ik hoop dat je aan die werkwijze nog heel veel plezier beleeft. Als ik eerstdaags nog eens wat tijd heb, zal ik er ook eens een paar posten van onze mini SD tijdens mijn bezoek aan jou. Fotografie zonder veel poespas en vooral zonder veel photoshop, meer moet dat niet zijn .
                  't is trouwens een heel leuk beeld, (vooral door de compo en het licht) en nog leuker omdat het gewoon goed gemaakt is en dus zo goed als geen nabewerking (op een kadertje na) nodig heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                    In RAW is het gebruik van een grijskaart toch grotendeels overbodig geworden niet?

                    kennis van het materiaal is inderdaad zeer beangrijk.. maar dat kan enkel komen door wat te oefenen


                    Je kan prachtige foto's maken met een simpele p&S, daar heb je heus geen dure camera voor nodig. Compositie blijft compositie.

                    Echter wanneer je het gaat hebben over messcherpe beelden op 100% dan spreek je wel over duur materiaal... Anderzijds een super scherpe foto is nog geen interessante, goede foto
                    Last edited by Cartman; 11 juli 2009, 02:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                      Matriaal, kennis matriaal, theoretische kennis, inzicht enz zijn inderdaad de ingrediente voor een goede foto. Waar ik het raar of zelden over hoor praten is het geluk en toeval en het moment van afdrukken, dat meespeelt. Een schoolvoorbeeld van geluk is de meeuw van Monica die in de HOF heeft mogen rondvliegen. Op dat moment was ze nog een volledige beginner, stond de camera slecht ingesteld en was het een bewegend onderwerp. Resultaat en juweeltje van een foto die in de Hof werd geplaatst.
                      Voorbeeld van toeval of meeval en geluk, is deze foto.
                      Neem nu dat deze eenden niet in deze positie stonden maar naast elkaar dan hadden we kunnen zeggen "weeral een foto van eenden, de zoveelste" ,maar nu wordt het compo intressant door de pose en de bijhorende titel.
                      Bewezen is dat hoe ervarener je wordt hoe meer geluk dat je krijgt of de kans groter is dat je geluk hebt.
                      Maar door hier te stellen "dat fotografie erg eenvoudig kan zijn"dat vindt ik misplaatst ,al is de bedoeling van uw post wel goed bedoeld.
                      Ieder gebeuren hier op onse wereld is super complex. Je zou eens allemaal moeten opschrijven wat er allemaal moet gebeuren om deze foto te maken, maar dan ook alles.
                      Ik denk dat je uw ogen gaat open trekken van hoe ingewikkeld dit wel is en dat allemaal in een fractie van een sec.
                      Fotografie is niet envoudig al ziet het er bij de pro's zo gemaakeleijk uit.
                      Maar nogmaals,inderdaad Matriaal, kennis matriaal, theoretische kennis, inzicht enz zijn zeer belangrijk.
                      Robby
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #12
                        Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                        Hello Robby,

                        Fotografie is niet envoudig al ziet het er bij de pro's zo gemaakeleijk uit.
                        Maar nogmaals,inderdaad Matriaal, kennis matriaal, theoretische kennis, inzicht enz zijn zeer belangrijk.
                        Ben ik volledig met eens.

                        Da´s een tijdje geleden dat ik u nog eens op het forum zag.

                        Groet Flash

                        Lena,
                        Ik weet dat je het niet zo bedoelde hoor, maar wat ik bedoelde is dat deze fotograaf waarschijnlijk even prachtige shots zou nemen met mijn beginnersmateriaal
                        Beetje frustrerend eigenlijk, maar ik blijf oefenen !!!!!
                        (In 1957 zat ik nog in de kolen dus moet ik nog een pak inhalen vrees ik ;-))
                        Dat denk ik ook, en wat die kolen betreft, toen zat ook ik nog in de savojen.
                        Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                          In RAW is het gebruik van een grijskaart toch grotendeels overbodig geworden niet?
                          Ja en nee... je kan de kleuren aanpassen naar wens, maar is het niet makkelijker om ze van de eerste keer goed te hebben ? Ik moet eerlijk zeggen, en Antoine kan dat bevestigen voor de D700, dat bij de D90 (en D80), de automatische witbalans vrij goed is. Meestal zitten er maar kleine verschillen op tegenover het gebruik van de grijskaart. Toch prefereer ik de grijskaart. Maak bijvoorbeeld een huwelijksreportage met de witbalans op automatisch, en je zal kleurverschillen gaan zien, naargelang wat er in beeld is. Gebruik de grijskaart en steeds dezelfde, neutrale kleur, voor al je foto's (let wel, dit is ook lensafhankelijk, dus per lens verschillend al zijn de verschillen vaak miniem).
                          Ook ik gebruik RAW, en dan merk ik dat wanneer je met de witbalans gaat schuiven, ook de curve (het licht) van de foto gaat opschuiven. Ik heb ondervonden dat je door het gebruik van de grijskaart, de juiste kleuren krijgt, je je camera daar ook aan aan kan passen, zodat je uiteindelijk een juist en goed bereik krijgt, wat het licht betreft.
                          Let wel... de grijskaart is niet voor alles bruikbaar. Bij nachtfotografie schiet je er niet mee op, en het gebruik geeft neutrale kleuren, en dit terwijl het omgevingslicht soms warmer is en aangenamer kijkt. 't Is soms een beetje "kiezen".
                          Een nadeel van automatisch, vind ik persoonlijk, dat wanneer je je flash uitklapt, om zacht in te flitsen, dat je dan een heel andere witbalans krijgt. Het toestel houdt rekening met de flash, terwijl dit soms niet de bedoeling is.

                          En Robby, fotografie is vrij eenvoudig, maar dat wil niet zeggen dat het "vanzelfsprekend" is. Je hebt gelijk dat er voor een stuk "ervaring" meespeelt, maar ook een stuk de wil om te evolueren. Ik heb het in een eerdere post al aangegeven... ik evolueer nog steeds in mijn methodes van werken en krijg meer en meer invloed op mijn beeld en heb vaker en vaker, van de eerste keer het beeld dat ik graag had.

                          Ik geef het maar mee, en waarschijnlijk is dit voor velen boven hun petje en toegegeven, het vraagt ook enige oefening. Uiteindelijk is en blijft het zien van een beeld heel belangrijk en ook daar wordt je door oefening beter in. Echter niet alleen door oefening, maar ook door het bekijken en bespreken en lezen van de besprekingen van beelden en de kennis van enkele basisregeltjes.

                          Mvg

                          Chris

                          Comment


                          • #14
                            Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                            Chris,
                            Bedankt voor je uitleg.
                            Ik had voorheen nog nooit met een grijskaart gewerkt.
                            De auto WB van de D700 is vrij goed, echter als ik wat meerdere foto's had gemaakt had ik soms wat kleurverschil. Dit loste ik vroeger altijd op in PS.
                            Door het gebruik van de grijskaart, die je ook mee fotografeert, kun je dit vootkomen.
                            Het gebruik van de grijskaart heeft nog veel meer voordelen.
                            Ik krijg steeds vaker vragen van mensen (vooral van BD) of ze een keer een WS kunnen volgen. Dat is heel lastig omdat ik a) geen leraar ben en b) de tijd (voorlopig) niet kan vinden om zoiets te organiseren. Toen dacht ik.. laat ik eens een paar simpele dingen voor de beginner op de film zetten. Uiteindelijk is het toch


                            Ik ben het ook eens met Robby.
                            Je moet een beetje geluk hebben met onderwerp.
                            Maar ik blijf erbij dat de basis kennis van fotografie het belangrijkste is om een goede foto te maken.

                            Voor goed belichte en scherpe foto’s hoef je niet perse een DSLR te bezitten.
                            Ik heb zelf een kleine compact camera, Konica KD510Z, en ik neem deze overal mee wanneer ik geen grote fototas wil sjouwen. Buitenopnamen met zo een compact camera gaat goed binnen is een ander verhaal.
                            Een klein voorbeeld vindje hier.
                            Lastig om een titel te bedenken. Foto's zijn gemaakt tijdens een rustige wandeling, zonder zware rugzak met camera en objectieven, met behulp van een klein compact Konica KD510Z. mvgr antoine200 (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)


                            Net als bij Chris zijn topic gaat hier de discussie niet over de foto.
                            Ik had hier veel andere vragen verwacht dan alleen over duur materiaal.
                            Dat ik een D700 + snelle Nikon lenzen heb kan ik nu eenmaal niet verbloemen, maar voor dit onderwerp (stil zittende eenden) is dit helemaal niet nodig.


                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: Als jij niet naar mij kijk dan kijk ik niet naar jou

                              Geluk en toeval zijn natuurlijk maar en klein onderdeel van een van het maken van een foto.
                              Robby
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

                              Comment

                              Working...
                              X