Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gewoon....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gewoon....

xxxxx
    Last edited by Kiuma; 6 mei 2010, 07:06.
    NicoSansen.com - FLICKR

Re: Gewoon....

Ik vind je test niet zo goed gelukt...
    Simpele reden... de persoon op de achtergrond is nog bijna scherp.
    Ik ben even gaan kijken in de exif, hoe het komt, en wat ik op de foto vermoedde, bleek juist te zijn...
    Deze foto is genomen op F5,6, wat niet je grootste diafragma is, mits deze foto gemaakt is op 18mm.
    Dus... wat kan beter :
    - groter diafragma = kleiner getal
    - i.p.v. op 18mm de foto maken, ietwat afstand nemen, en inzoomen, op de voorste persoon, waardoor de achtergrond en de tweede persoon veel waziger gaat worden.
    Beperkte DOF is een combinatie van, het type van de sensor van je camera, de afstand tot je onderwerp, de brandpuntsafstand (zoom) en het diafragma.
    Hoe dichter bij, hoe meer gezoomd, en hoe groter het diafragma, hoe minder DOF je krijgt.
    Deze foto is op zich niet slecht, maar door de groothoek krijg je ook groothoekvervorming, de bolling in je beeld.

Comment

het onscherpe is voor mij te overheersend, het scherpe moet het onderwerp zijn en in het oog springen
      mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Ik vind je test niet zo goed gelukt...
        Simpele reden... de persoon op de achtergrond is nog bijna scherp.
        Ik ben even gaan kijken in de exif, hoe het komt, en wat ik op de foto vermoedde, bleek juist te zijn...
        Deze foto is genomen op F5,6, wat niet je grootste diafragma is, mits deze foto gemaakt is op 18mm.
        Dus... wat kan beter :
        - groter diafragma = kleiner getal
        - i.p.v. op 18mm de foto maken, ietwat afstand nemen, en inzoomen, op de voorste persoon, waardoor de achtergrond en de tweede persoon veel waziger gaat worden.
        Beperkte DOF is een combinatie van, het type van de sensor van je camera, de afstand tot je onderwerp, de brandpuntsafstand (zoom) en het diafragma.
        Hoe dichter bij, hoe meer gezoomd, en hoe groter het diafragma, hoe minder DOF je krijgt.
        Deze foto is op zich niet slecht, maar door de groothoek krijg je ook groothoekvervorming, de bolling in je beeld.
        Dank je voor de tips. Ik zoek veel op het net (BD voornamelijk) maar het blijft proberen, proberen en proberen, ik hoop enkel dat ik op een dag alles goed krijg.

De 18-200 lens is de enige lens die ik in mijn bezit heb (kitlens, bij de d90) en ik voel inderdaad nu al zijn beperkingen. Flink sparen is de boodschap.

In ieder geval bedankt voor de goede uitleg in gewone mensentaal, ga volgend weekend gelijk weer op stap om je goede raad uit te proberen. Dank.
        NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
          het onscherpe is voor mij te overheersend, het scherpe moet het onderwerp zijn en in het oog springen
          Heb gefocused op de ogen van het kleine meisje aangezien zij en de richting waarin ze keek voor mij dan toch het hoofdonderwerp waren. Ik neem je opmerking ter harte en zal proberen als de compositie dat toelaat in het vervolg het onderwerp meer centraal te krijgen zodat het meer in het oog springt.
          NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiuma Bekijk bericht
            De 18-200 lens is de enige lens die ik in mijn bezit heb (kitlens, bij de d90) en ik voel inderdaad nu al zijn beperkingen. Flink sparen is de boodschap.
            De 18-200 heeft nochtans weinig beperkingen... Leer ze gebruiken, en 't wordt de lens die je 't liefst op je body hebt. Bij mij steekt hij er nog regelmatig op, hoor, alleen niet, als ik echt lichtsterkte nodig heb, binnen, maar voor reportages buiten, een ideale lens, met veel meer voordelen dan nadelen. Da's eentje die nooit uit mijn fototas zal verdwijnen, zelfs al heb ik het beste Nikkorglas.
            Op diafragma 8/11 maak je er vlijmscherpe foto's mee, zeker als je sluitertijd hoog genoeg is, en je de VR kan uitschakelen. Gewoon de tijd nemen om de lens te leren kennen.
            Wil je iets lichsterker (groter diafragma mogelijk), om portretjes te maken, met meer beperkte DOF, dan kan ik je aanraden om net iets meer dan 100 euro te investeren in een 50mm F1.8.

Comment

Wat geprobeerd met 'dept of field', ik hoop dat het geslaagd is.
              geslaagd, dat hangt er van af wat je bedoeling was met dit beeld.

Ik vind het een erg mooie compositie.
              Goed camerastandpunt met de daaraan verbonden perspectiefvertekening.
              Goede omzetting.
              Een mooi beeld vind ik dit
              Last edited by Control-Z; 5 juli 2009, 11:20. Reden: spelfoutje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                geslaagd, dat hangt er van af wat je bedoeling was met dit beeld.

Ik vind het een erg mooie compositie.
                Goed camerastandpuint met de daaraan verbonden perspectiefvertekening.
                Goede omzetting.
                Een mooi beeld vind ik dit
                Foto is er inderdaad qua compositie, samenstelling en omzetting precies uitgekomen zoals ik wou. Het enige waar ik vragen over had was de DOF factor. Bedankt voor je compliment, geeft moed om me verder in de fotografie te verdiepen.
                NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  dan kan ik je aanraden om net iets meer dan 100 euro te investeren in een 50mm F1.8.
                  Dat is inderdaad de eerste aankoop op mijn lijst, hopelijk gevolgd door een telezoom.
                  NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Working...
                  X