Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Totaal verschillend

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Totaal verschillend

Niet aan elkaar te rijmen, deze twee, maar illustreren waar ik deze week mee bezig was.

Eerste is een HDR van een oud brandweerarsenaal, wou een beetje de sfeer van een oude postkaart oproepen.

Sony a 200 1/200 sec bij F/8 ISOn 200, 28mm

Tweede is een datura van langs onderen getrokken, lucht geshopt.

Sony a 200 1/160 sec bij F/11 ISO 100, 28mm

Ik ontvang met plezier jullie commentaar en tips.

Re: Totaal verschillend

Foto 1: Een HDR, hmm. Het grote probleem hier is dat er geen scherpte in de foto zit. En dat komt waarschijnlijk door bewegings onscherpte van de camera bij de opnames.
    ik veronderstel dat je een statief hebt gebruikt , maar zelfs dat geeft soms wat bewegings onscherpte bij het afdrukken. Zo maakt de druk op de knop een kleine beweging en het omhoogklappen van de spiegel kan ook wel eens voor wat bewegings onscherpte zorgen.
    Probeer eens de camera in te stellen met vertraagde ontspanner, je druk en laat los. De camera onstpant enkle fracties later. Je kan ook je spiegel omhoog klappen. Dat werkt ook beter.

Je wilde een oude postkaart maken, wel dan is HDR niet de oplossing. In tegendeel HDR geeft details weer in alle partijen (licht en schaduw). Oude foto´s hadden dit niet daar de camera´s te ongevoelig waren. Verder kan je best HDR gebruiken waar er veel nuances zijn tussen donkere en lichte oppervlakken.

Tot zover mijn persoonlijke en onverbloemde mening.

Foto 2: Mist scherpte in het hard van de bloem.

VG Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Niet aan elkaar te rijmen, deze twee
      dat mag. levert soms verrassende combinaties op zoals hier.
      alleen vind ik het jammer dat de beeldverhoudingen van deze twee foto's zo verschillend zijn.
      als de bloemfoto nu ook een langwerpige beeldverhouding had, kon je ze naast de brandweerfoto presenteren als tweeluikje.

Maar ieder apart vind ik het ook mooie beelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
        Niet aan elkaar te rijmen, deze twee
        Klopt.

Eerste is goed, qua compo en opbouw. Wel een gebouw dat zich leent tot HDR, al zie ik er ook hier weer het nut niet van, maar da's dan weer persoonlijk... ik gebruik HDR als 't nodig is.

Tweede foto heb ik toch wat moeite mee...
        - de onscherpe kern van de bloem stoort een beetje
        - de centrale compo vloekt voor mij een beetje met de drukke rechteronderkant en het wit elders; hier wordt om meer ruimte rechtsboven gevraagd m.i.

Comment

Naar aanleiding van jullie opmerkingen enkel vraagjes:

Bij foto 1: kan de onscherpte te wijten zijn aan het aanpassen van het perspectief in PS Elements? Als ik naar het origineel kijk zie ik geen onscherpte.
          (Gemaakt met statief en draad-ontspanner)
          Bij foto 2: ik werkte hier met F11, in de hoop op een grotere scherptediepte maar blijkbaar nog niet genoeg. Wat zou hier een oplossing kunnen brengen. Weet wel dat dit hangende bloemen zijn en dat ik mijn camera op de grond heb gelegd om een maximale afstand tot de bloem te verkrijgen.
          Verder over de compo: moet ik dan wit toevoegen boven en links? Rechts lijkt me moeilijk i.v.m de bladeren. Zou dit hem sterker maken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
            Naar aanleiding van jullie opmerkingen enkel vraagjes:

Bij foto 1: kan de onscherpte te wijten zijn aan het aanpassen van het perspectief in PS Elements? Als ik naar het origineel kijk zie ik geen onscherpte.

Bij foto 2: ik werkte hier met F11, in de hoop op een grotere scherptediepte maar blijkbaar nog niet genoeg. Wat zou hier een oplossing kunnen brengen. Weet wel dat dit hangende bloemen zijn en dat ik mijn camera op de grond heb gelegd om een maximale afstand tot de bloem te verkrijgen.
            Verder over de compo: moet ik dan wit toevoegen boven en links? Rechts lijkt me moeilijk i.v.m de bladeren. Zou dit hem sterker maken?
            Normaal heeft een persepctiefcorrectie weingi invloed op de scherpte. Ik vind hem trouwens niet zo onscherp...

Wat de tweede foto betreft, was mijn idee daarover, let wel mijn idee, dat het centrale, hier beter gebroken wordt, omdat de foto voor mij zo moeilijk kijkt. Van de éne kant vertrek je met de bladeren vanuit de hoek, en je onderwerp, de bloemkelk staat helemaal centraal, en is ook naar voor/boven/beneden gericht. Voor mij kijkt het zo niet lekker... mja, da's persoonlijk. Ik vind de vlakverdeling een beetje wringen, en dacht dit op te lossen door de bloem uit het midden te halen. Geen idee of hij er echt beter van wordt.

Comment

Working...
            X