Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groeps foto's van een band

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groeps foto's van een band

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Waarom deze reaktie. Soms schrijven mensen fouten in hun uitleg of comment door bv
    te snel te typen of niet te controlleren wat ze schrijven. Daarom vroeg ik dat het een fout was en als het geen fout was dan is het zo onlogisch wat je schrijft dat wanner je een beetje nadenk je toch moet weten dat mensen geen 10 sek kunnen blijven stil zitten of staan. Als niet fotograaf zou je daar al opkomen. Normaal reageer ik niet zo maar een klein beetje basis van de fotografie zou je toch moeten hebben. Dat je niet weet waarom je geen scherpe foto's krijgt, van personen, bij een sluiterstijd van 1/10 sek dat kan ik begrijpen maar 10 sek dat gaat er bij mij niet in. Til niet te zwaar aan mijn reaktie hier maar als je regelmatig comment geeft in de beginnershoek dan bouw je een soort van frustratie op en die is er nu eventjes uitgekomen..
    Robby
    100 % gelijk.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

...^^^^
      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
      100 % gelijk.
      Ik kan, robby, begrijpen dat vaak dezelfde vragen, al dan niet 'verstandig', terugkomen op een forum en dat dit voor de actieve leden -diegenen dus die antwoorden op de vragen- wat frustrerend over kan komen... Dit heb ik ook zelf ondervonden op andere fora. Het is blijkbaar vaak gemakkelijker om een vraag te stellen, dan een zoek-functie te gebruiken (om van gewoon eens het gezond verstand te gebruiken maar te zwijgen).

Maar dit gezond verstand zorgde er toch ook voor dat ik het woord 'timer' als 'zelfontspanner' interpreteerde en niet als 'sluitertijd'. Leek me niet alleen sowieso de meest logische verklaring, ook in de uitleg hield het steek (en was het imho zelfs nuttig): het duidt aan dat de onscherpte zijn oorzaak niet kon vinden in trillingen door het indrukken van de sluiterknop...

En verder nog de bedenking: een nieuweling kan er niet aan doen dat er al zoveel nieuwelingen hem voorgingen hé...

Oorspronkelijk geplaatst door inv
      timer is niet gelijk aan sluitertijd, tot zover de basis

OT: De eerste vind ik de knapste en een iets lager standpunt was idd misschien een meerwaarde geweest.
      De derde vind ik ook leuk. Jammer natuurlijk van de onscherpte en de blikken...
      Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Ik wil hierover niet teveel over uitbreiden, maar in de thread "Beginnershoek" had ik wat meer support verwacht, had ook nog een search gedaan op deze forum...anyway...

Heeft er dus iemand duidelijke instrukties hoe ik een groepsfoto van ongeveer 25 personen het best kan trekken, met voldoende tijd om er zelf ook nog op te geraken.
        Had m'n vorige foto's te snel verwijderd, sorry

Wat ik me nog herinner was:
        Mode: P
        Tripod
        Lens: 50mm F2.8
        Metering: Multi segment
        Flash: niet gebruikt
        Focus: AF area Wide
        Sluitertijd: weet ik niet meer, maar het was vrij snel 1/125 ma ben ni 100% zeker
        ISO: 400
        Is het best om in mode A te trekken met een lage aperture???

Comment

Voila misverstand opgelost en we kunnen weer verder.
          Wat was dan de sluiterstijd bij het maken van de familiefoto?
          Robby
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

Comment

Voila misverstand opgelost en we kunnen weer verder.
            Wat was dan de sluiterstijd bij het maken van de familiefoto?
            Robby
            Daar alle lichten in de woonkamer aan waren, heb deze op 1/125 getrokken..maar ik ben helaas niet meer zeker!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
              Daar alle lichten in de woonkamer aan waren, heb deze op 1/125 getrokken..maar ik ben helaas niet meer zeker!
              Als je niet zeker bent bij een foto zet dan gewoon op auto.
              Robby
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

Comment

Als je niet zeker bent bij een foto zet dan gewoon op auto.
                Robby
                Lijkt me goeie raad!

En als je het dan toch zélf wil doen, kan je altijd eens 'spieken' met de auto/voorgeprogrammeerde instellingen. Afhankelijk van je toestel kan je meteen de gebruikte instellingen zien als je een foto bekijkt. Je neemt dus een foto op auto-stand en kijkt dan welke instellingen je toestel zelf kiest. die kan je dan overnemen en eventueel een beetje 'bijsturen'. Zolang je maar de moeite es doet om na te denken waarom je toestel die instellingen nam kan je er best wel veel van leren .

Verder: het was een foto binnenhuis, zonder extra (flits)licht? Lijkt me sowieso al vrij moeilijk om scherp te schieten dan, laat staan een groep van 25...
                Niet geschoten is altijd mis!

Comment

en heeft iemand SnEm al uitgelegd dat ...

1. de beginnershoek niet bedoeld is om technische vragen te stellen
                  2. het niet gebruikelijk, zelfs "not done" is om iemand topic te hijacken met een eigen vraag?

bij deze, je vraag hoort eigenlijk thuis in bv. "algemeen".

ik weet niet welke camera je gebruikte, of wat het gebruikte diafragma was,
                  of of je wel juist had scherpgesteld ...
                  alle antwoorden zijn dus maar een beetje gis-werk naar wat er is foutgelopen.

nochthans lijkt je werkwijze vrij correct.
                  statief gebruikt, timer op 10sec

1. lichtmeten en instellen
                  2. focussen
                  3. ontspanknop indrukken

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

eat that

On topic:

Jammer van het gemis aan scherpte, want foto nummer 3 is qua compo een mooie plaat Het mooiste in deze foto zou zijn als je scherpstelt op de persoon meest links )op de foto rechts)
                    Wil je de andere leden geleidelijk aan laten vervagen, dan gebruik je een redelijk klein diafragma getal ( groot diafragma opening) bv f5.6. Wil je echter ook scherpte en detail in de diepte behouden, dan kun je beter een groot f-getal instellen (f 22 bv)
                    (correct me if I am wrong)

Slechts mijn mening.

Daarnaast heb ik een tik...net zoals sommige mensen zenuwachtig worden van een schilderij wat scheef hangt, heb ik iets (of beter gezegd Niets) met afgesneden voetjes (ledematen) op zo'n ruime compo. Maar dat is geheel persoonlijk en ik schijn wat dat betreft een conservatieve tut te zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      en heeft iemand SnEm al uitgelegd dat ...

1. de beginnershoek niet bedoeld is om technische vragen te stellen
                      2. het niet gebruikelijk, zelfs "not done" is om iemand topic te hijacken met een eigen vraag?

bij deze, je vraag hoort eigenlijk thuis in bv. "algemeen".

ik weet niet welke camera je gebruikte, of wat het gebruikte diafragma was,
                      of of je wel juist had scherpgesteld ...
                      alle antwoorden zijn dus maar een beetje gis-werk naar wat er is foutgelopen.

nochthans lijkt je werkwijze vrij correct.
                      statief gebruikt, timer op 10sec

1. lichtmeten en instellen
                      2. focussen
                      3. ontspanknop indrukken

mm
                      Is genoteerd, en bedankt aan iedereen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
                        Is genoteerd, en bedankt aan iedereen!
                        graag gedaan.
                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Neem van mij aan dat wanneer er ogen op de foto's staan deze vaar de meeste mensen scherp moeten zijn, Doe de test
                          Neem een foto van een gezicht waar de neus goed gefocust is maar de ogen niet en neem nu en foto met de zelfde instellingen maar zet die persoon een zonnebril op,
                          Ik ben er zeker van dat men gaat kommentaar geven over de eerste met de onscherpe ogen en niet over de tweede ook al zijn de instellingen het zelfde,

Je maakt een foto van een band dus iedereen is even belangrijk, in de middenste foto wordt de persoon op de voorgrond, voor mij minderwaardig dan de andere,

De laatste foto zou voor mij hel goed zijn als compo, als de kerel met de pet een bekend zanger zou zijn die op de foto staat met zijn band, maar het gaat hem hier over en band dus iedereen evenveel aandacht,
                          Dat is mijn persoonlijke smaak,

Je kunt ook natuurlijk zeggen "F*ck the World" en toch eigenzinig en betweterig zijn en uw eigen ding doen. Dit is tenslotte wat alle grote artiesten en kunstenaars hebben gedaan,
                          Robby
                          Ik volg helemaal in bovenstaande quote, maar vind het superlocaties en super gedaan, maar band is band, dus iedereen scherp voor mij.
                          Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

Comment

Working...
                          X