Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groeps foto's van een band

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groeps foto's van een band

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Geen van de drie omdat de scherpte ontbreekt
    Robby
    Hoe krijg je een groepsfoto scherp?
    Welke instelling, waar plaats je de focus???
    Pas je dit ook toe bij concertfotografie om meerdere bandleden op een foto scherp te krijgen????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
      Hoe krijg je een groepsfoto scherp?
      Welke instelling, waar plaats je de focus???
      Pas je dit ook toe bij concertfotografie om meerdere bandleden op een foto scherp te krijgen????
      Er is een verschil tussen Focus en scherp zien (DOF Depth of Field )
      Focus is het punt waar er absolute scherpte is. DOF is het gebied waar men het gevoel heeft dat het nog scherp is. Dit heeft te maken met de beperkingen van onze ogen.
      De Het gebied van de DOF ligt ongeveer 1/3 voor het focuspunt en 2/3 achter het focus punt. Dan heeft men nog het hyperfocaal punt maar dan gaan we te ver.
      De grote van de DOF hangt af van het gebruikte focuspunt (brandpuntsafstand), het diafragmagetal en de afstand van het toestel tot het onderwerp.
      Bv focuspunt (brandpuntsafstand)= 50mm F= 8 afstand tot het onderwerp= 10m
      Dan krijgt men een dof van van 19,1 m die begint op een afstand van 6,23 van het toestel en eindigt op 25,3 m afstand van het toestel.
      Als je uw groep nu in dit gebied plaatst dan worden zij scherp waar genomen. Op volgende site kun je alles berekenen. Vergeet niet op m te zetten.
      http://www.dofmaster.com/dofjs.html
      Er wordt ook een schema getoont.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Bedankt! Nu proberen toe te passen!
        Maar heb je tips hoe m'n toestel in te stellen, AF, Metering???
        En dus voorkeur op Aperture, heb binnekort weer een familiefeest dus...

Comment

Bedankt! Nu proberen toe te passen!
          Maar heb je tips hoe m'n toestel in te stellen, AF, Metering???
          En dus voorkeur op Aperture, heb binnekort weer een familiefeest dus...
          Ik heb bepaald geen vertrouwen in de AF stand van toestellen. Als je tijd hebt zou ik er voor kiezen handmatig scherp te stellen, al zul je de AF stand in princiepe niet nodig hebben als je gebruik maakt van de DOF.
          Ook zou ik er voor kiezen om in RAW te fotograferen, omdat je dan nog alle kanten opkunt.
          Maar het belangrijkste is dat je uw eigen ding moet doen. Als jij ze onscherp wil om de één of andere reden wie ben ik dan om daar tegen te zijn. Maar zorg er dan voor dat je een uitleg hebt waar je de mensen kunt mee overtuigen ook al is het onzin wat je verteld, want dat is de ware kunst. Ik neem altijd het voorbeeld van de pot met lege mosselschelpen die ooit is verkocht voor meer dan 25 000 euro.
          Laat u gaan en verras ons met je volgende foto's we kunnen hier een frisse wind gebruiken op BD
          Robby

Comment

een band van 6 man: ik waag een gok, post-rock?
            into minimal techno

Comment

Hallo,

Heb binnekort weer een familiebijeenkomst en de vorige keer waren de fotos echt een ramp!Niemand stond er scherp op!
              Had een tripod gebruikt, timer op 10 secs, afstand zag er ok uit, licht was ook OK, maar niemand stond er scherp op??? Heeft dit te maken met de tripod?? Zou die bewogen hebben??? Heb helaas de fotos nimeer was te snel met het deleten...
              Dus deze keer wil ik het goed doen!

Graag hoor ik jullie tips!!!!

Comment

Voor mij heeft foto 1 de voorkeur, persoonlijk had ik hem misschien nog lager bij de grond genomen, waardoor de stenen tegels even krachtig naar voor komen maar op een kleiner aandeel van de foto.

Foto 2 vind ik minder geslaagd omdat de persoon rechts er niet scherp op staat, zelfs indien hij de zanger was van de groep had ik hem liever tussen de groep gezien.

Foto 3 vind ik een leuk initiatief, doch had ik graag meer scherpte. (Ook de blik van de derde persoon van links..)

Zoals reeds vermeld is het naar mijn mening mooier als iedereen naar de lens kijkt, of net niemand.

Ik vind ze alledrie wel origineel , voor zover ik raad kan geven als beginner..

Mvg
                Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

Comment

Hallo,

Heb binnekort weer een familiebijeenkomst en de vorige keer waren de fotos echt een ramp!Niemand stond er scherp op!
                  Had een tripod gebruikt, timer op 10 secs, afstand zag er ok uit, licht was ook OK, maar niemand stond er scherp op??? Heeft dit te maken met de tripod?? Zou die bewogen hebben??? Heb helaas de fotos nimeer was te snel met het deleten...

Is hier een vergissing in het spel of is dit een lachje. 10 Sec en niemand stond er scherp op. Wat had je gedacht. In 1900 was dit de methode om foto's te maken
                  Robby

Comment

Ja, t'is al goe hé, zal hier nog's om hulp vragen....NOT!!!!!

Comment

Ja, t'is al goe hé, zal hier nog's om hulp vragen....NOT!!!!!
                      SnEm,

laat je niet opjutten..Wat Robbie bedoeld is dat je met die sluitertijd niet moet verwachten dat je familie portret gaat scherp zijn hoor.Die mensen in al hun rumoer en al lachtend ,schuddebuikend zullen zowieso al beweging veroorzaken. Snap niet waarom zo lange sluitertijd.Aan je tripod ligt het zeker niet.
                      Als je dat doet op die sluitertijd dan moet je ze bijna allemaal verdoven en dan nog niet te spreken over de rillende oudjes die er bijstaan....
                      Neen.Verhoog desnoods je ISO van je apparaat zodat je een snelle sluitertijd krijgt van tenminste 1/125 ste en omdat ze allemaal haaks staan kan je goed met een Diafragma van 5.6 tot 8 werken. Of zelf nog minder.
                      Succes.
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Waarom deze reaktie. Soms schrijven mensen fouten in hun uitleg of comment door bv
                        te snel te typen of niet te controlleren wat ze schrijven. Daarom vroeg ik dat het een fout was en als het geen fout was dan is het zo onlogisch wat je schrijft dat wanner je een beetje nadenk je toch moet weten dat mensen geen 10 sek kunnen blijven stil zitten of staan. Als niet fotograaf zou je daar al opkomen. Normaal reageer ik niet zo maar een klein beetje basis van de fotografie zou je toch moeten hebben. Dat je niet weet waarom je geen scherpe foto's krijgt, van personen, bij een sluiterstijd van 1/10 sek dat kan ik begrijpen maar 10 sek dat gaat er bij mij niet in. Til niet te zwaar aan mijn reaktie hier maar als je regelmatig comment geeft in de beginnershoek dan bouw je een soort van frustratie op en die is er nu eventjes uitgekomen..
                        Robby

Comment

Hallo,

Waarschijnlijk gaat het hier over een misverstand !!
                          Ik denk dat SnEm met die "timer op 10 sec" bedoelt dat de ontspanknop wordt ingeduwd en pas 10 sec later de spiegel opklapt ...
                          vb : fototoestel kan ingesteld worden op "2 sec, op 10 sec of op afstandsbediening"

correct me if I'm wrong

greetz
                          Cheeta
                          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                          flickr

Comment

Ja da's wat ik bedoeldde Cheeta! Waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt in m'n uitleg!
                            Ma 2secs was net te kort om zelf nog op de foto te geraken....

Comment

timer is niet gelijk aan sluitertijd, tot zover de basis
                              ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Voila, misverstand opgelost

Het probleem van je onscherpe foto ligt dus niet daar.
                                Reden van onscherpte is moeilijk te geven zonder foto of instellingen.
                                Dwz : de familie nog es samenroepen

greetz
                                Cheeta
                                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                                flickr

Comment

Working...
                                X