Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exposure blending uit één enkele raw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exposure blending uit één enkele raw

    Het was afschuwelijk fotoweer. Op het midden van de dag onder een loden zon.
    Geprobeerd om er iets van te maken... of

    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

  • #2
    Re: Exposure blending uit één enkele raw

    Patrick, voor mij zo

    grtjs,

    jeannot

    Comment


    • #3
      Re: Exposure blending uit één enkele raw

      ziet er toch vrij natuurlijk uit hoor.
      geslaagde bewerking dus.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Exposure blending uit één enkele raw

        heel geslaagde bewerking en een mooie compositie.
        Dit overstijgt toch wel de beginnershoek.

        Comment


        • #5
          Re: Exposure blending uit één enkele raw

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          heel geslaagde bewerking en een mooie compositie.
          Dit overstijgt toch wel de beginnershoek.
          Mag ik vragen hoe je een blend maakt vanuit 1 enkele RAW? Dacht dit alleen kon als je er meerdere had?
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: Exposure blending uit één enkele raw

            Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
            Mag ik vragen hoe je een blend maakt vanuit 1 enkele RAW? Dacht dit alleen kon als je er meerdere had?
            Je kan ook met de RAW software over- en onderbelichten, en deze opslaan als 3 belichtingen (bij voorkeur als TIFF). Misschien heeft Plato dit zo gedaan. Maar natuurlijk doe je dit alijd beter met je camera, toch bij een HDR.

            Klassiek plaatje, waar je door de weg word ingezogen. Maar wel wat te centraal voor mij. Bewerking is goed.
            Jochenvde Photography
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Exposure blending uit één enkele raw

              Bedankt voor het kijken en de reacties.

              Ik heb dus één RAW gemaakt (volledig exposed to the right).
              Daarna in DPP het origineel omgezet in JPEG als nr 1. Daarna een halve stop en één stop (ik weet het niet meer precies) onderbelicht in DPP en telkens als een nieuw JPEG bestand opgeslagen.
              Vervolgens met photomatix de drie jpeg bestanden geblend tot ik dit resultaat kreeg.

              Voordeel van deze methode is dat je geen statief moet meezeulen (op een wandeltocht van 10 Km zie ik dat toch echt niet zitten).
              Verder moet je geen foto's uitlijnen omdat je van hetzelfde raw bestand uitgaat.
              Het is ook een manier om het probleem van de uitgebrande luchten op te vangen.

              Ik heb de foto hier gepost omdat ik op exposure blending vlak nog een ben.
              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

              Comment


              • #8
                Re: Exposure blending uit één enkele raw

                Ik weet nu niet wat de bedoeling was van de foto.
                Je hebt veel zon dus eigelijk ideale omstandigheden om foto's te maken.
                Hoe ik het kan verstaan heb je hier een HDR toegepast
                HDR is bedoeld om een goede verhouding te hebben tussen de lichtere en de donkere delen. Geen overbelichting en geen onderbelichting. Hierdoor krijg je het speciale HDR effekt.
                Hier heb je geen omstandigheden om HDR toe te passen. Zelfs geen wolken.
                Dus volgens mij heb je hier veel tijd ingestoken om bijna geen resultaat te hebben
                Wat ik wel zie is dat het beetje wolken die er zijn een roze rode kleur hebben en dat onder een loden zon.
                Robby
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment


                • #9
                  Re: Exposure blending uit één enkele raw

                  Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                  Ik weet nu niet wat de bedoeling was van de foto.
                  Je hebt veel zon dus eigelijk ideale omstandigheden om foto's te maken.
                  Hoe ik het kan verstaan heb je hier een HDR toegepast
                  HDR is bedoeld om een goede verhouding te hebben tussen de lichtere en de donkere delen. Geen overbelichting en geen onderbelichting. Hierdoor krijg je het speciale HDR effekt.
                  Hier heb je geen omstandigheden om HDR toe te passen. Zelfs geen wolken.
                  Dus volgens mij heb je hier veel tijd ingestoken om bijna geen resultaat te hebben
                  Wat ik wel zie is dat het beetje wolken die er zijn een roze rode kleur hebben en dat onder een loden zon.
                  Robby
                  Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
                  Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
                  Dit kan een sensor niet aan.
                  Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
                  Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
                  Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
                  Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
                  Ik sta open voor alle suggesties.
                  Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exposure blending uit één enkele raw

                    Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                    Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
                    Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
                    Dit kan een sensor niet aan.
                    Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
                    Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
                    Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
                    Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
                    Ik sta open voor alle suggesties.
                    Ik denk dat je gewoon best 's morgens of 's avonds foto's trekt van landschappen iendien de zon schijnt. Of je nu met HDR werkt of niet, met of zonder statief, in de vroege of late uurtjes gaan je foto's altijd het mooist ogen. Dat is althans mijn gedacht, maar natuurlijk heb je niet altijd die keuze.

                    Fotograffeer je toch overdag in volle zon en zonder statief, doe dan een spotmeting op een grijkaart. Indien je dit niet hebt, gaat dit ook op gras, een kiezelweg, ... Zolang het maar 18% grijs is. "Bevries" deze belichting. Vervolgnes vorm je je compositie en afdrukken maar. Natuurlijk kan je ook nog in bracketing mode werken (0.5 a 1 stop onder- en overbelichten), dan ben je zeker dat één van de 3 belichtingen voldoen. Maar nogmaals, in volle zon bij hard licht maak je niet zo'n fraaie foto's. Je lucht zal meestal niet mooi blauw zijn.
                    Jochenvde Photography
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exposure blending uit één enkele raw

                      Oorspronkelijk geplaatst door jochenvde Bekijk bericht
                      Fotograffeer je toch overdag in volle zon en zonder statief, doe dan een spotmeting op een grijkaart. Indien je dit niet hebt, gaat dit ook op gras, een kiezelweg, ... Zolang het maar 18% grijs is. "
                      Nu moogt ge zeggen wa ge wilt, maar ik weet niet welk gras/zand er 18% grijs is
                      Nikon D7000 + D70S | Sigma 10-20 1:4.5-5.6 | 18-70mm 3.5-4.5 IF DX | 28-200 1:3.5-5.6 | 50 1:1.8 | 28 1:2.8 + SB600
                      Fuji X10

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exposure blending uit één enkele raw

                        Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                        Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
                        Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
                        Dit kan een sensor niet aan.
                        Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
                        Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
                        Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
                        Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
                        Ik sta open voor alle suggesties.
                        Dan zou ik kiezen voor het gras en weg en zou me van de lucht niets aantrekken. Het gras en de weg zijn toch het onderwerp hier. Nu heb je roze wolken en dat is voor mij ook geen optie.
                        Je zegt dat de lucht dan kleurloos zou worden, dan zou de lucht natuurlijk zwart moeten zijn. Ik weet natuurlijk wat je bedoeld
                        Maar het is zoals ze zeggen soms moet je ook nee kunnen zeggen wanneer de omstandigheden niet goed zijn.
                        Robby
                        Minder tijd achter de computer
                        Is meer tijd achter de camera

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exposure blending uit één enkele raw

                          Ik snap er echt niks van dan...
                          Wat is hier nu zo mooi of interssant aan deze foto ????

                          Comment


                          • #14
                            Re: Exposure blending uit één enkele raw

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk VM Bekijk bericht
                            Ik snap er echt niks van dan...
                            Wat is hier nu zo mooi of interssant aan deze foto ????
                            Wat is er niet mooi en intressant aan
                            Robby
                            Minder tijd achter de computer
                            Is meer tijd achter de camera

                            Comment


                            • #15
                              Re: Exposure blending uit één enkele raw

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk VM Bekijk bericht
                              Ik snap er echt niks van dan...
                              Wat is hier nu zo mooi of interssant aan deze foto ????
                              Om eerlijk te zijn gaat het hier volgens mij meer om het technische aspect dan over de foto zelf.

                              Trouwens ik heb de lucht een beetje aangepast... snel snel... maar als je zoiets goed doet denk ik dat je foto er direct veel beter zal uitzien?

                              Je kan ook filters gebruiken natuurlijk


                              Last edited by Cartman; 14 juni 2009, 00:42.

                              Comment

                              Working...
                              X