Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
heel geslaagde bewerking en een mooie compositie.
Dit overstijgt toch wel de beginnershoek.
Mag ik vragen hoe je een blend maakt vanuit 1 enkele RAW? Dacht dit alleen kon als je er meerdere had?
Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal My flickrMy site
Mag ik vragen hoe je een blend maakt vanuit 1 enkele RAW? Dacht dit alleen kon als je er meerdere had?
Je kan ook met de RAW software over- en onderbelichten, en deze opslaan als 3 belichtingen (bij voorkeur als TIFF). Misschien heeft Plato dit zo gedaan. Maar natuurlijk doe je dit alijd beter met je camera, toch bij een HDR.
Klassiek plaatje, waar je door de weg word ingezogen. Maar wel wat te centraal voor mij. Bewerking is goed.
Ik heb dus één RAW gemaakt (volledig exposed to the right).
Daarna in DPP het origineel omgezet in JPEG als nr 1. Daarna een halve stop en één stop (ik weet het niet meer precies) onderbelicht in DPP en telkens als een nieuw JPEG bestand opgeslagen.
Vervolgens met photomatix de drie jpeg bestanden geblend tot ik dit resultaat kreeg.
Voordeel van deze methode is dat je geen statief moet meezeulen (op een wandeltocht van 10 Km zie ik dat toch echt niet zitten).
Verder moet je geen foto's uitlijnen omdat je van hetzelfde raw bestand uitgaat.
Het is ook een manier om het probleem van de uitgebrande luchten op te vangen.
Ik heb de foto hier gepost omdat ik op exposure blending vlak nog een ben.
Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit
Ik weet nu niet wat de bedoeling was van de foto.
Je hebt veel zon dus eigelijk ideale omstandigheden om foto's te maken.
Hoe ik het kan verstaan heb je hier een HDR toegepast
HDR is bedoeld om een goede verhouding te hebben tussen de lichtere en de donkere delen. Geen overbelichting en geen onderbelichting. Hierdoor krijg je het speciale HDR effekt.
Hier heb je geen omstandigheden om HDR toe te passen. Zelfs geen wolken.
Dus volgens mij heb je hier veel tijd ingestoken om bijna geen resultaat te hebben
Wat ik wel zie is dat het beetje wolken die er zijn een roze rode kleur hebben en dat onder een loden zon.
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Ik weet nu niet wat de bedoeling was van de foto.
Je hebt veel zon dus eigelijk ideale omstandigheden om foto's te maken.
Hoe ik het kan verstaan heb je hier een HDR toegepast
HDR is bedoeld om een goede verhouding te hebben tussen de lichtere en de donkere delen. Geen overbelichting en geen onderbelichting. Hierdoor krijg je het speciale HDR effekt.
Hier heb je geen omstandigheden om HDR toe te passen. Zelfs geen wolken.
Dus volgens mij heb je hier veel tijd ingestoken om bijna geen resultaat te hebben
Wat ik wel zie is dat het beetje wolken die er zijn een roze rode kleur hebben en dat onder een loden zon.
Robby
Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
Dit kan een sensor niet aan.
Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
Ik sta open voor alle suggesties.
Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit
Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
Dit kan een sensor niet aan.
Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
Ik sta open voor alle suggesties.
Ik denk dat je gewoon best 's morgens of 's avonds foto's trekt van landschappen iendien de zon schijnt. Of je nu met HDR werkt of niet, met of zonder statief, in de vroege of late uurtjes gaan je foto's altijd het mooist ogen. Dat is althans mijn gedacht, maar natuurlijk heb je niet altijd die keuze.
Fotograffeer je toch overdag in volle zon en zonder statief, doe dan een spotmeting op een grijkaart. Indien je dit niet hebt, gaat dit ook op gras, een kiezelweg, ... Zolang het maar 18% grijs is. "Bevries" deze belichting. Vervolgnes vorm je je compositie en afdrukken maar. Natuurlijk kan je ook nog in bracketing mode werken (0.5 a 1 stop onder- en overbelichten), dan ben je zeker dat één van de 3 belichtingen voldoen. Maar nogmaals, in volle zon bij hard licht maak je niet zo'n fraaie foto's. Je lucht zal meestal niet mooi blauw zijn.
Fotograffeer je toch overdag in volle zon en zonder statief, doe dan een spotmeting op een grijkaart. Indien je dit niet hebt, gaat dit ook op gras, een kiezelweg, ... Zolang het maar 18% grijs is. "
Nu moogt ge zeggen wa ge wilt, maar ik weet niet welk gras/zand er 18% grijs is
Ik had te veel zon (ik weet het, het is bijna niet te geloven in België). Daardoor was de hemel vrijwel kleurloos. Het zand op het pad was veel te licht.
Bijgevolg was er een enorm contrast tussen het donkere gras en de heldere gedeelten.
Dit kan een sensor niet aan.
Wanneer ik het licht mat op het gras was de rest overbelicht. Wanneer ik het licht van de hemel mat was het gras onderbelicht.
Om alles goed belicht te kunnen krijgen had ik een grijsverloopfilter moeten gebruiken (die heb ik niet), of vanop statief een reeks foto's moeten nemen met diverse belichtingen. Ik had geen statief bij, dus heb ik het zo moeten probreren op te lossen.
Mooi weer is absoluut geen ideaal fotoweer, vind ik.
Misschien ken ik er niets van en heb jij een betere oplossing voor dergelijke omstandigheden.
Ik sta open voor alle suggesties.
Dan zou ik kiezen voor het gras en weg en zou me van de lucht niets aantrekken. Het gras en de weg zijn toch het onderwerp hier. Nu heb je roze wolken en dat is voor mij ook geen optie.
Je zegt dat de lucht dan kleurloos zou worden, dan zou de lucht natuurlijk zwart moeten zijn. Ik weet natuurlijk wat je bedoeld
Maar het is zoals ze zeggen soms moet je ook nee kunnen zeggen wanneer de omstandigheden niet goed zijn.
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment