Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro

Daarstraks even met mijn nieuwe macrovoorzetlenzen enkele foto's genomen in de tuin van het kleine leven. De foto's zijn naar mijn gevoel niet scherp genoeg vandaar dat ik de mier maar zwart-wit heb gezet. Zonder statief trekken is me niet goed gelukt maar hoe volg je anders een wandelende mier ?
    De kever zou onderaan misschien wat meer ruimte kunnen gebruiken. Wat denken jullie ?

de drie voorzetlenzen waren samen +7 dioptrie.

f/2.5 1/80 iso100 26.2 mm

f/8.0 1/80 iso100 51mm

Kleine kleur,licht, contrast correcties met photoshop gedaan. Heb ik hierin overdreven ?

Re: macro

Dat is volgens mij geen goede ingesteldheid "Ze is niet goed dan zet ik ze maar in zwart wit. Als je ze zelf al niet scherp en dus niet goed vind waarom post je ze dan. Iedereen is vrij van doen maar ik geloof dat je zo niet veel reaktie gaat krijgen.
    Geduld is een schone deugd in de fotografie.
    Als ik zie naar je compo's die toch niet slecht zijn dan wacht ik alleen nog maar op de juiste scherpte.
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Dat is volgens mij geen goede ingesteldheid "Ze is niet goed dan zet ik ze maar in zwart wit. Als je ze zelf al niet scherp en dus niet goed vind waarom post je ze dan.

Misschien wil TS wel enkele tips van jou Robby om te bij te leren.
      Zodat hij/zij volgende keer foto's kan posten die meer aanspreken.

Als jij er geen zin in hebt dan zal ik een poging doen.

Scherpte: Je hebt gebruik gemaakt van meerdere voorzetlenzen die verminderen reeds de kwaliteit. Een diafragma van 2.5 geeft ook al niet veel scherptediepte. En als je macro wil doen, dan is werken van op statief toch bijna noodzaak, de kleinste trilling geeft al bewegingsonscherpte.
      Compositie: Bij je eerste staat de kever nogal centraal in de foto. Meer in een hoekje op een diagonaal door de foto lopende stengel was beter geweest. Het onscherpe blad links is storend. Je tweede is een stuk beter qua compositie. Goeie poging die mier in profiel.
      Belichting: Het schild van de kever is overbelicht deze had makkelijk een stopje minder kunnen hebben en/of minder hard licht. Diffusortje gebruiken. Je tweede vind ik te donker ofwel had je volop moeten gaan voor een silhouet. 't Is ook wat te grijs, ik mis echt wit en zwart.
      't Is niet gemakkelijk, macro. Ik ben er zelf een beetje mee aan het experimenteren. En het valt niet altijd mee.
      Probeer mss eerst nog wat twee-dimensionalere onderwerpen.

Groeten
      Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toktok Bekijk bericht
        Misschien wil TS wel enkele tips van jou Robby om te bij te leren.
        Zodat hij/zij volgende keer foto's kan posten die meer aanspreken.

Als jij er geen zin in hebt dan zal ik een poging doen.

Scherpte: Je hebt gebruik gemaakt van meerdere voorzetlenzen die verminderen reeds de kwaliteit. Een diafragma van 2.5 geeft ook al niet veel scherptediepte. En als je macro wil doen, dan is werken van op statief toch bijna noodzaak, de kleinste trilling geeft al bewegingsonscherpte.
        Compositie: Bij je eerste staat de kever nogal centraal in de foto. Meer in een hoekje op een diagonaal door de foto lopende stengel was beter geweest. Het onscherpe blad links is storend. Je tweede is een stuk beter qua compositie. Goeie poging die mier in profiel.
        Belichting: Het schild van de kever is overbelicht deze had makkelijk een stopje minder kunnen hebben en/of minder hard licht. Diffusortje gebruiken. Je tweede vind ik te donker ofwel had je volop moeten gaan voor een silhouet. 't Is ook wat te grijs, ik mis echt wit en zwart.
        't Is niet gemakkelijk, macro. Ik ben er zelf een beetje mee aan het experimenteren. En het valt niet altijd mee.
        Probeer mss eerst nog wat twee-dimensionalere onderwerpen.

Groeten
        Dan heb je mijn comment niet goed gelezen.Spijtig
        Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
          Dan heb je mijn comment niet goed gelezen.
          Toch wel beste. Ik reageer gewoon op je vraagstelling aan TS. Maar ik ga hier geen discussie van 57 reacties van maken.

Prettige dag.
          Flickr

Comment

robbydorine en toktok bedankt voor deze opbouwende reacties . Ik begon al te vrezen dat ik net zoals in andere fora geen reactie ging krijgen ook al zijn er reeds verschillende bezoekers geweest.
            Dus volgende keer diafragma aanpassen, stil staan, scherper stellen en wachten tot het beestje in een mooie compo gaat zitten
            BTW duwen/trekken jullie grassen, takken ... die in de weg zitten uit of ... ?
            de zwart-wit conversie heb ik gedaan mbv het boek digitale zwart-wit fotografie van john beardsworth. Daar stonden verschillende technieken in om de omzetting te doen. Dit was één mogelijkheid. Maar ik zal je opmerking, toktok, zeker in het achterhoofd houden.

Om het goed te maken misschien eentje uit de 'oudere' doos.
            Qua scherpte vind ik deze goed, qua compo staat de spin op één van de vier sterke punten. Enige minpunten zijn naar mijn gevoel dat de spin te klein toont en dat het dof te groot is waardoor je weinig contrast hebt tss de spin en het zand erachter.
            Klopt mijn 'diagnose' hier of moet ik toch wat bijsturen.

Comment

pakt een snoei schaar mee en knip onkruid weg
              neen gewoon manueel vlogen doe ik duurt soms wel uurtje of langer en veel geduld hebben en dat komt goed
              volhouder wint

Comment

Zet deze spin op een wit papier en maak de zelfde foto. Wat zal het groote verschil zijn?
                Mis? CAMOUFLAGE Bedoeling van de spin is juist geen contrast te maken. Dus in zekere zin is die foto wel gelukt? alleen had die spin wat groter moeten zijn.
                Uit trekken, afkappen, verdelgen, verwijderen zijn wat mij betreft uit den boze.
                Als het echt stoort gewoon ergens anders gaan proberen.
                Robby

Comment

Working...
                X