Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Henk de Haan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Henk de Haan

    Bokeh is inderdaad heel mooi.
    Vooral de tweede is heel geslaagd qua compositie.
    Maar, het is hier al gezegd, het moet scherper.

    Comment


    • #17
      Re: Henk de Haan

      I.v.m. de scherpte... probeer uw diafragma eens een stopje dicht te knijpen. Werk met ondersteuning (rijstzak, statief, of gewoon iets om de camera of lens op te leggen,omdat je dan met je sleutertijd gaat zakken. Lenzen zijn nu eenmaal volopen niet op zijn scherpst. Naar scherptediepte toe gaat het niet zoveel maken.
      Probeer juist te belichten, want anders krijg je onherroepelijk ruis als je de foto gaat oplichten of retoucheren. De eerste is best een ruizige plaat om gemaakt te zijn op ISO 100.

      De laatste foto is voor mij de sfeervolste, al zit de haan er voor mij een beetje te gevangen tegen de onderkant van het kader. Als een kip of haan die neerwaartse beweging maakt, is het om te gaan pikken op de grond, en hier krijg hij, voor mij, te weinig ruimte. De onscherpe voorgrond bij de foto zorgt voor mij niet zozeer voor diepte (doet het ook wel een beetje) maar wel voor de sfeer.

      Ik vind trouwens best sfeer zitten in de drie foto's. Ik zou in de tweede het ronde lichtpunt op de achtergrond helemaal centraal plaatsen, maakt de compo voor mij perfect. De eerste is inderdaad jammer van de scherpte, maar ook het ruis...

      Toch... ik moet je nageven dat je heel goed bezig bent. Dit zijn niet zomaar ordinaire foto's van een haan. Henk staat er. Je weet van een banale, alledaagse haan een mooie foto te maken. Ik heb eigenlijk meer respect voor dit soort fotografie dan voor - de vaak banale - registraties van een vogel op een takje, in de natuur.

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #18
        Re: Henk de Haan

        De derde is top!!

        Comment


        • #19
          Re: Henk de Haan

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          I.v.m. de scherpte... probeer uw diafragma eens een stopje dicht te knijpen. Werk met ondersteuning (rijstzak, statief, of gewoon iets om de camera of lens op te leggen,omdat je dan met je sleutertijd gaat zakken. Lenzen zijn nu eenmaal volopen niet op zijn scherpst. Naar scherptediepte toe gaat het niet zoveel maken.
          Goeie tip! Ik was bang om mijn kleine DOF kwijt te raken, maar een paar stops (zijn dat stops?) hoger zullen misschien niet veel uitmaken. Die tip neem ik mee

          Probeer juist te belichten, want anders krijg je onherroepelijk ruis als je de foto gaat oplichten of retoucheren. De eerste is best een ruizige plaat om gemaakt te zijn op ISO 100.
          Ik snap je punt, belichten is ook nog een zwak punt van me. Het lastige is zeker wanneer jijzelf in het volle licht staat en de haan in zijn donkere comfortabele binnenhok, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ga ik aan werken....hoop dat het ooit lukt. Vinden de meeste mensen belichting ook zo lastig?

          De laatste foto is voor mij de sfeervolste, al zit de haan er voor mij een beetje te gevangen tegen de onderkant van het kader. Als een kip of haan die neerwaartse beweging maakt, is het om te gaan pikken op de grond, en hier krijg hij, voor mij, te weinig ruimte. De onscherpe voorgrond bij de foto zorgt voor mij niet zozeer voor diepte (doet het ook wel een beetje) maar wel voor de sfeer.
          Nu je het uitlegt....de gewoonte van het dier volgen!!!!!!!!!!!!!!!!! Dreun dat er nu in Moon!! Weer een tip om mee te nemen

          Toch... ik moet je nageven dat je heel goed bezig bent. Dit zijn niet zomaar ordinaire foto's van een haan. Henk staat er. Je weet van een banale, alledaagse haan een mooie foto te maken. Ik heb eigenlijk meer respect voor dit soort fotografie dan voor - de vaak banale - registraties van een vogel op een takje, in de natuur.
          Ik doe eigenlijk alles vanuit mijn gevoel. Alle guldenregels, soms handig, maar vaak zie je in een oogopslag hoe de compositie moet zijn.
          En Festina, Henk is een hele speciale haan, vandaar dat ik hem speciaal gefotografeerd heb. Noemt mijn haan eventjes banaal en alledaags: het is henk de superhaan LOL
          (geintje tussendoor)
          Ik dank je hartelijk voor je opstekers, dat geeft altijd weer moed om het nog een keer te proberen.
          Maar festina....de alledaagse dingetjes, dieren, mensen kun je JUIST met fotografie zo bijzonder maken, en dat is wat mij ook zo aanspreekt.
          Bedankt dat je even een hart onder mijn riem gestoken hebt, dit motiveert me om weer een stapje verder te gaan. Dank je wel


          @Cuddles: dank je wel meid, lief van je

          Comment


          • #20
            Re: Henk de Haan

            Zoals reeds gezegd de scherpte en als deze nioet goed zit dan mag je nog een goed compo en kleuren hebben, dan zijn je foto's al om zeep.
            Al vind ik de middenste geen slecht compo temeer omdat Sammeke met zo'n kip euh sorry compo in den HOF Staat
            Wat betreft het takje, als henk er haarscherp had opgestaan dan was je opzet van zeker gelukt.
            De eerste had voor mij de beste geweest wanneer scherp.
            Robby
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

            Comment


            • #21
              Re: Henk de Haan

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Ik snap je punt, belichten is ook nog een zwak punt van me. Het lastige is zeker wanneer jijzelf in het volle licht staat en de haan in zijn donkere comfortabele binnenhok, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ga ik aan werken....hoop dat het ooit lukt. Vinden de meeste mensen belichting ook zo lastig?

              Juist belichten is niet gemakkelijk, en is soms even zoeken. Lichtmeters zijn in het digitale tijdperk blijkbaar verbannen, maar er zit er één in je camera. Nu is deze niet heiligmakend.
              De hulpmiddeltjes zitten op de meeste moderne camera's : het histogram en de knipperende hooglichten. Dit laatste spreekt voor zich. Dat wat knippert, bevat geen detail meer.
              Het histogram is echter ook belangrijk, om je foto rechts te belichten. Rechts belichten wil zeggen dat het histogram rechts onderaan aansluit aan de rand, zonder dat daar een piek tegen de kant staat.
              Als je één keer een heel goeie foto gemaakt hebt, en je wil hem laten afdrukken op 90-60, en je komt er dan achter dat dit niet kan, omdat je door 1 stop op te lichten een pak ruis in je foto gekregen hebt, dan onthou je dat voor de volgende keer, en probeer je correct te belichten.

              Mvg

              Chris

              Comment


              • #22
                Re: Henk de Haan

                Voor mij de derde.

                @Monica: belichting vind ik zelf ook heel moeilijk. Altijd andere omstandigheden en uitzoeken wat nu de beste parameters zijn. Eens je dan denkt te hebben wat je als instellingen moet gebruiken, is je 'model' misschien alweer weg...

                @iedereen: hoe beoordelen jullie feitelijk de scherpte. Die derde lijkt mij scherp op het eerste zicht. Of mja, als ik goed kijk, zit de scherpte op de kam en niet helemaal op het oog? Of halen jullie de foto's binnen in een of ander programma om dat beter te zien.

                @Monica nog eens: mooie Henk
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Henk de Haan

                  Dank je wel Nena.
                  Ik vrees dat er, zoals MExicano aangaf, nergens echt goede scherpte zit, omdat ik ze uit de hand heb geschoten met een grote telelens. Ik merk wanneer ik een statief gebruik de scherpte er wel kan zijn (let wel....KAN zijn)
                  Ik ga vandaag maar weer wat aandacht aan het statief schenken en op de belichting letten, al snap ik er nog niet veel van.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Henk de Haan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Ik ga vandaag maar weer wat aandacht aan het statief schenken en op de belichting letten, al snap ik er nog niet veel van.
                    Over belichting en correctie is één en ander uitgelegd in dit topic. Er staan een aantal dingen specifiek voor de D80, maar ook algemeen over lichtmeting en hoe de camera denkt.

                    Mvg

                    Chris

                    Comment


                    • #25
                      Re: Henk de Haan

                      Bedankt Leesvoer!!! Zalig.

                      Comment

                      Working...
                      X