Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Bedankt voor de comments! Wel even melden dat de laatste een aparte foto is waaraan niet gesneden werd.
Wat die achtergrond bij die eerste betreft: ik kan het beeld helaas niet verplaatsen... :-) Zien jullie manieren om die achtergrond verder verdoezelen? (het diafragma stond reeds op 2.0, dus toch al redelijk ver geopend...). Eventueel met bepaalde nabewerkingstechnieken of kan er tijdens het nemen van de foto nog wat gedaan worden om dit in de camera al beter te krijgen?
Alvast bedankt voor nog eventuele tips en comments!
Mja, ik verwachtte het ook toen ik de foto maakte. De les hier is wel: als ik kort bij ga (zie foto 2) en dus de afstand tot de achtergrond groter maak in verhouding, dan komt die flou-heid van de achtergrond wel. Dus: misschien was die foto beter geweest met een 35mm lens, korter bij het onderwerp?
Hmm, tegelijkertijd die uitleg over brandpuntsafstanden en DOF gelezen hier en de conclusie daaruit was dat een langere lens een mooier DOF-resultaat geeft dan een kortere.
Mogelijkheid twee: een langere lens nemen en verder weg gaan staan, maar de achtergrond dus in verhouding dichter bij het onderwerp brengen....? (heb ik ineens een excuus om die 85mm 1.8 waar ik al even over zit te piekeren aan te schaffen... )
Misschien is de conclusie wel gewoon dat foto's maken waarbij de achtergrond gebrekkig is gewoon altijd gebrekkige foto's gaat opleveren...
BTW, hier vind je ongeveer dezelfde foto als de eerste, maar dan bij f1.4. Zelfs op 1.4 is die achtergrond nog aardig scherp....
En hier een poging tot redden van de eerste foto (met behulp van vignettering en de burn tool)... Ik ben er zelf nog niet uit of ik het nu echt beter vind....
Comment