Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vogel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vogel

Hallo allemaal,

Als amateurtje hierbij mijn állereerste foto die ik op dit forum post. Vorige week gemaakt tijdens een roofvogel show in Utrecht. Graag jullie mening

FOTO 1
    Lens Focal Length: 78,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F4,5
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/10

FOTO 2
    Lens Focal Length: 51,80 mm ()
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F4,0
    ISO: 160
    Compensation: EV 0/10
    Last edited by umbrella; 21 maart 2009, 10:03.

Re: vogel

Het licht ga ik niet beoordelen. Het histogram lijkt goed te zitten, maar toch zie ik weinig detail in het witte verendek.
    Een te centrale compositie m.i., waarbij het stuk achter de vogel overbodig is, en ook bovenaan mag er nog een stukje af. Scherpte en scherptediepte is prima, maar toch maken de felle kleurtjes aan de bek veel goed, tegenover de drukke achtergrond.
    Even wachten, tot wanneer de vogel even ietwat meer de richting van de fotograaf uitkeek (hoeft niet in de lens), had m.i. een beter plaatje opgeleverd. Als hij het niet doet, moet je tevreden zijn met wat je hebt, natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      maar toch zie ik weinig detail in het witte verendek.
      Misschien een te groot diafragma (F4.5) gebruikt.

Als binnenkomer is hij zeker niet slecht.

-nxke-
      De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nxke Bekijk bericht
        Misschien een te groot diafragma (F4.5) gebruikt.
        Ik denk het niet... de foto is niet gemaakt met een reflex, en bovendien zie je in de donkere pluimpjes vooraan nog wel een scherpe aflijning. Ik meen gewoon een tikkeltje overbelichting te detecteren, die al dan niet nadien teruggeschroefd is. Het detail ben je dan wel kwijt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Ik meen gewoon een tikkeltje overbelichting te detecteren, die al dan niet nadien teruggeschroefd is. Het detail ben je dan wel kwijt...
          Bedankt voor het commentaar! Ik kan er zéker wat mee! Wel ben ik vergeten te zeggen dat dit een onbewerkte foto is. Het klopt overigens dat mijn fototoestel geen spiegelreflex is (helaas...). Met mijn studentenbudget kan ik dat niet betalen.
          Wat betreft de overbelichting: een superstomme vraag maar is dat mogelijk als het een bewolkte dag was?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door umbrella Bekijk bericht
            Wat betreft de overbelichting: een superstomme vraag maar is dat mogelijk als het een bewolkte dag was?
            Tuurlijk is dat mogelijk. Het is alleen iets makkelijker fotograferen op een bewolkte dag, omdat je minder verschil hebt tussen lichte en donkere partijen.
            Hou er ook rekening mee dat elk toestel, zeker compact- en bridgecamera's een beperkt dynamisch bereik hebben, wat zich nogal eens durft uiten in de lichte partijen.
            Je kan daar moeilijk rekening mee gaan houden bij het fotograferen.

Pas op... ik zeg niet dat er geen detail inzit, maar ik zie het niet op mijn monitor, en die heeft ook zijn beperkingen, net als je toestel.

Comment

Aha! weer wat geleerd
              Ik dacht dat er bedoeld werd dat ik aan de foto had lopen prutsen, vandaar mijn quote.
              verder heb nog een foto van de valk die ik wel graag wil laten zien. Mag dat hier komen te staan, of moet die in de eerste post komen?
              Ik zal hem erbij zetten (foto 2), bovenaan en dan de foto's een nummer geven. Als dat niet mag dan hoor ik het graag.
              Last edited by umbrella; 21 maart 2009, 10:03.

Comment

Working...
              X