Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huisje op de heide

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Huisje op de heide

De eerste foto die ik hier durf plaatsen.
    Ik weet dat hij waarschijnlijk scherper was geweest met een kleiner diafragma en lagere ISO maar het regende die dag lichtjes en een camera op statief is nogal moeilijk onder je jas te stoppen.

Canon 40D - Tamron 28-75mm f2.8 , Sigma 70-200mm f2.8

Re: Huisje op de heide

Oorspronkelijk geplaatst door zoemas Bekijk bericht
    Ik weet dat hij waarschijnlijk scherper was geweest met een kleiner diafragma en lagere ISO maar het regende die dag lichtjes en een camera op statief is nogal moeilijk onder je jas te stoppen.
    Ik weet wel niet hoe de ISO de scherpte beïnvloed?

Het is goed dat het onderwerp niet in het midden staat, maar zelf had ik het huis er wat groter opgezet met minder gras op de voorgrond.
    Ik vind'm ook een beetje donker.

Van fotograferen in de regen weet ik alles .
    about.me/stijnv

Comment

Ja dat was een beetje slecht uitgedrukt van die ISO. Ik heb die foto met diafragma voorkeuze gemaakt en aangezien ik uit de hand moest trekken ben ik tot ISO 800 en max diafragma moeten gaan om een een sluitertijd te bekomen waarmee ik uit de hand kon trekken. En dat was nog niet genoeg want de foto is inderdaad nog een beetje donker. Maar door het grote diafragama en de afstand is de is de foto een beetje wazig geworden.Heb het nog wel in de RAW en met unsharp mask wat beter gekregen.Was eigenlijk meer benieuwd naar de reacties op de compositie en het kader.
      Canon 40D - Tamron 28-75mm f2.8 , Sigma 70-200mm f2.8

Comment

Goede foto maar (altijd die vervlokkte MAAR).
        Voor uw eerste foto mag ze er wezen. Niet direkt een dankbaar weer, maar je geeft hier goed de sfeer van die dag. Het is een miezerige,donkere en triestige foto. Maar zoals gezegd dit is positief bedoeld. Het is niet de bedoeling om een zonnige foto te trekken op een regendag.
        Voor mijn smaak mocht er wat meer lucht en wat minder gras op staan.
        Dat zou volgens mij de lange boerderij benadrukken.
        Kwa scherpte zit je volgens mij goed. Nog scherper zou voor mij de sfeer van die dag bederven.
        Kwa compo zit je voor mij ook goed. Je fotografeerd niet alleen de boerderij maar ook het land dat er bij hoort.
        Wat koeien of kippen op het land zou de voorkant een beetje breken maar dat had je natuurlijk niet zelf in de hand.
        Alleen oppassen voor het matriaal op zo'n regendag.
        Robby
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Het huis is volgens de titel het onderwerp, maar het komt er niet echt uit op de foto. Teveel oninteressante voorgrond en het grauwe huis staat een beetje teveel verdoken tussen en achter de die grauwe bomen.

groeten
          Flickr

Comment

Ik kan me zo een beetje inleven in je gedachtengang: een mooie compo maken en het huis niet pal in het midden. Dat is perfect gelukt en dus zien we hier een mooie foto .
            Het weer zorgt voor een wat trieste grijze sfeer in het landschap. Die heb je mooi gevangen ook, zonder een sombere foto af te leveren. Maar misschien verdiende hij toch een 1/3 stopje meer licht?
            Maar; dit fotogenieke huisje is het waard om meer aandacht dan de omgeving te krijgen. We zien er wat te weinig van. Ik denk dat je daar nog eens mag terugkeren en het huisje zonder heide ook eens mag inblikken.
            Scherp is hij trouwens ook.
            Goed bezig!
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Als eerste wil ik zeggen dat ik het een zeer aardige foto vind, met een goede sfeer. Zelf vind ik dat het "zwaarte punt" van de foto nu erg veel links bovenin ligt. Als ik het zou kunnen omschrijven, vind ik dat de foto de neiging heeft daar naar toe te hellen, ik denk dat als je de boerderij iets lager in je beeld had genomen je voor mij iets meer evenwicht gehad in je foto. Maaar das mijn smaak, en smaken verschillen nu eenmaal
              Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
              Canon eos 7D Mijn site

Comment

Een te hoge ISO kan de scherpte toch wel beïnvloeden?

over de foto zelf: beetje oplichten zou het wat beter maken. Foto valt eigenlijk best nog mee, maar is niet speciaal.
                No rules. Great shots.
                -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                  Een te hoge ISO kan de scherpte toch wel beïnvloeden?

over de foto zelf: beetje oplichten zou het wat beter maken. Foto valt eigenlijk best nog mee, maar is niet speciaal.
                  Ik ga mij ook eens begeven op technisch glad ijs als ik onzin vertel kap dan maar mijn hoofd af.
                  Ik denk niet dat de ISO rechtstreeks voor onscherpte gaat zorgen maar wel dat de iso bij onscherpte dit gaat versterken of beinvloeden.
                  Robby

Comment

Volgens mij zorgt een hoge iso voor een grover korrelstruktuur, zeker bij weinig licht, dit geeft de indruk dat de foto niet scherp. Maar zeker weten doe ik dit ook niet.........dus ik ga de zoekfunctie maar eens gebruiken, of ik ga ff googlen
                    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                    Canon eos 7D Mijn site

Comment

De onderste drie centimeter zijn teveel aan deze foto, en verder is er niet veel mis mee. Het wordt geen hoogvlieger, gezien het weer niet meezat. Weinig lichtspel, een beetje somber, maar wel een heel goeie compo (op de onderste 3 cm na.

De ISO 800 is helemaal niet nodig. Je hebt hier genoeg aan 1/100ste om de foto te maken, (59mm x 1,6), zonder onscherpte, waardoor ISO 400 moet volstaan. Als je dan toch opteert voor meer scherptediepte en ook de scherpte van je lens meer wil benutten, had je beter ISO800 (+1stop) en F8 (-1stop) genomen. Volopen zijn lenzen namelijk niet op zijn scherpst, al valt het bij deze foto allemaal wel mee.

Ik vind dat er soms rare keuzes gemaakt worden... wel op pad gaan bij slecht weer, als men weet dat men zonder statief eigenlijk bijna geen foto gemaakt krijgt, en dan wordt het statief niet gebruikt...
                      Is 't niet een beetje kiezen of delen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
                        Volgens mij zorgt een hoge iso voor een grover korrelstruktuur, zeker bij weinig licht, dit geeft de indruk dat de foto niet scherp. Maar zeker weten doe ik dit ook niet.........dus ik ga de zoekfunctie maar eens gebruiken, of ik ga ff googlen
                        Een hogere ISO zorgt toch voor meer ruis in de foto, het gevolg daarvan is toch dat er minder details worden geregistreerd en dus de foto minder scherp is. Of klopt dat niet ?

Als er ruisreductie wordt toegepast, maakt dit alles nog eens erger. Je ruis wordt dan niet echt verminderd maar wordt naar de gemiddelde waarden gebracht waardoor je eigenlijk nog meer detail verliest.

Of ben ik nu helemaal verkeerd aan het redeneren ?
                        Mvg,David
                        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                          Een hogere ISO zorgt toch voor meer ruis in de foto, het gevolg daarvan is toch dat er minder details worden geregistreerd en dus de foto minder scherp is. Of klopt dat niet ?

Als er ruisreductie wordt toegepast, maakt dit alles nog eens erger. Je ruis wordt dan niet echt verminderd maar wordt naar de gemiddelde waarden gebracht waardoor je eigenlijk nog meer detail verliest.

Of ben ik nu helemaal verkeerd aan het redeneren ?
                          Men kan toch een foto hebben met veel ruis die toch scherp is.
                          Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                            Men kan toch een foto hebben met veel ruis die toch scherp is.
                            Robby
                            ISO beïnvloed de scherpte volgens mijne cursus :d
                            een scherpe foto met veel ruis kan ook gewoon redelijk opgescherpt zijn denk ik...

Als er echt veel ruis is krijg ik toch de indruk van onscherpte hoor..
                            No rules. Great shots.
                            -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                              ISO beïnvloed de scherpte volgens mijne cursus :d
                              een scherpe foto met veel ruis kan ook gewoon redelijk opgescherpt zijn denk ik...

Als er echt veel ruis is krijg ik toch de indruk van onscherpte hoor..
                              Dat is wat ik bedoel men krijgt de indruk dat ze onscherp is of onscherpte wordt er door versterkt.
                              Robby

Comment

Working...
                              X