Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ben je zeker dat je Dioptriecorrectie correct is? Ik heb ook eens voorgehad dat ik automatisch liet scherpstellen en dat het beeld niet zuiver was in de zoeker. Na lang zoeken zag ik dat ik per ongeluk aan die correctie gekomen was...
en als je dan manueel begint te focussen kan het wel eens mislopen
dat is nu net wat ik ook wilde zeggen .......als je de lens automatisch scherp laat stellen heb je hier geen last van , behalve dan dat de foto niet scherp lijkt in je zoeker.
Ik heb dan nog wel wat aanvullende vragen, stond de camera op statief? was je vergenoeg van je onderwerp af om binnen je minimale focus afstand te kunnen scherp stellen.
Bij 1/30 uit de hand met 55mm is niet makkelijk dan krijg je al snel bewegings onscherpte. En misschien een domme vraag, maar stond je scherpstel punt op de goede plek ?? dat luisterd erg nou op deze afstand.
Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. Canon eos 7D Mijn site
Het stond op een statief. 't Is wel geen heel deftig, maar eentje om me voorlopig te behelpen tot de mogelijkheid er is om een deftig te hebben.
Misschien met het afdrukken en de onstabiele ondergrond ?
Het stond op een statief. 't Is wel geen heel deftig, maar eentje om me voorlopig te behelpen tot de mogelijkheid er is om een deftig te hebben.
Misschien met het afdrukken en de onstabiele ondergrond ?
dat kan zeker bijdragen met deze sluitertijd, en heb je met de autofocus gewerkt, of de manual focus ??
Gebruik in zo'n geval de timer functie dan kan het statief ff "uit trillen "
Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. Canon eos 7D Mijn site
De geringste beweging kan hier het verschil maken. Gezien de sluitertijd kan het het takje zijn dat bewoog, kan het het niet zo stabiele statief zijn dat het verschil maakt... Je zit hier met je scherpstelpunt m.i. te ver naar voor. AF kan, maar dan wel AF-servo, denk ik dat het heet bij Canon. Bij Nikon is 't AF-C. Als het takje dan wat beweegt, gaat je scherpstelpunt mee. Wel redelijke sluitertijden respecteren.
Op F5,6 heb je van zo dichtbij zo'n geringe scherptediepte, dat de scherpstelling echt perfect moet zitten. Ik weet niet welke lens het is, die je gebruikt, maar als F5,6 het grootste diafragma is dat je kan kiezen, is de lens op dat diafragma ook al niet op zijn scherpst. Bovendien moet je nog rekening houden met de minimale scherpstelafstand van de lens.
M.a.w. er zijn tal van factoren die kunnen maken dat deze foto onscherp is en scherper kan.
Het is de 18-55 kit lens die ik gebruik.
Ik heb net even gekeken. De AF instelling stond op one shot. Bedoel je de AI Servo in die opties? Of ben ik helemaal verkeerd aan het kijken? Heb het nu op Servo gezet. Morgen gelijk eens wat gaan uitproberen. De beste manier voor mij om iets te leren is uitproberen en vergelijken. Theoretisch/lezen en onthouden is niet mijn ding
Het is de 18-55 kit lens die ik gebruik.
Ik heb net even gekeken. De AF instelling stond op one shot. Bedoel je de AI Servo in die opties? Of ben ik helemaal verkeerd aan het kijken? Heb het nu op Servo gezet. Morgen gelijk eens wat gaan uitproberen. De beste manier voor mij om iets te leren is uitproberen en vergelijken. Theoretisch/lezen en onthouden is niet mijn ding
Inderdaad AI-servo. Als het takje of je toestel dan een tikkeltje bewogen heeft na het scherpstellen, volgt de scherpstelling mee.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Inderdaad AI-servo. Als het takje of je toestel dan een tikkeltje bewogen heeft na het scherpstellen, volgt de scherpstelling mee.
ja .....maar dat heeft weer als nadeel , dat als de camera beweegt, je ook opnieuw gaat scherpstellen....dus ben je op zo'n moment weer onscherp. En op een instabiel statief, op 30/100 ben je al snel onscherp.
Comment