Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een teken van leven...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een teken van leven...

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
    ja .....maar dat heeft weer als nadeel , dat als de camera beweegt, je ook opnieuw gaat scherpstellen....dus ben je op zo'n moment weer onscherp. En op een instabiel statief, op 30/100 ben je al snel onscherp.
    Ah ja ? Wat is het verschil tussen het takje dat beweegt en de camera die beweegt ? Als je een frontale wijziging van het scherpstelveld hebt, maakt het dan uit hoe die veroorzaakt wordt ? We praten hier trouwens over mm-ers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Ah ja ? Wat is het verschil tussen het takje dat beweegt en de camera die beweegt ? Als je een frontale wijziging van het scherpstelveld hebt, maakt het dan uit hoe die veroorzaakt wordt ? We praten hier trouwens over mm-ers.
      nee dat maakt iid niet uit, dat is dan ook de reden dat ik in deze zou adviseren de focus op one shot te zetten , en op het statief te wachten tot alles stil staat alvorens af te drukken. dan stelt hij één keer scherp op een stilstaand beeld. Maar dat is mijn mening , en hoeft zeker niet de juiste te zijn, ik zelf kreeg iig een hele baal onscherpe foto's toen ik op AI servo fotografeerde, zeker met modellen , ......ook dát kan natuurlijk gewoon aan mij hebben gelegen , ik ben nog steeds aan het oefenen en aan het bijleren dus ....

.....mm-ers.....??
      Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
      Canon eos 7D Mijn site

Comment

ja .....maar dat heeft weer als nadeel , dat als de camera beweegt, je ook opnieuw gaat scherpstellen....dus ben je op zo'n moment weer onscherp. En op een instabiel statief, op 30/100 ben je al snel onscherp.
        Wim... hoe weet de scherpstelling of het onderwerp beweegt of de camera ? AI-SERVO ondervangt beide. Men kiest een scherpstelpunt, en of je nu met de camera dichterbij of verderaf gaat, of dat het onderwerp beweegt, lijkt me toch hetzelfde. Het is een superintelligente camera die het verschil kan maken, ik verwacht dit tegen de Canon 70D en de NIkon D900.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Wim... hoe weet de scherpstelling of het onderwerp beweegt of de camera ? AI-SERVO ondervangt beide. Men kiest een scherpstelpunt, en of je nu met de camera dichterbij of verderaf gaat, of dat het onderwerp beweegt, lijkt me toch hetzelfde. Het is een superintelligente camera die het verschil kan maken, ik verwacht dit tegen de Canon 70D en de NIkon D900.
          dat zal hij iid voorlopig niet weten .....maar ik heb wel gezien dat je sluiter, zelfs met 1/30e nog sneller is dan dan je lens....zeker de kit lens. op het moment dat je afdrukt heeft je lens de tijd niet meer om te corrigeren waardoor je toch weer onscherp bent, tenminste zo ervoer ik het.

Je gaat er hier vanuit dat je van en naar de camera beweegt, maar het takje kan wel op en neer bewogen hebben........We zullen het nooit weten chris, en jou suggestie is het iig waard om te worden uitgeprobeerd.....maar is ook niet zalig makend. daarmee wil ik zeggen dat de TS er niet van moet uitgaan dat de AI servo stand niet Altijd de oplossing bied .......er zitten tenslotte niet voor niets andere standen op
          Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
          Canon eos 7D Mijn site

Comment

dat zal hij iid voorlopig niet weten .....maar ik heb wel gezien dat je sluiter, zelfs met 1/30e nog sneller is dan dan je lens....zeker de kit lens. op het moment dat je afdrukt heeft je lens de tijd niet meer om te corrigeren waardoor je toch weer onscherp bent, tenminste zo ervoer ik het.

Je gaat er hier vanuit dat je van en naar de camera beweegt, maar het takje kan wel op en neer bewogen hebben........We zullen het nooit weten chris, en jou suggestie is het iig waard om te worden uitgeprobeerd.....maar is ook niet zalig makend. daarmee wil ik zeggen dat de TS er niet van moet uitgaan dat de AI servo stand niet Altijd de oplossing bied .......er zitten tenslotte niet voor niets andere standen op
            Het statief dient om de beweging door het afdrukken te ondervangen. Dit kan ook met een monopod. Als dit het niet langer doet, waarom dan een statief gebruiken ?
            Ik gebruik voor macro's maar twee standen... AF-C en manueel.
            Essentieel is...
            - dat je om beweging te bevriezen sowieso een aanvaardbare sluitertijd moet halen (wat ik trouwens al in mijn eerste post gezegd heb);
            - dat een instabiel statief eigenlijk geen goed instrument is en je beperkingen oplegt.

Mocht deze foto genomen zijn op ISO 400, dan sluit je al een heleboel redenen uit waarom hij onscherp is, omdat je dan een aanvaardbare sluitertijd haalt.

Comment

Ik lees met belangstelling verder

Ben gisteren zo'n afstandbediening gaan halen om niet meer op de knop te moeten drukken. Staat dat infrarood oog toch wel vanvoor zeker Zal nog wat oefenen en wringen worden, hihi.

Comment

M.i. zal AI servo ook geen oplossing bieden omdat het afstandsverschil tussen het stukje van het takje (de knop) waarop scherp gesteld had moeten worden en wat nu scherp heel erg gering is. TS zal met AI servo wel heel goed dat knopje moeten volgen. Op het moment dat de focus van het gewenste onderwerp af is, zal hij scherp stellen op een ander deel. AI servo werk het beste met een grotere scherpte-diepte en een (niet te) snel bewegend groter onderwerp dat naar je RECHT toekomt of van je afgaat. E.e.a. ook afhankelijk van de sluitersnelheid. De fotograaf zal er goed op moeten letten dat op het juiste punt scherp gesteld blijft. En dus werkt AI servo niet met een statief omdat bijvoorbeeld een takje vrijwel nooit in een horizontale beweging naar je toe beweegt of van je afgaat en je vanaf statief het gewenste scherpstelpunt niet kunt volgen. Kortom, met een soortgelijk onderwerp en met het gebruik van statief en AI Servo zal TS denken dat er echt iets mis is ...

Gr. X.
                Last edited by Xarder; 28 februari 2009, 14:03.

Comment

Ik moet je gelijk geven. Ik gebruik de AF-C enkel uit de hand en vanaf een monopod. Met statief werk ik altijd met manuele scherpstelling. Het is inderdaad enkele de frontale beweging die opgevangen wordt door de AF-C, en niet de laterale. Hier zou een dynamisch scherpstelpunt eventueel nog soelaas kunnen brengen, maar ik weet niet of de 400D er mee uitgerust is.

Het lijkt me dan ook belangrijk om een aanvaardbare sluitertijd te halen, of foto's te nemen als 't windstil is (ik heb ook al insecten gefotografeerd met sluitertijden langer dan 1 seconde).

Comment

Working...
                  X