[B]foto's genomen eind jan 09
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
schilder bezig met zelfportret
Collapse
X
-
-
Re: schilder bezig met zelfportret
Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht3 minuten gewacht en nog steeds aan het inladen..(imageshack)
Sorrynikon
Comment
-
Heb jammer genoeg de instellingen niet meer
Het licht van je flash is wel niet al te opvallend aanwezig maar je ziet toch de slagschaduw, vooral bij de tweede.
Interessant gegeven en goed in beeld gebracht maar aan je compo moet je denk ik toch wat meer aandacht schenken:
Bij de eerste zijn er de voeten juist af. Da's meestal mossel nog vis. De verlichting in het zwarte gat boven stoort me wat. Het doek links is een stuk kwijt. Beter er volledig op.
Bij de tweede liet je veel ruimte links en knipte je een doek rechts middendoor. Ook hier is er bovenaan te veel lege ruimte.Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk berichtZe zitten wel goed zichtbaar in je EXIF hoor! Dus geen probleem.
Het licht van je flash is wel niet al te opvallend aanwezig maar je ziet toch de slagschaduw, vooral bij de tweede.
Interessant gegeven en goed in beeld gebracht maar aan je compo moet je denk ik toch wat meer aandacht schenken:
Bij de eerste zijn er de voeten juist af. Da's meestal mossel nog vis. De verlichting in het zwarte gat boven stoort me wat. Het doek links is een stuk kwijt. Beter er volledig op.
Bij de tweede liet je veel ruimte links en knipte je een doek rechts middendoor. Ook hier is er bovenaan te veel lege ruimte.
OFF TOPIC : Vergis ik me of zijn de zichtbare schilderijen alleen maar zelfportretten ???Mvg,David
[SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk berichtOFF TOPIC : Vergis ik me of zijn de zichtbare schilderijen alleen maar zelfportretten ???nikon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk berichtZe zitten wel goed zichtbaar in je EXIF hoor! Dus geen probleem.
Bij de tweede liet je veel ruimte links en knipte je een doek rechts middendoor. Ook hier is er bovenaan te veel lege ruimte.Ik had me teveel op de persoon geconcentreerd. Maar ga in de toekomst proberen te letten op het geheel. Had er bepaald dingen vanaf kunnen croppen maar ja ....Nu een vraagje wat bedoel je met EXIF en hoe vind ik die op mijn apparaat? Heb deze foto's wel niet meer op mijn toestel staan maar... good to know for the futher
nikon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gregor Bekijk berichtDank voor de opbouwende kritiekIk had me teveel op de persoon geconcentreerd. Maar ga in de toekomst proberen te letten op het geheel. Had er bepaald dingen vanaf kunnen croppen maar ja ....Nu een vraagje wat bedoel je met EXIF en hoe vind ik die op mijn apparaat? Heb deze foto's wel niet meer op mijn toestel staan maar... good to know for the futher
EXIF : dit zijn gegevens die in een bestand staan waaruit de eigenschappen van de foto kunnen opgevraagd worden. Google op exif viewer en een wereld gaat voor je open.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk berichtEXIF : dit zijn gegevens die in een bestand staan waaruit de eigenschappen van de foto kunnen opgevraagd worden. Google op exif viewer en een wereld gaat voor je open.
voor diegene die het ook niet weten:
Het Exchangeable image file format (Exif) is een metadata specificatie voor bestanden uit bijvoorbeeld digitale camera's. Zowel jpeg en tiff ondersteunen deze metatdata. Het formaat is ontworpen door de Japan Electronic Industry Development Association en dient voor de opslag van extra informatie in het grafische bestand. EXIF-informatie bestaat vooral uit camera en opnamegegevens (zoals de sluitertijd en het diafragma ten tijde van de opname). De informatie wordt opgeslagen in de header van de afbeelding en is met behulp van speciale software (zoals Photoshop) leesbaar te maken. Welke data in de EXIF headers staat verschilt per camera, maar meestal treft u de volgende informatie aan: de datum en tijd van de opname, het merk en model van de camera, een volledige thumbnail en de camera-instellingen zoals belichtingstijd, diafragma en brandpuntsafstand ten tijd van de opname.
De gegevens uit de Exif header kunt u lezen met de software die de fabrikant van de camera meelevert maar ook met programma's zoals Photoshop. Vaak gaat deze header informatie verloren wanneer u de foto bewerkt. Door middel van het programma PragtFotoManager kunt u de EXIF informatie laten opslaan in een extern bestand zodat u een overzicht heeft van alle instellingen van een foto serie ook nadat u ze bewerkt heeft.
Wanneer we de foto willen publiceren op het Internet is de EXIF informatie eigenlijk overbodig en kost deze alleen maar extra bandbreedte en extra grote bestanden. Wanneer er in de EXIF data zelfs een thumbnail zit kan de EXIF data de foto wel 10 Kb groter maken. Deze grote foto bestanden laden trager dan kleine bestanden en iedereen wil toch graag een snelle website. U kunt foto's geschikt maken voor uw Internet site door binnen Photoshop de optie "opslaan voor het web" te kiezen. Ook kan het programma PragtFotoManager dit voor u doen, dit is zeker handig wanneer u meerdere foto's tegelijk wilt verwerken.
Wat is het nut van deze EXIF data
Exif informatie kan handig zijn, u kunt nu bijvoorbeeld nagaan waarom een foto onscherp is, de camera had bijvoorbeeld een erg lange sluitertijd gekozen.
Betere afdrukken
EXIF 2.2 is de laatste versie die ook wel EXIF Print genoemd wordt. Deze EXIF versie geeft de camera de mogelijkheid om informatie in een fotobestand te plaatsen die de printer kan gebruiken om de kwaliteit van de afdruk te verbeteren.
Voorbeeld EXIF data
Naam: DSCF1853.JPG
Merk camera: FUJIFILM (FinePix S7000)
Datum/tijd: 2005:09:18 15:14:36
Resolutie: 2848 x 2136
Flitser: Nee
Brandpuntafst.: 26.0mm (35mm equivalent: 123mm)
CCD: 7.61mm
Belichtingstijd: 0.059 s (1/17)
Diafragma: f/3.1
ISO: 200
Wat kunt u zelf doen met deze EXIF informatie
Wanneer u uw foto's achteraf gaat beoordelen zijn sommige foto's beter dan andere foto's. Behalve de compositie zijn er ook een aantal andere factoren die de kwaliteit van de foto bepalen zoals tijd van dag, diepte van gebied, juiste sluitertijd en diafragma. Wanneer u bijvoorbeeld golvend water wilt fotograferen kunt u dit doen met verschillende sluitertijden. Dit zal een groot verschil maken in hoe het water op de foto staat. Dit omdat het water continue in beweging is. Wanneer u achteraf kunt zien wat de instellingen van de camera was ten tijde van de opname, kunt u leren van fouten en de volgende keer een andere instelling kiezen.
De tijd van dag heeft ook een grote invloed op een foto. In uw EXIF data kunt u de datum en tijd terugvinden van het moment dat u de foto maakte. In de loop van een paar uren, kan een scène totaal in verschijning veranderen. U kunt hiermee rekening houden wanneer u nog eens terug gaat naar dezelfde locatie om dezelfde foto nog eens te maken op een ander tijdstip van de dag.
Al met al kunt u dus waardevolle informatie halen uit deze EXIF informatie. PragtFotoManager heeft de mogelijkheid om de EXIF data in een apart bestand op te slaan los van de foto. Hierdoor blijft de EXIF informatie beschikbaar en kunt u deze ook eenvoudig afdrukken zodat u de EXIF informatie van een hele fotosessie bij de hand heeft.nikon
Comment
Comment