Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonsondergang in A en S mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zonsondergang in A en S mode

Eigenlijk doet het er niet toe hoe ze gemaakt zijn... 't zijn twee mooie beelden, en 't is eigenlijk het eindresultaat dat telt. Beide foto's vind ik aangenaam om kijken.

Comment

Zonder over de techniek of de wijze waarop te spreken, twee prachtplaatjes

Mooie kleuren, mooie composities....

Laat er nog maar zo komen en dan niet meer in de beginnershoek (om anderen niet te ontmoedigen)

Comment

Inderdaad, knappe plaatjes!! Maar kan iemand mij de diafragma- en sluitertijd-keuze verklaren in foto 1?

De omgeving ziet er al vrij donker uit, kan je dan niet beter een grotere diafragmaopening kiezen om meer licht (dus meer sfeer) binnen te laten ipv het kleine f36? Tenzij het de bedoeling was om de golven op het strand "mistig" weer te geven door de lange sluitertijd, maar dan kies je toch voor sluitertijdvoorkeuze zoals in foto 2? Of ben ik juist als ik denk dat dit voor maximale scherpte op alle dieptes/afstanden zorgt?

Zou een combinatie f4 - 1/60 (of f8 - 1/30) hier tot een gelijkaardig resultaat leiden?

Alvast bedankt voor de verduidlijking, hoop er ooit gebruik van te kunnen maken om eenzelfde prachtig resultaat te bekomen!
        Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

Comment

Ik denk dat de titel misschien een beetje ongelukkig gekozen is. Het zijn gewoon 2 foto's, één in A mode en één in S mode, niet om te vergelijken. Ik volg nu een online foto cursus en daar werd gevraagd om foto's te maken in die 2 standen, dat is alles.

Ja, die 2de foto is ook in Oostende gemaakt ( groot Oostende), aan de kanten van Mariakerke. Op het strand, vlak voor vakantiecentrum Ravelingen.

Hendrik, ik vrees dat ik u niet veel kan helpen. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig.
          Ik heb voor F36 gekozen omdat ik een scherpe foto wilde en de sluitertijd kiest de camera zelf.
          En met de 2de wilde ik juist het omgekeerde doen, een wazige zee.

Mvg
          Danny
          http://picasaweb.google.com/dendanny65
          http://www.facebook.com/profile.php?id=100000017693594

Comment

Hey Danny, geen probleem hoor! Ik ken wel een paar knappe koppen hier op dit forum die ons kunnen helpen.

Bij foto 1 gebruik je inderdaad een klein diafragma om alles zo scherp mogelijk te hebben dat snap ik, maar door de lange sluitertijd wordt alles toch weer wazig? En aangezien +-70% van je foto uit water en wolken bestaat die constant in beweging zijn is toch alles weer net onscherp?

Als de bedoeling was tweemaal hetzelfde effect te behalen dan volg ik en is dit magnifiek gelukt. Zoniet (en dat lees ik toch in je antwoord) blijf ik bij mijn vraag, moet je om alles in beeld scherp te krijgen écht f36 gebruiken? En is er een alternatief voor de bijhorende 1,6s?

Zou een combinatie f4 - 1/60 (of f8 - 1/30) hier tot een gelijkaardig resultaat leiden?
            Iemand?
            Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

Comment

hier kunnen er veel van een "trapje hoger" nog een puntje aan zuigen
              kaders subtiel en fijntjes afgewerkt
              2 is top
              Last edited by Frie01; 23 februari 2009, 18:23.
              mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dendanny65 Bekijk bericht
                Hendrik, ik vrees dat ik u niet veel kan helpen. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig.
                Ik heb voor F36 gekozen omdat ik een scherpe foto wilde en de sluitertijd kiest de camera zelf.
                goed gedacht maar je weet waarschijnlijk nog niet dat dit absurd kleine diafragma (toch op jouw formaat van camera) kwaliteitsverlies oplevert (diffractie).

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

De eerste is zeer mooi, de andere ook hoor, maar ik verkies de eerste.
                  Waar vond je de online cursussen?
                  Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HendrikD Bekijk bericht
                    Hey Danny, geen probleem hoor! Ik ken wel een paar knappe koppen hier op dit forum die ons kunnen helpen.

Bij foto 1 gebruik je inderdaad een klein diafragma om alles zo scherp mogelijk te hebben dat snap ik, maar door de lange sluitertijd wordt alles toch weer wazig? En aangezien +-70% van je foto uit water en wolken bestaat die constant in beweging zijn is toch alles weer net onscherp?

Als de bedoeling was tweemaal hetzelfde effect te behalen dan volg ik en is dit magnifiek gelukt. Zoniet (en dat lees ik toch in je antwoord) blijf ik bij mijn vraag, moet je om alles in beeld scherp te krijgen écht f36 gebruiken? En is er een alternatief voor de bijhorende 1,6s?

Iemand?
                    Kleinste diafgragma wilt niet zeggen dat het het scherpst is, je boet in aan kwaliteit en scherpte, zeker hoe kleiner je brandpuntafstand...

Comment

Ik ga hier nog één dingetje zeggen...
                      In showcase post men deze foto's zonder er bij te zetten hoe ze gemaakt zijn, met de exif verborgen. Neem dit weg, en de helft van het commentaar dat hier staat verdwijnt.
                      Ik ben eigenlijk blij dat iemand het erbij durft zetten. Jammer is dat men dan niet meer naar het beeld kijkt, maar wel naar de exif.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        ...
                        In showcase post men deze foto's zonder er bij te zetten hoe ze gemaakt zijn, met de exif verborgen. Neem dit weg, en de helft van het commentaar dat hier staat verdwijnt.
                        ...
                        Akkoord, maar dan leert de TS er ook niets van bij.

De 2e foto is heel mooi, maar zoals sommige voor mij al opmerkten, is er ruimte voor verbetering.

Elke lens heeft een "sweet spot". Dat is de diafragma-instelling waarbij ze de scherpste beelden geeft. Voor de doorsnee lens ligt die ergens in het bereik f/8-f/11. Eigenlijk wil je dus altijd op die diafragma-instelling foto's nemen, maar de omstandigheden laten dat niet altijd toe. In dat laatste geval wil je er wel zo dicht mogelijk bij blijven. Bij de 2e foto kan je gaan berekenen hoeveel scherptediepte je echt nódig hebt (enkel de rotsen moeten binnen dat gebied liggen). Met de scherptediepte-calculator op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kan je dan berekenen welk diafragma je nodig hebt en waarop je moet scherpstellen. Als je dat doet ga je bij een diafragmaopening uitkomen die dichter bij de "sweet spot" ligt dan de f/25 die nu gebruikt werd. En zal het beeld dus scherper zijn. Het verschil ga je niet merken op de max.-900-pixels-breed-versie die je hier op het forum zet, maar je gaat dat wel merken als je de foto in groot formaat gaat afdrukken.

Een tweede verbetering is de brandpuntsafstand. Nu is de foto met een tele genomen. Volgens mij zou de foto nog sterker worden als je een groothoek gebruikt. Het beeld krijgt daardoor meer diepte, wat volgens mij het beeld boeiender zou maken.

En dan nog een tip: bij zonsondergangen kan je eens proberen de witbalans op daglicht te zetten. Dan krijg je warmere kleuren. De automatische witbalans doet zijn werk te goed, waardoor de warmte die je associeert met een zonsondergang een beetje verdwijnt.

Voor meer uitleg moet je maar googelen of op dit forum zoeken, of gewoon wachten tot het aan bod komt in de fotolessen die je volgt.

ps: de opmerking van HendrikD is ook terecht: de sluitertijd van 1.6 seconden bij foto 1 zal ervoor zorgen dat er bewegingsonscherpte optreedt in het (bewegende) water. (wat ook duidelijk te zien is in de foto)
                        blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht

De 2e foto is heel mooi, maar zoals sommige voor mij al opmerkten, is er ruimte voor verbetering.

Elke lens heeft een "sweet spot". Dat is de diafragma-instelling waarbij ze de scherpste beelden geeft. Voor de doorsnee lens ligt die ergens in het bereik f/8-f/11. Eigenlijk wil je dus altijd op die diafragma-instelling foto's nemen, maar de omstandigheden laten dat niet altijd toe. In dat laatste geval wil je er wel zo dicht mogelijk bij blijven. Bij de 2e foto kan je gaan berekenen hoeveel scherptediepte je echt nódig hebt (enkel de rotsen moeten binnen dat gebied liggen). Met de scherptediepte-calculator op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kan je dan berekenen welk diafragma je nodig hebt en waarop je moet scherpstellen. Als je dat doet ga je bij een diafragmaopening uitkomen die dichter bij de "sweet spot" ligt dan de f/25 die nu gebruikt werd. En zal het beeld dus scherper zijn. Het verschil ga je niet merken op de max.-900-pixels-breed-versie die je hier op het forum zet, maar je gaat dat wel merken als je de foto in groot formaat gaat afdrukken.

Een tweede verbetering is de brandpuntsafstand. Nu is de foto met een tele genomen. Volgens mij zou de foto nog sterker worden als je een groothoek gebruikt. Het beeld krijgt daardoor meer diepte, wat volgens mij het beeld boeiender zou maken.

En dan nog een tip: bij zonsondergangen kan je eens proberen de witbalans op daglicht te zetten. Dan krijg je warmere kleuren. De automatische witbalans doet zijn werk te goed, waardoor de warmte die je associeert met een zonsondergang een beetje verdwijnt.

Voor meer uitleg moet je maar googelen of op dit forum zoeken, of gewoon wachten tot het aan bod komt in de fotolessen die je volgt.

ps: de opmerking van HendrikD is ook terecht: de sluitertijd van 1.6 seconden bij foto 1 zal ervoor zorgen dat er bewegingsonscherpte optreedt in het (bewegende) water. (wat ook duidelijk te zien is in de foto)
                          En laat die bewegingsonscherpte nu net dat zijn, wat iets extra geeft aan die tweede foto (komt in één minder tot uiting, want water is er verder>kleiner). Misschien was het niet de bedoeling van de fotograaf, maar het effect is er wel. Zonder grijsfilter ben je hiervoor wel aangewezen op zeer kleine diafragma's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
                            Niet alleen de TS, maar iedereen die het leest. Bij heel veel foto's in showcase wordt er niet bij stilgestaan en zegt men gewoon "prachtplaatje, of goeie foto", terwijl ze mogelijks met dezelfde instellingen gemaakt zijn. Niemand valt daar over details.
                            Hier wordt een foto kritischer bekeken dan in showcase, waar het vaak het ophemelen van elkaars werk is en je zelden een kritische noot leest, terwijl het daar net WEL zou moeten. Dit is de beginnershoek... geen showcase, waar dezelfde foto versleten zou zijn als prachtfoto zonder meer, vermoedelijk zonder één vleugje kritiek.

Comment

Eerst en vooral zijn het hele mooie foto's, zachte echte kleuren en een goede compo!

Wanneer ik zulke landschapsfoto's maak gebruik ik altijd de manuele stand. Je hebt hier meer dan tijd genoeg en indien je toch snel moet zijn omwille van zonsondergangen heb je tijd genoeg om je voor te bereiden.

Op f36 heb je in principe en grote scherptediepte maar bij de meeste lenzen ook al een groot kwaliteitsverlies. Verder wordt je sluitertijd erg lang en aan zee heb je veel wind wat mijn statief laatst deed "wiggelen". Met die lange sluitertijd komt er dan nog eens bij dat het water een waas wordt door de stroming dus soieso niet scherp is (daarom niet slecht). De horizon is nu eenmaal vanzelf recht. Dus in het geval van (open) zee zonder al te veel extra's heb je naar mijn mening geen grote scherptediepte nodig bij dit soort foto's.

In je exif zie dat je hebt scherpgesteld op het dichtsbijzijnde onderwerp, automatisch neem ik aan? Een foto is scherp op 1/3 voor het object waarop je scherpsteld en 2/3 erna, 3/3 is het scherpe gedeelte van de foto en dat is je scherptediepte. Je kan dus voor een compleet scherpte foto beter zelf kiezen waarop je scherpsteld en dan een punt kiezen dat ong 1/3 in de verte ligt. Dat is relatief natuurlijk bij een heel diepe foto gewoon ter info

Maar hoe dan ook mooi gemaakt
                              Last edited by Detlef; 24 februari 2009, 21:27.
                              Wat een dag, alles in schoonheid
                              Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Eerst en vooral, iedereen bedankt voor de opmerkingen en de tips, die vond ik heel interesant.

Misschien een idee voor de moderators

Als iedereen die hier een foto plaatst er ook de exif bijvoegt. Maar als er dan reacties komen, dat die personen ook uitleggen hoe ze de instellingen zouden veranderen en waarom. Dan zou het heel interesant en je zou iets bijleren. Daarom zetten we die foto's op het forum, om bij te leren.

Mvg

Danny
                                http://picasaweb.google.com/dendanny65
                                http://www.facebook.com/profile.php?id=100000017693594

Comment

Working...
                                X