Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste poging: model(len)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eerste poging: model(len)

    Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
    Twee foto's van jonge vrouwen in de beginnershoek ! En wat een reaktie !!!! Ik heb al een paar keer een beginnersfoto geplaatst van mijn kleinzoon (2jaar) en amper post ! Nu weet ik het : ik zal een paar beginnersfoto's plaatsen van zijn moeder of mijn schoondochter !!! Sans racune, overigens !!!!
    Volgens mij heeft dit niet te maken met het onderwerp, maar met de foto's zelf. Hier zie je meteen enkele technische zaken die verbeterd kunnen worden, zoals de belichting.
    Als je dan ook de commentaren eens leest, zie ik dat zo goed als elke post over de techniek gaat.
    Ik wel snap dat het soms frustrerend is als er geen of amper commentaren komen op een foto, maar dat betekent misschien dat er niet veel aan te merken is op je foto's.

    En nu terug on topic.
    Ik heb beide foto's even door photoshop gehaald. Beetje met de curves spelen en er valt al veel op te lossen.
    De eerste foto zit redelijk goed qua kleuren, maar je hebt gewoon te weinig belicht, je mist de hoge lichten.
    Bij de tweede heb je ook door te weinig belichting niet alleen geen hoge lichten, maar heb je ook grote zwarte vlakken zonder detail in het meisje haar haar. Witbalans zit bij deze ook niet volledig goed.
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

    Comment


    • #17
      Re: Eerste poging: model(len)

      Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
      Twee foto's van jonge vrouwen in de beginnershoek ! En wat een reaktie !!!! Ik heb al een paar keer een beginnersfoto geplaatst van mijn kleinzoon (2jaar) en amper post ! Nu weet ik het : ik zal een paar beginnersfoto's plaatsen van zijn moeder of mijn schoondochter !!! Sans racune, overigens !!!!
      Ach ja... 't zelfde zie je bij fotobeoordeling en showcase mensen en modellen. Heel veel mensen kijken niet voorbij het model. Ik maak er ook alleen maar van mijn kinderen hoor .
      Weet ook dat over sommige foto's makkelijker iets te zeggen is dan over andere. Het is ook vaak de manier waarop een topic gestart wordt...
      "+18" werkt goed, en er een tekstje bijzetten, zoals hier topicstarter gedaan heeft, dat de meisjes ze beter vonden dan die van een professionele fotograaf, terwijl ze eigenlijk niet zo goed zijn... Het is maar hoe je het inkleedt, he .

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #18
        Re: Eerste poging: model(len)

        over de foto's is volgens mij alles gezegd.
        een goed begin, kijk al uit naar je volgende als je de tips gebruikt.

        off-topic:

        als je hier veel posts leest zoals hier steek je er zelf ook iets van op! dit kan je zelf ook gebruiken. of het nu bij u staat of bij een ander, maakt nie veel uit. 't forum is een gratis cursus je moet gewoon veel lezen en posten. of en toe een sleche foto in beginnershoek kan daarbij veel helpen.

        en die cursus is hier al vaak de gepost.

        wees vooral blij met mensen festinalente die duidelijke uitleg posten! dit helpt iedereen.
        waarvoor dank
        nikon stuff

        Comment


        • #19
          Re: Eerste poging: model(len)

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          wees vooral blij met mensen festinalente die duidelijke uitleg posten! dit helpt iedereen.
          waarvoor dank
          Da's allemaal graag gedaan, maar men gaat mij toch minder en minder zien. De voorbije weken was ik bijzonder actief, omdat ik veel ziek thuis geweest ben. Mijn activiteit is dus afhankelijk, zoals die van iedereen hier, van de tijd die over is.

          Ik wil toch meegeven dat ik zelf, hier op dit forum, heel veel geleerd heb.
          Ik heb zelf nooit heel veel foto's gepost, maar lezen wat er bij andere posts geschreven staat is ook leerzaam. Bekijk het commentaar, bekijk de foto... leg ze naast elkaar en kijk of je het ziet wat er geschreven staat en waaraan je dat ziet. Spiegel die commentaren naar je eigen foto's en gebruik ze en dan ben je aan 't leren.

          Veel bekijken van foto's is ook leerzaam. Probeer te zien waarom je een foto goed vindt, of waarom je een foto maar niets vindt. Probeer er bij te denken hoe de foto gemaakt zou kunnen zijn, en wat beter kon... da's telkens leren.

          Waar ik de laatste tijd enorm veel moeite mee heb, is het beoordelen van foto's op het formaat zoals ze hier gepresenteerd worden. Ik ben gewoon van naar fotosalons te gaan en foto's geprojecteerd te zien. Da's dus helemaal anders... Wat hier een goeie foto lijkt, is vaak niet zo'n denderende foto. Het belang van een foto GOED te maken, komt pas tot uiting als je ze op groot formaat gaat laten afdrukken. Dan ga je helemaal door de mand als je te veel aan de foto geprutst hebt.
          Ik wil het maar even meegeven... fotograferen is één ding, nabewerking een tweede ding. Mijn advies... de foto's zo goed mogelijk maken, zodat je bijna geen nabewerking nodig hebt.

          Ik moet wel toegeven dat ik naast BD ook nog enorm veel geleerd heb op de fotoclub en in diverse cursussen, digitale fotografie en photoshop. Ik krijg deze foto's in photoshop bijna helemaal goed, maar dat mag niet de bedoeling zijn. Photoshop is er om de steken op te rapen die het toestel laat vallen, niet om die op te rapen die de fotograaf maakt.

          Dit wou ik nog even kwijt...

          Mvg

          Chris
          Last edited by FestinaLente; 8 februari 2009, 10:42.

          Comment


          • #20
            Re: Eerste poging: model(len)

            Naast het juister instellen van de camera kan je ook de foto's nog bewerken achteraf op PC.

            Als je naar het histogram kijkt naar deze foto's dan krijg je dit.


            Je ziet dus aan de rechterkant een hele lage lijn en dit duid erop dat er geen echt wit in de foto is. Links is zwart, rechts is wit. En de grafiek geeft aan hoeveel pixels er in de foto in een bepaalde kleur zitten.

            Dus heb ik dat witte driehoekje opgepakt en naar links verschoven. Het driehoekje stelt puur wit voor. Als ik naar links verschuif zullen alle pixels die rechts van deze driehoek vallen nu wit worden.
            Dit werkt zo in photoshop (kan ietsje anders zijn in een ander programma). Omdat dan de foto nog iets te donker was naar mijn mening, heb ik ook nog het middelste grijze driehoekje wat naar links verplaatst. Dit driehoekje stelt de gemiddelde grijswaarde voor. Door deze te verplaatsen zal de foto dus donkerder of lichter worden.


            Je merkt wel dat er iets meer ruis zichtbaar wordt door de foto op te trekken met SW. Dus het is beter om ze zo goed mogelijk te belichten in de camera. Maar door wat te leren omgaan met SW, kan je wel nog net iets meer uit je foto's halen. Zeker omdat we geen perfecte fotograaf zijn, en dus af en toe wel eens verkeerd belichten of ...
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment

            Working...
            X