Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste poging: model(len)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste poging: model(len)

    ------
    Last edited by Tanja87; 12 juni 2011, 10:06.

  • #2
    Re: Eerste poging: model(len)

    Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
    (klein leuk detailtje, de blonde heeft onlangs bij een fotograaf foto's laten maken, 60€ voor zes foto's... Maar ze wist me heel eerlijk te vertellen dat ze mijn foto's eigenlijk wel veel mooier vond dan die van de fotograaf... )
    € 100 vragen, he.

    Uw foto's hebben een heel groot tekort aan licht. Beide foto's zijn heel erg onderbelicht. Een grauwe, grijze dag is niet prettig om te fotograferen, maar tegelijk kan je door het wolkendek, dat werkt als één gigantische softbox, op een bewolkte dag net wel makkelijker goed belichte foto's maken.

    De compo's zijn niet, mis, zeker de tweede niet.

    Verder is het belangrijk dat je je camera goed instelt. Er zitten allerlei dingetjes in 't menu, zoals verzadiging en witbalans.. Wat de verzadiging betreft kan je deze tevoren kiezen of testen.
    Wat witbalans betreft... automatisch of één van de presets kan toch wel wat verschil maken, of eventueel werken met een grijskaart.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste poging: model(len)

      Scherpte en composities zijn oké.

      Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
      ...(klein leuk detailtje, de blonde heeft onlangs bij een fotograaf foto's laten maken, 60€ voor zes foto's... Maar ze wist me heel eerlijk te vertellen dat ze mijn foto's eigenlijk wel veel mooier vond dan die van de fotograaf... )
      Die foto's moeten dan wel héél belabberd geweest zijn, want ook deze foto's zijn niet mooi.
      Alleen aan het oogwit kan je al zien dat de kleuren niet kloppen. De eerste foto is duidelijk te rood (huidskleur) en de tweede te blauw.

      Voor een modellenshoot buiten de studio zijn er vast mooiere achtergronden te vinden.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Eerste poging: model(len)

        Een model dat met een geboren rug staat (nr 1) is toch geen grote carrière beschoren denk ik. De tweede is de betere, maar je witbalans staat helemaal fout.
        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

        Comment


        • #5
          Re: Eerste poging: model(len)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
          Vandaag twee vriendinnen langst geweest, die wat foto's wilden... Voor mij dus de perfecte kans om eens wat uit te testen. Ik heb mijn camera (D40, kitlensje) nu bijna twee maanden, dit was de eerste keer met 'modellen'. Het weer deed wel moeilijk, het was enorm grijs, waardoor ik mijn iso naar 400 heb opgeschroefd, misschien volgende keer beter mijn sluitertijd naar beneden? Ik heb het idee dat de kleuren nog niet helemaal zijn hoe het moet, of ligt dat aan mij?
          Goed, ik heb lang getwijfeld aan welke foto's ik ging nemen, ik heb er dan ook wel een 'ahum' aantal getrokken van deze twee madammen.

          of ?
          (klein leuk detailtje, de blonde heeft onlangs bij een fotograaf foto's laten maken, 60€ voor zes foto's... Maar ze wist me heel eerlijk te vertellen dat ze mijn foto's eigenlijk wel veel mooier vond dan die van de fotograaf... )
          Liever het diafragma aanpassen daardoor word je achtergrond waziger en is beter
          voor de foto in zijn geheel.
          De achtergrond is nu een storende factor.
          Dus ipv. F8 > F5.6 bijvoorbeeld.
          Een snelle sluitertijd is hier toch niet nodig.
          Ik raad je aan om dat te testen, proberen met een paar foto's.

          En idd. de kleuren worden beter met een betere witbalans.

          Je kon ook flitsen...of iets beter weer kiezen > heldere lucht en dan verkies ik zelfs niet de zon
          Last edited by theokus; 7 februari 2009, 22:34.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Eerste poging: model(len)

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

            Uw foto's hebben een heel groot tekort aan licht. Beide foto's zijn heel erg onderbelicht. Een grauwe, grijze dag is niet prettig om te fotograferen, maar tegelijk kan je door het wolkendek, dat werkt als één gigantische softbox, op een bewolkte dag net wel makkelijker goed belichte foto's maken.
            En dan de vraag van de dag natuurlijk, hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Verder is het belangrijk dat je je camera goed instelt. Er zitten allerlei dingetjes in 't menu, zoals verzadiging en witbalans.. Wat de verzadiging betreft kan je deze tevoren kiezen of testen.
            Wat witbalans betreft... automatisch of één van de presets kan toch wel wat verschil maken, of eventueel werken met een grijskaart.
            Uit deze foto's blijkt dus inderdaad dat ik van witbalans/verzadiging/grijskaart/... nog de ballen begrijp. Voorlopig ben ik al redelijk blij dat ik wat snap van diafragma/iso/sluitertijden/.. Maar verder reikt mijn kennis jammer genoeg nog niet. Volgende keer daar dan toch eens naar kijken..

            @Plato, de 'modellen' hebben ook helemaal geen carriere voor ogen, maar wilden gewoon leuke foto's. Ik geloof dat een opmerking over een 'gebogen rug' (die ik trouwens niet echt terugvind) dan ook wel overbodig is?

            Comment


            • #7
              Re: Eerste poging: model(len)

              Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
              En dan de vraag van de dag natuurlijk, hoe?



              Uit deze foto's blijkt dus inderdaad dat ik van witbalans/verzadiging/grijskaart/... nog de ballen begrijp. Voorlopig ben ik al redelijk blij dat ik wat snap van diafragma/iso/sluitertijden/.. Maar verder reikt mijn kennis jammer genoeg nog niet. Volgende keer daar dan toch eens naar kijken..

              @Plato, de 'modellen' hebben ook helemaal geen carriere voor ogen, maar wilden gewoon leuke foto's. Ik geloof dat een opmerking over een 'gebogen rug' (die ik trouwens niet echt terugvind) dan ook wel overbodig is?
              't Is géén "kromme" rug Tjeuh
              Denk dat ze wat losjes staat...
              Maak eens een paar testfoto's waarbij jouw camera op "auto-WB" staat of automatische
              witbalans. (ik weet niet welke camera je hebt)

              In de handleiding vind je zeker ook een werkwijze hoe je een handmatige witbalans maakt.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Eerste poging: model(len)

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                ... Je kon ook flitsen...of iets beter weer kiezen > heldere lucht en dan verkies ik zelfs niet de zon
                Als het weer somber is, blijft er inderdaad de mogelijkheid om in te flitsen. Bij de D40 kan je het flitslicht controleren, in kleine stapjes van -3 tot +1. Zoals ik in dit oude draadje heb laten zien.
                Kijk maar eens in de menu van jouw toestel, bij "Flitscorrectie".
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste poging: model(len)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
                  En dan de vraag van de dag natuurlijk, hoe?

                  Uit deze foto's blijkt dus inderdaad dat ik van witbalans/verzadiging/grijskaart/... nog de ballen begrijp. Voorlopig ben ik al redelijk blij dat ik wat snap van diafragma/iso/sluitertijden/.. Maar verder reikt mijn kennis jammer genoeg nog niet. Volgende keer daar dan toch eens naar kijken..

                  @Plato, de 'modellen' hebben ook helemaal geen carriere voor ogen, maar wilden gewoon leuke foto's. Ik geloof dat een opmerking over een 'gebogen rug' (die ik trouwens niet echt terugvind) dan ook wel overbodig is?
                  Ik hoop dat je er iets mee doet...

                  Licht bepaal je in je foto door een combinatie van ISO/diafragma/sluitertijd. In fotografie hoor je vaak praten over een "stop" en laat me dat een eenheid noemen van licht. Een stop lichtverschil is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd en een halvering of verdubbeling van de ISO-waardes. Bij diafragma hanteert men daarvoor een tabel met vast te waardes. Van groot naar klein : f1.4 f2 f2.8 f4 f5.6 f8 f11 f16 f22 f32... is telkens één stop lichtverschil.

                  Het diafragma bepaalt samen met de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp, de scherptediepte die de foto gaat hebben.
                  Hoe groter het diafragma, hoe dichter bij je komt en hoe meer je inzoomt, hoe minder scherptediepte (DOF) je gaat hebben.

                  In je zoeker zie je onderaan een soort meetlat, waarbij juiste belichting bereikt wordt als het opgelicht puntje in 't midden staat. Nu kan dat zijn dat de camera zegt dat er juist belicht is, maar dat de foto nog niet juist belicht is.
                  Een hulpmiddel daarvoor is het histogram dat je in de camera kan oproepen. Op dat histogram zie je de lichtverdeling. Een GOED-belichte foto sluit zoveel mogelijk rechts onderaan aan tegen de rechterkant van het histogram. Het histogram bevat links de donkere tonen en rechts de lichte.
                  Waarom rechts ? Heel simpel... verduisteren is geen probleem, oplichten brengt ruis in de foto.
                  Als je OVERbelicht, heb je rechts een balk tegen de kant. Da's ook fout. Dus correct belichten is proberen zover mogelijk rechts onderaan tegen de rechterkant aan te sluiten.

                  Ik werk meestal, behalve binnen met flash, dan werk ik volledig manueel, op de stand diafragmavoorkeuze voor portretjes. Vertrekkende vanuit het diafragma, vertrek je meteen ook vanuit iets dat mee de scherptediepte kan bepalen. De sluitertijd wordt bepaald door de keuze van het diafragma. Met de ISOwaarde begin je best zo laag mogelijk.
                  Bij deze foto's, gemaakt op F5,6 bij een sluitertijd van 1/160ste op 55mm bij ISO 400,
                  ga je best kiezen voor een langere sluitertijd om juist te belichten. Op diafragma voorkeuze zal het toestel zelf de sluitertijd bepalen.
                  Er is nog één addertje onder het gras... de sluitertijd, om beweging van het afdrukken te vermijden, moet deze minstens evengroot zijn als de brandpuntafstand.
                  Je werkt met een cropcamera, en bij NIkon is de regel dat je dan de brandpuntafstand met 1,5 mioet vermenigvuldigen om de echte brandpuntafstand te kennen, dus hier 55mm x 1,5 = ongeveer 80mm, m.a.w. een sluitertijd van 1/80ste is gewenst. Met een lens met VR kan je lager gaan. Kom je er niet met je sluitertijd op lage ISO-waardes, dan kan je de ISO's verhogen. Elke verdubbeling van de ISO-waarde is een halvering van de sluitertijd.
                  Ik denk dat hier je diafragma en ISO-waarde goed stonden, om aanvaardbaar te zijn, maar dat de sluitertijd te kort is.
                  Merk je nu op je histogram dat je te ver naar links of rechts zit, kan je nog compenseren met de belichtingscompensatie ev- ev+, per 1/3de stop.

                  Ik hoop dat je nog kan volgen, maar met deze bagage ben je al een eind op weg.
                  HIER vind je een cursus digitale fotografie om alles eens rustig na te lezen...

                  Wat witbalans betreft en het gebruik van de grijskaart, zal je merken dat dat eigenlijk HEEL simpel is bij een Nikon. Gewoon even een grijskaart kopen en hoe een witbalans preset te maken, is duidelijk uitgelegd in de handleiding.

                  De handleiding is trouwens een heel interessant stukje lectuur waar heel veel basisbeginselen in zijn uitgelegd.

                  Ik zou zeggen... lezen, proberen en fotograferen...

                  Suc6.

                  Mvg

                  Chris

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste poging: model(len)

                    Ik bedoel er niets verkeerds mee. Ik loop zelf ook zo. De schouders gekromd naar binnen en heb er al tig opmerkingen over gekregen, waarvan ik me niets aantrek.
                    Maar het is en blijft niet mooi.
                    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste poging: model(len)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Als het weer somber is, blijft er inderdaad de mogelijkheid om in te flitsen. Bij de D40 kan je het flitslicht controleren, in kleine stapjes van -3 tot +1. Zoals ik in dit oude draadje heb laten zien.
                      Kijk maar eens in de menu van jouw toestel, bij "Flitscorrectie".
                      Heel verschil he Jos...
                      Goed gedaan trouwens.

                      (heet > invul-flitsen )
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste poging: model(len)

                        Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                        Ik bedoel er niets verkeerds mee. Ik loop zelf ook zo. De schouders gekromd naar binnen en heb er al tig opmerkingen over gekregen, waarvan ik me niets aantrek.
                        Maar het is en blijft niet mooi.
                        Moest mij eens zien....was zeeeeeer plezant als kind op school.... snap je?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste poging: model(len)

                          1 foto plaatsen en een volledige cursus bijkrijgen tis niet iedereen gegeven
                          alles is al gezegd denk ik, de compo van de tweede is m.i. mooi
                          mvg Wilfried

                          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste poging: model(len)

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Ik hoop dat je er iets mee doet...

                            Licht bepaal je in je foto door een combinatie van ISO/diafragma/sluitertijd. In fotografie hoor je vaak praten over een "stop" en laat me dat een eenheid noemen van licht. Een stop lichtverschil is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd en een halvering of verdubbeling van de ISO-waardes. Bij diafragma hanteert men daarvoor een tabel met vast te waardes. Van groot naar klein : f1.4 f2 f2.8 f4 f5.6 f8 f11 f16 f22 f32... is telkens één stop lichtverschil.

                            Het diafragma bepaalt samen met de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp, de scherptediepte die de foto gaat hebben.
                            Hoe groter het diafragma, hoe dichter bij je komt en hoe meer je inzoomt, hoe minder scherptediepte (DOF) je gaat hebben.

                            In je zoeker zie je onderaan een soort meetlat, waarbij juiste belichting bereikt wordt als het opgelicht puntje in 't midden staat. Nu kan dat zijn dat de camera zegt dat er juist belicht is, maar dat de foto nog niet juist belicht is.
                            Een hulpmiddel daarvoor is het histogram dat je in de camera kan oproepen. Op dat histogram zie je de lichtverdeling. Een GOED-belichte foto sluit zoveel mogelijk rechts onderaan aan tegen de rechterkant van het histogram. Het histogram bevat links de donkere tonen en rechts de lichte.
                            Waarom rechts ? Heel simpel... verduisteren is geen probleem, oplichten brengt ruis in de foto.
                            Als je OVERbelicht, heb je rechts een balk tegen de kant. Da's ook fout. Dus correct belichten is proberen zover mogelijk rechts onderaan tegen de rechterkant aan te sluiten.

                            Ik werk meestal, behalve binnen met flash, dan werk ik volledig manueel, op de stand diafragmavoorkeuze voor portretjes. Vertrekkende vanuit het diafragma, vertrek je meteen ook vanuit iets dat mee de scherptediepte kan bepalen. De sluitertijd wordt bepaald door de keuze van het diafragma. Met de ISOwaarde begin je best zo laag mogelijk.
                            Bij deze foto's, gemaakt op F5,6 bij een sluitertijd van 1/160ste op 55mm bij ISO 400,
                            ga je best kiezen voor een langere sluitertijd om juist te belichten. Op diafragma voorkeuze zal het toestel zelf de sluitertijd bepalen.
                            Er is nog één addertje onder het gras... de sluitertijd, om beweging van het afdrukken te vermijden, moet deze minstens evengroot zijn als de brandpuntafstand.
                            Je werkt met een cropcamera, en bij NIkon is de regel dat je dan de brandpuntafstand met 1,5 mioet vermenigvuldigen om de echte brandpuntafstand te kennen, dus hier 55mm x 1,5 = ongeveer 80mm, m.a.w. een sluitertijd van 1/80ste is gewenst. Met een lens met VR kan je lager gaan. Kom je er niet met je sluitertijd op lage ISO-waardes, dan kan je de ISO's verhogen. Elke verdubbeling van de ISO-waarde is een halvering van de sluitertijd.
                            Ik denk dat hier je diafragma en ISO-waarde goed stonden, om aanvaardbaar te zijn, maar dat de sluitertijd te kort is.
                            Merk je nu op je histogram dat je te ver naar links of rechts zit, kan je nog compenseren met de belichtingscompensatie ev- ev+, per 1/3de stop.

                            Ik hoop dat je nog kan volgen, maar met deze bagage ben je al een eind op weg.
                            HIER vind je een cursus digitale fotografie om alles eens rustig na te lezen...

                            Wat witbalans betreft en het gebruik van de grijskaart, zal je merken dat dat eigenlijk HEEL simpel is bij een Nikon. Gewoon even een grijskaart kopen en hoe een witbalans preset te maken, is duidelijk uitgelegd in de handleiding.

                            De handleiding is trouwens een heel interessant stukje lectuur waar heel veel basisbeginselen in zijn uitgelegd.

                            Ik zou zeggen... lezen, proberen en fotograferen...

                            Suc6.

                            Mvg

                            Chris
                            Hier ben ik zeker iets mee! Merci!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste poging: model(len)

                              Twee foto's van jonge vrouwen in de beginnershoek ! En wat een reaktie !!!! Ik heb al een paar keer een beginnersfoto geplaatst van mijn kleinzoon (2jaar) en amper post ! Nu weet ik het : ik zal een paar beginnersfoto's plaatsen van zijn moeder of mijn schoondochter !!! Sans racune, overigens !!!!

                              Comment

                              Working...
                              X