Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gent in't donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gent in't donker

    Hallo allemaal!

    Dit is m'n eerste post op dit (toch wel vermaarde) forum.
    om van start te gaan heb ik m'n foto's van een avondwandelingetje in Gent toegevoegd.
    Ik ben hier om te leren, dus commentaar is meer dan welkom!
    Alle foto's zijn gemaakt met m'n nikon D40 en met een 18-55kitlens ofwel een 50mm 1.8.

    Om te beginnen een klassieke shot van een van de meest fotogenieke plaatsen van Gent, de Graslei.
    Vind hierbij de reflectie wel mooi gelukt.

    lens: nikkor 18-55 II
    sluitertijd: 2 sec
    diafragma: f/9
    ISO: 200
    belichtingscompensatie: -1 EV
    geen flash

    Hier vond ik de reflectie van de brug in het water een mooi dieptegevoel creëren.
    Ik ben echter niet echt een fan van de lichten in de brug.

    lens: nikkor 18-55 II
    sluitertijd: 30 sec
    diafragma: f/10
    ISO: 200
    belichtingscompensatie: -.3 EV
    geen flash

    Ten slotte nog een foto die voor mij wel geslaagd is, de kleine scherptediepte in combinatie met de flits was voor mij wel al gewaagd

    lens: nikkor 50mm f1.8
    sluitertijd: 3 sec
    diafragma: f/1.8
    ISO: 200
    belichtingscompensatie: -.3 EV
    slow sync flash
    Flickr

  • #2
    Re: Gent in't donker

    Mooie foto's!
    Ik neem aan dat je foto 1 met statief genomen hebt? Dan had je mss 100 iso kunnen gebruiken. Hetzelfde voor foto 2. De lichten in de brug storen idd wel wat maar zij zorgen uiteindelijk wel dat er iets te zien is onder de brug. Ik vind hem best goed en ook een mooie weerspiegeling van de onderkant van de brug.
    Bij foto 3 stoort de linkerkant me wat.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

    Comment


    • #3
      Re: Gent in't donker

      Bedankt!
      Alle foto's zijn inderdaad met statief genomen, was ik vergeten te melden. Maar lager dan iso 200 kon ik helaas niet gaan met m'n eenvoudige d40.
      De linkerkant bij de laatste foto is inderdaad best wel druk, ik zal eens kijken hoe hij gecropped is.
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Gent in't donker

        Ik bespeur wel wat bewegingsonscherpte in de eerste, wind of te licht statief gebruikt?
        Tweede geeft mooie reflectie weer in het water, derde is een beetje abstract maar voor mij daarom speciaal
        Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
        www.cromagnonman.be

        Comment


        • #5
          Re: Gent in't donker

          Ze weten me alledrie wel te boeien. Knappe compo. Als eerste post zeker een voltreffer, dus 'meer van dat' zou ik zeggen.
          Geert - A good photo is like a poem, tells a great story in a few lines

          Comment


          • #6
            Re: Gent in't donker

            Nogmaals bedankt! Zowel voor de belangstelling als de kritiek.
            De onscherpte in de eerste foto is denk ik omdat ik de selftimer was vergeten gebruiken, m'n camera heeft de vervelende gewoonte telkens terug te vallen op single shot.
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Gent in't donker

              Iets zegt me dat je al langer fotografeert en voor een eerste post kan dit al tellen.
              Ik kan me grotendeels aansluiten bij de kritiek van mijn voorgangers. De eerste mocht
              zowel bovenaan als onderaan de reflectie een klein beetje meer ruimte hebben.
              Bij de laatste mag er wat mij betreft een stukje af rechts. Het felle licht trekt een beetje te veel de aandacht.
              Over de tweede wil ik nog wat nadenken.
              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

              Comment


              • #8
                Re: Gent in't donker

                Als beginner ben ik wel jaloers.............. prachtige foto's !

                Comment


                • #9
                  Re: Gent in't donker

                  knappe binnekomers
                  alle drie goed over nagedacht, maar de eerste mist wel de gestoken scherpte die nachtfotografie toch wel nodig heeft
                  mvg Wilfried

                  7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gent in't donker

                    @plato: Bedankt! Ik ben echter nog niet zo lang met fotografie bezig hoor, ik heb m'n d40 nu ongeveer 5 a 6 maanden en ben toen pas echt begonnen met foto's te nemen. Voorheen nam ik vooral wat snapshots. Maar ik reken me vooral een beginner omdat ik nog veeeeele technieken kan leren, zoals flitsen met een externe flitser (de beperkingen van dat kleinood in de camerabody weerhouden me soms van sommige shots).
                    Maar om op de foto's terug te komen, de eerste is eerlijk gezegd om die reden voor mij de minste van de 3, maar ik moest de keuze maken tussen minder ruimte of een stuk kade erbij en heb dus voor het eerste gekozen.
                    Ik heb nu geprobeerd om de laatste eens te croppen, maar dan verliest hij mijn interesse ik zal hem echter straks eens uploaden.
                    @Grupello: thanks!
                    @Frie01: bedankt! Dat is inderdaad nog een probleem van die foto!

                    hier dus de gecropte versie:
                    Last edited by Wataridori; 6 februari 2009, 10:05. Reden: foto toegevoegd
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gent in't donker

                      ik vind de gecropte versie zeker niet beter
                      is het origineel van foto 1 scherper?
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gent in't donker

                        Vind de crop ook heel wat minder.
                        Spijtig genoeg is het origineel van de eerste foto maar even scherp, was een foutje met de zelfontspanner...
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gent in't donker

                          Bij die van onze geliefde ****head heb je iets te veel gecropt. Croppen tot het eindpunt
                          van de rechterkant nog in beeld is.
                          Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gent in't donker

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wataridori Bekijk bericht
                            Vind de crop ook heel wat minder.
                            Spijtig genoeg is het origineel van de eerste foto maar even scherp, was een foutje met de zelfontspanner...
                            Ik vind de crop niet beter. De originele foto heeft veel meer diepte. Hij is veel speelser.

                            Ik vind dit trio heel aangenaam om naar te kijken en goed gemaakt. Op de eerste zou je nog wat lenscorrectie kunnen toepassen en wat rechtzetten (spiegelingen kunnen best spiegelen). Verder prima .
                            Last edited by FestinaLente; 6 februari 2009, 15:16.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gent in't donker

                              Bij de eerste heb ik al wat lenscorrectie toegepast, maar ik vind het nog moeilijk om goed te zien wanneer het ok is (nog altijd beginner ).
                              Nogmaals bedankt voor de commentaren allemaal!
                              Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X