Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gent in't donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gent in't donker

    Oorspronkelijk geplaatst door Wataridori Bekijk bericht
    Bij de eerste heb ik al wat lenscorrectie toegepast, maar ik vind het nog moeilijk om goed te zien wanneer het ok is (nog altijd beginner ).
    Nogmaals bedankt voor de commentaren allemaal!
    Als je spiegelingen of reflecties in 't water fotografeert, is 't belangrijk dat je de foto rechtzet. Op heel veel statieven staat een waterpas die je kan gebruiken, maar 't kleine ding is nog niet 100% juist.

    Rechtzetten in photoshop is één van de simpelste dingen. Er zijn twee manieren... Dit is de makkelijkste (m.i. niet de meest accurate)
    Achter het gereedschap "pipet" steekt een gereedschap "ruler" of "liniaal". Je klinkt dit aan, gaat met de muis naar een bovenste referentiepunt, klik het de linkermuismuis aan en houdt de muisknop ingedrukt. Daarna ga je naar het onderste referentiepunt en laat de muisknop daar los. Kies dan "Afbeelding, canvas roteren, instelbaar, ok. De foto staat recht. Nog wat croppen en je ziet wat je overhoudt...

    Comment


    • #17
      Re: Gent in't donker

      Heeel erg bedankt voor de uitleg, ik had al eens geprobeerd via filter->lens correction maar dit ziet er veel beter uit! Dit ga ik dan wss ook nog veel gebruiken!
      Flickr

      Comment


      • #18
        Re: Gent in't donker

        Oorspronkelijk geplaatst door Wataridori Bekijk bericht
        Heeel erg bedankt voor de uitleg, ik had al eens geprobeerd via filter->lens correction maar dit ziet er veel beter uit! Dit ga ik dan wss ook nog veel gebruiken!
        Het neemt wel de lensafbuiging niet weg...
        Daar is nog iets anders voor :
        Open de foto, laag dupliceren. Ga op de gedupliceerde laag staan.
        Kies bewerken, transformatie, perspectief

        Meteen ook de tweede methode voor rechtzetten :
        Open de foto, laag dupliceren (ctrl-J). Ga op de gedupliceerde laag staan.
        Zet de linialen actief (ctrl-R). Sleep vanuit het liniaal een hulplijn naar de plaats waar je wil gaan rechtzetten, een soort "basislijn".
        Kies bewerken, transformatie, roteren tot de foto rechtstaat.
        Om te weten tot waar je moet croppen, achterste laag onzichtbaar maken. Nadien de lagen samenvoegen (eerst terug zichtbaar maken)...

        Comment


        • #19
          Re: Gent in't donker

          De lenscorrectie had ik al wat toegepast, maar het rechtmaken had ik over het hoofd gezien. Vaak doe ik dat achteraf nog snel in picasa, daarmee beheer ik mijn foto's (superprogje!).
          Nogmaals bedankt voor de vele en constructieve feedback!
          Flickr

          Comment

          Working...
          X