Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beginner

Hey,
    normaal ben ik er niet zo voor om fotos van de kindjes te posten,omdat die meestal toch alleen voor de ouders en groot ouders interessant zijn,maar ik kon het toch niet laten,mede ook omdat ik nog niet op pad ben kunnen gaan met de slr en als beginner nogal hevig sta!
    Ah ja,...de pop was part of the deal,tis moeilijk onderhandelen met dochters van 5j

Hier wou ik "iets" met de schaduw doen

Het gezichtje vind ik precies overbelicht,hoe had ik dit kunnen voorkomen?

Hier heb ik teveel weggesneden,de originele is wel scherp,zonder ruis.Maar kan deze qua compositie?
    Last edited by kris99; 31 januari 2009, 23:58.

Re: beginner

Een nieuwe D80 gebruiker... goeie keuze, ik begon in 2007 met dezelfde combinatie als jij en heb me mijn keuze nog geen moment beklaagd.

Eerste foto vind ik leuk geprobeerd. De schaduw heeft ongetwijfeld meerwaarde, maar ik meen dat je beter iets later op de dag kan fotograferen. Dan komt hij er meer langs te staan, en ben je een ander probleempje kwijt... de felle zon, waardoor nu de oogjes van je dochtertje verborgen zitten in de schaduw van het mutsje. Oogjes zijn nog altijd belangrijk bij portretjes. Je zou kunnen inflitsen om ze zichtbaar te maken, maar dan moet je de camera op sluitertijdvoorkeuze zetten, en best de flash ietwat minder krachtig zetten.
    In deze foto vind ik het hekwerk rechts niet veel bijdragen en eerder storen. Bij portretjes toch proberen van storende elementen te vermijden. De ruimte boven de geportretteerde mag m.i. weg tot op 2mm, waardoor de foto m.i. toch wat sterker wordt.

Hoe de overbelichting vermijden... Met de D80 en 18-200VR, stond mijn belichtingscompensatie altijd standaard op -0.3ev. Bij fel zonlicht, nog iets minder. Da's een beetje zoeken en fotoafhankelijk en lichtmetingafhankelijk.
    Hier heb je wel ingeflitst en dat resultaat zie je op de ogen, die er wel goed uitkomen. De flash kan je ook nog verzachten (ev-).
    Foto nog wat rechtzetten. Op zich een leuk beeld.

De derde, om op je vraag te antwoorden, heeft m.i. een goeie compo.

Comment

Hey bedankt alvast hé,
      Ik had de schaduw van het hekwerk in foto 1 willen wegwerken,maar dan leek het net of ik de paal voor de helft geverfd had,ook van bewerking heb ik dus nog geen kaas gegeten.De belichtingscompensatie had ik ook op -0.3 ingesteld,maar door nogal onbezonnen te werk te gaan stond op de duur alles zo een beetje door elkaar.
      Compenseer jij de witballans ook een beetje?Nog een vraagje de camera staat in de portret stand standaard ingesteld op automatisch veld in de AF veld stand,verander ik dit beter naar enkel veld of dynamisch veld?bij de P,S,A,M stand heb ik dit wel gedaan,(dynamisch veld)is dit goed of niet?

Merciekes

Comment

De eerste foto vind ik bijzonder mooi, mede door de schuine lijn vanaf de rechterbovenhoek...
        ...aka AnneTanne
        http://annetanne.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kris99 Bekijk bericht
          Hey bedankt alvast hé,
          Ik had de schaduw van het hekwerk in foto 1 willen wegwerken,maar dan leek het net of ik de paal voor de helft geverfd had,ook van bewerking heb ik dus nog geen kaas gegeten.
          Gewoon aan denken volgende keer... bewerken van een foto is eigenlijk een verkeerd woord. Ik noem het "tunen". M.a.w. de goeie foto is er al, en daar nog een tikje aan veranderen om hem nog beter te maken. Heel vlakken wegclonen da's inderdaad onbegonnen werk.

Oorspronkelijk geplaatst door kris99 Bekijk bericht
          De belichtingscompensatie had ik ook op -0.3 ingesteld,maar door nogal onbezonnen te werk te gaan stond op de duur alles zo een beetje door elkaar.
          Compenseer jij de witballans ook een beetje?Nog een vraagje de camera staat in de portret stand standaard ingesteld op automatisch veld in de AF veld stand,verander ik dit beter naar enkel veld of dynamisch veld?bij de P,S,A,M stand heb ik dit wel gedaan,(dynamisch veld)is dit goed of niet?

Merciekes
          Stap voor stap beginnen. Ik werk meestal op de stand A, diafragmavoorkeuze en op de stand M met flash (als ze het licht moet maken). Sluitertijd is belangrijk wanneer je beweging wil bevriezen. Dus in zo'n situatie kies ik voor sluitertijdvoorkeuze, wat je ook moet doen als je invulflitst met de interne flitser, omdat de maximum sluitertijd van het flitsertje ingesteld is op 1/200ste. Als je dan, zoals bij de eerste foto, 1/500ste haalt, gaat de foto anderhalve stop overbelicht zijn, omdat hij gaat fotograferen op 1/200ste.
          Belichting ga je met een DSLR altijd moeten compenseren. In DIT DRAADJE over de D80 en overbelichting, staat een heel pak informatie. Misschien eens even doornemen.

Wat scherpstelpunten betreft... ik gebruik bijna altijd enkelveldscherpstelling, en varieer het scherpstelpunt doorheen de zoeker. Dit om twee redenen...
          1. Zo beslis ik 100% zelf waar ik scherp stel, waar het scherpste punt van mijn foto is, en van waar mijn scherptediepte naar voor en achter begint.
          2. In matrixlichtmeting gaat de D80 toch nog het meest licht meten rond het scherpstelpunt, vandaar dat het belangrijk is waar je je licht meet.

Dynamisch scherpstelpunt wil zeggen, dat wanneer je ergens op een voorwerp hebt scherpgesteld, het scherpstelpunt gaat veranderen, naar gelang het voorwerp zich beweegt door het veld van de zoeker. M.a.w. het scherpstelpunt waarmee je scherpgesteld hebt, één van de 11 in de zoeker, gaat over naar een ander, naargelang het onderwerp waarop scherpgesteld is zich beweegt.

Naar scherpstelling toe toch nog even meegeven... het toestel heeft AF-A, AF-S en AF-C
          Vergeet wat mij betreft AF-A. Gebruik AF-S voor stilstaande onderwerpen en AF-C voor onderwerpen die zich naar je toe bewegen, of bewegen. Dan volgt de scherpstelling mee. Op AF-A gaat de camera beslissen wat hij denkt dat juist is, en soms gaat hij, en je foto, de mist in.

Tot slot... hierboven staat eigenlijk "gebruikerservaring". Het belangrijkste is dat je een keertje met je toestel erbij met een opgeladen batterij, de handleiding doorneemt en alles gewoon test. Hoe beter je je toestel leert kennen, en dat gebeurt dus niet op één dag, hoe meer plezier je eraan beleeft. Just my 2 cents.

Mvg

Chris
          Last edited by FestinaLente; 1 februari 2009, 11:03.

Comment

Working...
          X