Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: vraagje

    De zon achter je, met het licht meefotograferen... ik hoor 't allemaal graag, maar ik vind het toch geen noodzaak.
    M.i. had deze foto beter kunnen zijn, zonder de overbelichte vlek links in beeld. Het tegenlicht is toch wel iets te fel hier. Het neemt niet weg dat dit een sfeervol beeld is. Als je nu een positie had ingenomen, ietwat meer naar links, en de zon uit je beeld gelaten, had je m.i. ongeveer dezelfde sfeer kunnen vastleggen, zonder de overbelichting.

    Comment


    • #17
      Re: vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Ga eerst eens lezen waar een polarisatiefilter voor bedoeld is voordat je met zulke wijsheden aankomt.
      Je kunt het toch niet laten he Zeggen dat iemand geen gelijk heeft maar zelf het antwoord niet geven.
      Ik heb gelezen waarvoor je deze filter kunt voor gebruiken. Je kunt die voor verschillende zaken gebruiken ook voor zaken waar hij feitelijk niet voor bedoeld is.Zoals bv uw lens beschermen. Ja ik weet het daar zijn goedkopere en betere mogelijkheden voor. Eén van de neveneffekten van zo'n filter( verbeter mij als ik niet juist ben) is dat hij een groot deel van het licht tegenhoud (Ik dacht 50 % +/-)
      Zoals bij een zonnebril. Waarom zou je deze filter dan niet kunnen gebruiken als een zonnebril voor je camera, als je hem dan toch hebt. Flairvorming kan natuurlijk voorkomen maar niet altijd. Ik maak hier geen reklame voor het kopen van filters want er zijn andere oplossingen. Maar mijn vraag was "als er een polarizerende filter zou gebruikt zijn, wat zou dan het effekt geweest zijn" en daar heb ik nog geen antwoord op gehad en wacht dan ook met veel ongeduld.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment


      • #18
        Re: vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        Eén van de neveneffekten van zo'n filter( verbeter mij als ik niet juist ben) is dat hij een groot deel van het licht tegenhoud (Ik dacht 50 % +/-)
        Je bent niet juist.

        Comment


        • #19
          Re: vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
          Eén van de neveneffekten van zo'n filter( verbeter mij als ik niet juist ben) is dat hij een groot deel van het licht tegenhoud (Ik dacht 50 % +/-)
          Zoals bij een zonnebril. Waarom zou je deze filter dan niet kunnen gebruiken als een zonnebril voor je camera, als je hem dan toch hebt.
          Ik ben inmiddels de foto langer gaan beklijken, en merk dat er verkeerd scherpgesteld is. De koeien zijn onscherp, de bomen op de achtergrond zijn scherp... en wij maar naar 't licht gapen.

          Een polarisatiefilter zorgt voor ongeveer anderhalve stop lichtverlies, maar de camera gaat dat compenseren, met sluitertijd of diafragma of beide, afhankelijk van de instellingen. Voor deze foto is GEEN oplossing te vinden waarbij GANS de foto moet onderbelicht worden. Als je gaat onderbelichten, ga je de dieren bijna niet meer zien staan. Enkel een ander standpunt, kan m.i. voor een betere foto zorgen.
          Last edited by FestinaLente; 25 januari 2009, 00:49.

          Comment


          • #20
            Re: vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
            Zou een polarizerende filter geen oplossing zijn?
            Sorry, maar dit is onzin
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #21
              Re: vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Sorry, maar dit is onzin Greetz, Kariboe
              Misschien kan je Robby de juiste uitleg verstrekken. Een smiley met een polariserende zonnebril is niet erg duidelijk.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #22
                Re: vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                Ik word hier een beetje moe van, excuseer hoor. Het ligt echt niet aan jou, Brugje. Maar ik zie hier de laatste tijd steeds maar foto's passeren die tegen de zon in zijn genomen. In m'n analoge tijd waren er evenveel fotografen en evenveel kiekjes-nemers als nu maar een foto kostte wel wat meer dan nu. Gevolg was dat iedereen eerst de enkele bladzijdes handleiding van z'n cameraatje doornam (geen handleidingsboeken zoals nu) en daar stond steevast in vermeld dat je met de richting van het zonlicht méé moest fotograferen. Zucht...
                En wij in onze fotocursussen de cursisten maar aan het verstand proberen te brengen dat er nog ander (en creatiever) licht bestaat dan "het saaie zonlicht van achter de camera".
                Jeetje, wat voor onzin gaan we hier nog lezen...

                @Brugje : de foto is absoluut verdienstelijk. Ik volg Jos Vanhengel (en Festina) als die stellen dat er verkeerd werd scherpgesteld - dat maakt dat de foto voor de prullemand is, laten we eerlijk wezen...
                Maar voor de rest zijn er leuke dingen in terug te vinden. Het (vroege!) tegenlicht is geen gemakkelijk licht, maar bijzonder sfeervol. De mist licht heel mooi op, het onderwerp krijgt meestal een mooi corona (oplichtende omtrek), de adem van de koeien wordt duidelijk zichtbaar en de schaduwen zijn interessant. Dat dank je allemaal aan je tegenlicht
                Het is jammer genoeg ook een beetje teveel overbelicht. Een beetje kan geen kwaad, maar hier is het net iets te dominant en het stoort een beetje. In het vervolg kan je het proberen te vermijden door de zon net niet in de foto mee te nemen.
                Ook de compositie is zeer behoorlijk : de koeien staan op een sterk punt in het kader en er is meer dan voldoende van de omgeving meegenomen in het beeld.

                Laat je niet kisten en blijf proberen je beelden verrassend, ongewoon en creatief op te bouwen...
                Greetz, Kariboe
                Last edited by Kariboe; 25 januari 2009, 01:15.
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #23
                  Re: vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Misschien kan je Robby de juiste uitleg verstrekken. Een smiley met een polariserende zonnebril is niet erg duidelijk.
                  Tja Jos, zo kan je natuurlijk blijven typen
                  Maar allez...
                  Een polarisatiefilter breekt de schittering en dat betekent inderdaad wel dat hij het licht ook wat tegenhoudt, maar dat doet de filter over het volledige beeldvlak. Dus ook op de donkere delen. Dus om te heldere delen partieel tegen te gaan is dit filter niet aangewezen !
                  Willen we de overbelichting op een bepaalde plaats vermijden dan kunnen we o.a. gebruik maken van grijsverloopfilters : die houden het licht op een deel van het beeldvlak tegen.
                  Maar bij deze foto ware het beter geweest de camera slechts een paar graadjes te draaien zodat de rechtstreekse zon net niet in het beeldvlak valt. Zo geniet je van de sfeervolle voordelen van het tegenlicht en vermijd je de grote overbelichte vlakken...
                  Ik heb mijn best gedaan...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #24
                    Re: vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                    ... Ik heb mijn best gedaan... Greetz, Kariboe
                    Ik had niet anders van je verwacht.

                    Mijn geduld is beloond. 't Heeft me heel wat schrijfwerk bespaard.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #25
                      Re: vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Je bent niet juist.
                      Opnieuw Waarom


                      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                      Tja Jos, zo kan je natuurlijk blijven typen
                      Maar allez...
                      1Een polarisatiefilter breekt de schittering en dat betekent inderdaad wel 2 dat hij het licht ook wat tegenhoudt, maar dat doet de filter over het volledige beeldvlak. Dus ook op de donkere delen. Dus om te heldere delen partieel tegen te gaan is dit filter niet aangewezen !
                      Willen we de overbelichting op een bepaalde plaats vermijden dan kunnen we o.a. gebruik maken van grijsverloopfilters : die houden het licht op een deel van het beeldvlak tegen.
                      Maar bij deze foto ware het beter geweest de camera slechts een paar graadjes te draaien zodat de rechtstreekse zon net niet in het beeldvlak valt. Zo geniet je van de sfeervolle voordelen van het tegenlicht en vermijd je de grote overbelichte vlakken...
                      Ik heb mijn best gedaan...
                      Greetz, Kariboe
                      Met alle respekt voor de mensen die hier cursussen geven
                      Als je spreekt van onzin dan zijn het deze twee punten hierboven.
                      1 Een polarisatie filter ( voor mijn camera een circulaire) breekt niet de schittering (dat hangt af van zijn stand waarin hij staat), maar dit is één van de effekten, resultaten,doelen van deze filter. Zoals gezegd de schittering wegnemen is het hoofddoel waarvoor hij verkocht wordt.
                      Wat hij wel doet en dan komen we op punt twee, hij laat de lichtgolven die horizontaal, vertikaal of schuin op de filter terecht komen (voor een volledige uitleg ga naar http://pics.idemdito.org/lens/cp-filter.htm) in een bepaalde richting door , dit doet hij doormiddel van, en dit is nu summier uitgedrukt, gleuven die allemaal in dezefde richting lopen, zoals gezegd zeer summier uitgelegd. Hij werkt als een politie agent op een kruispunt. Welk lichtgolven dat hij doorlaat is afhankelijk van de positie waarin hij gedraaid wordt. Daardoor wordt het licht tot + 50% tegen gehouden en niet zoals hierboven vermeldt " dat hij het licht ook wat tegenhoudt".
                      Het is niet voor niets dat men deze techniek ook toepast in zonnebrillen.


                      Dus ik ben 100% zeker dat ik deze filter kan gebruiken om fel licht bv van de zon zoals in deze foto voor meer dan 50% tegen te houden met als nadeel dat ook de rest verdonkerd. Maar dit gaat ook gebeuren wanneer je gebruik gaat maken van de lichtmeteing of andere technieken uitgezonderd de grijsverloopfilters.

                      Je gaat toch moeten kiezen tussen of de zon overbelicht of de koeien goed belicht, als je een foto wil nemen met de zon in de achtergrond zoals hier het geval is(uitgezonderd in hdr maar dat is wat anders) Natuurlijk is de camera wat verdraaien hier een oplossing.


                      Als je een polarisatie filter voor je lens zet en je fotografeerd recht in de zon dan heb je nog het voordeel dat het felle zonlicht niet direkt in je ogen terechtkomt via de zoeker, maar het licht 50% wordt geredusseerd, wat het gevaar op verbrandingen van het oog verkleind en dan neem ik de flair die kan ontstaan door de extra glazen voor de lens er graag bij of ik neem geen foto want er zijn momenten dat het gewoon onmogelijk is om een goede foto te nemen en dat is ook goed om weten voor de beginnend fotograaf.
                      Robby
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #26
                        Re: vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Opnieuw Waarom
                        Ik geef geen cursussen en ik ben ook geen onderwijzer die zijn leerlingen alles voorkauwt. Ik ben van de school dat mensen geprikkeld worden zelf op zoek te gaan naar het juiste antwoord, met bijsturing als ze het in de verkeerde richting zoeken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Dus ik ben 100% zeker dat ik deze filter kan gebruiken om fel licht bv van de zon zoals in deze foto voor meer dan 50% tegen te houden met als nadeel dat ook de rest verdonkerd. Maar dit gaat ook gebeuren wanneer je gebruik gaat maken van de lichtmeteing of andere technieken uitgezonderd de grijsverloopfilters.
                        En zo heb je nu zelf toch het antwoord gevonden op je vraag:

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Zou een polarizerende filter geen oplossing zijn?

                        Comment


                        • #27
                          Re: vraagje

                          Hi,

                          Onder fotografen is een bepaald een adagium al heel lang bekend, nu is er zelfs een boek over geschreven:

                          Michiel Hendryckx, Het mooiste licht is tegenlicht. Antwerpen: Manteau, 2007.

                          Dpaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #28
                            Re: vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Ik geef geen cursussen en ik ben ook geen onderwijzer die zijn leerlingen alles voorkauwt. Ik ben van de school dat mensen geprikkeld worden zelf op zoek te gaan naar het juiste antwoord, met bijsturing als ze het in de verkeerde richting zoeken.



                            En zo heb je nu zelf toch het antwoord gevonden op je vraag:


                            Ik denk niet dat je van mij kunt zeggen dat ik niet zelf naar oplossingen zoek maar soms zie je de bomen door het bos niet en zoek je een bevestiging van je weten bij anderen en dan is een smiley niet direkt een antwoord waar je op zit te wachten.


                            Dus samengevat met tegenlicht werken, zoals de zon, zal altijd voor problemen zorgen die je maar gedeeltelijk kunt oplossen en waar je altijd de keuze hebt tussen of het één goed belicht of het ander goed belicht.
                            Niets zal je 100% een perfekte fotogeven (Ik wil zeggen instellen, foto nemen en naar het resultaat kijken) zonder dat men de trukkendoos bovenhaald (shoppen).
                            Robby
                            Minder tijd achter de computer
                            Is meer tijd achter de camera

                            Comment


                            • #29
                              Re: vraagje

                              Moraal van dit verhaal :


                              Post zoveel mogelijk slechte foto's
                              α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                              Flickr____No place to be

                              Comment


                              • #30
                                Re: vraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Ik had niet anders van je verwacht.
                                Maar 't heeft niet veel geholpen denk ik...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Mijn geduld is beloond. 't Heeft me heel wat schrijfwerk bespaard.
                                Ik wist het hé, ik wist het
                                Greetz, Kariboe
                                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                                Comment

                                Working...
                                X