Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
    Maar 't heeft niet veel geholpen denk ik...

    Ik wist het hé, ik wist het
    Greetz, Kariboe
    Iemand voor zijn kar spannen ....

    Kariboe ..jong, ge zijt veel te goed.



    Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    .........

    Dus samengevat met tegenlicht werken, zoals de zon, zal altijd voor problemen zorgen die je maar gedeeltelijk kunt oplossen en waar je altijd de keuze hebt tussen of het één goed belicht of het ander goed belicht.
    Niets zal je 100% een perfekte fotogeven (Ik wil zeggen instellen, foto nemen en naar het resultaat kijken) zonder dat men de trukkendoos bovenhaald (shoppen).
    Robby
    Maar die "trukkendoos" kun je ook al opentrekken met je camera....
    En met de juiste lichtmeetmethode kun je ook heel veel bereiken zonder "erover" of "eronder" te zitten.

    Men zou voor zichzelf een paar testen moeten aanmaken...witte en zwarte objecten,tesamen en appart, met alle soorten licht fotograferen.

    Zo krijgt men een gedacht hoe men de lichtmeting moet doen,... hoeveel EV-correctie naar + en - men moet geven, etc...

    Er zijn er hier die met spotmeting hun object "belichten", focuslock doen, herkaderen en de foto nemen, niet beseffend dat de lichtmeting met de spot ergens in de achtergrond zit, volledig naast het object door.

    Als je dit dan aanhaalt...

    Veel hangt af van de instellingen van de camera maar ik denk evenveel of zelfs meer aan de gedachtengang van de maker (fotograaf ).

    Voor de rest volg ik kariboe zijn uitleg in #22.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #32
      Re: vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Moraal van dit verhaal :

      Post zoveel mogelijk slechte foto's
      Daar zit veel in hoor... Bij ons op de club zegt men altijd :"De foto's die je zelf goed vindt, moet je niet meebrengen, maar die waar je over twijfelt, die wel. Van wat daar fout in zit, daar kan je uit leren.

      In dit topic staat veel uitgelegd, maar nog niet half genoeg. Het nut van het doornemen/doorlopen van een cursus fotografie is nog maar eens aangetoond. Werken met een spiegelreflex is net iets meer dan point en shoot. Spelenderwijze leren door verschillende instellingen en toepassingen, en zien wat het effect ervan is, is voor mij de beste leerschool.

      Comment


      • #33
        Re: vraagje

        Allemaal bedankt voor de uitleg.
        Nu is het zo dat met tegenlicht foto's nemen iets is wat ik graag doe. Met het bekende gevolg.(ik weet dat het niet mag)
        Ik heb dat toestel toch nog maar één maand en ken bijlange nog niet alles.
        Ook volg ik fotocursus maar het gaat me niet rap genoeg. Dus probeer ik overal iets meer te horen en zo wijzer te worden.
        Ik heb al veel opgestoken in de tijd dat ik lid ben en veel mooie foto's zien passeren. (ook minder mooie) dus die tijd is goed besteed geweest.

        Comment


        • #34
          Re: vraagje

          Tja Brugje, foto's met tegenlicht nemen mag zeker wél. En dat kan verrassend goede resultaten opleveren. Een kunstenaar op dat gebied is op dit forum Rupselkopke, hij gebruikt dan ook dikwijls ND en grijsverloopfilters. In de vorige posts heb je heel veel goeie tips, als je 't graag doet dan maar proberen hé. Mijn eerste reactie was wel wat ongenuanceerd met 't idee van maak eerst maar goede foto's zonder tegenlicht voordat je mét tegelicht begint...
          Nog even dit: zorg voor een goede zonnekap zodat zonlicht niet rechtstreeks op het frontglas van je lens valt, dan krijg je verstrooiing van het licht vooraleer het op de sensor komt - dat kan geen enkele lenscoating verhinderen. En invulflitsen bij (semi-) tegenlicht zal meer verzadigde kleuren opleveren.
          Succes.

          Comment

          Working...
          X