Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje

    Dit leek een leuke foto maar achteraf gezien valt het nogal 'wit' uit. Mist en zon in de linkerbovenhoek, net niet in de lens.
    Hoe pak ik dat in het vervolg aan voor een goed resultaat?

  • #2
    Re: vraagje

    Waarom zou je deze foto anders willen?? Het is net een goed sfeerbeeld.
    Om dat wit van mist en tegenlicht weg te krijgen, dat kan je alleen tijdens de opname met een grijsverloopfilter.

    Comment


    • #3
      Re: vraagje

      Zou een polarizerende filter geen oplossing zijn?
      Spelen met de lichtmeting ga je uw achtergrond donkerder maken maar ook uw voorgrond en te koeien die dan heel waarschijnlijk te donker zullen worden.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment


      • #4
        Re: vraagje

        Ik word hier een beetje moe van, excuseer hoor. Het ligt echt niet aan jou, Brugje. Maar ik zie hier de laatste tijd steeds maar foto's passeren die tegen de zon in zijn genomen. In m'n analoge tijd waren er evenveel fotografen en evenveel kiekjes-nemers als nu maar een foto kostte wel wat meer dan nu. Gevolg was dat iedereen eerst de enkele bladzijdes handleiding van z'n cameraatje doornam (geen handleidingsboeken zoals nu) en daar stond steevast in vermeld dat je met de richting van het zonlicht méé moest fotograferen. Zucht.....
        Sorry voor deze ontboezeming, 't wordt tijd om nog es te proberen te slapen.

        Comment


        • #5
          Re: vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
          Ik word hier een beetje moe van, excuseer hoor. Het ligt echt niet aan jou, Brugje. Maar ik zie hier de laatste tijd steeds maar foto's passeren die tegen de zon in zijn genomen. In m'n analoge tijd waren er evenveel fotografen en evenveel kiekjes-nemers als nu maar een foto kostte wel wat meer dan nu. Gevolg was dat iedereen eerst de enkele bladzijdes handleiding van z'n cameraatje doornam (geen handleidingsboeken zoals nu) en daar stond steevast in vermeld dat je met de richting van het zonlicht méé moest fotograferen. Zucht.....
          Sorry voor deze ontboezeming, 't wordt tijd om nog es te proberen te slapen.
          Ik moet T.Trapper bijtreden.
          De koeien zijn niet eens scherp. De moeite om er een kadertje rond te zetten, had je je kunnen besparen.

          Probeer eerst in normale lichtomstandigheden mooie foto's te maken. Daarna kan je aan het moeilijker werk beginnen.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: vraagje

            Je kan van deze foto nog iets maken...
            Als je Photoshop hebt dan kan je via "variaties" partijen in de foto iets donkerder maken.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
              Zou een polarizerende filter geen oplossing zijn?
              Ik ben ervan overtuigd dat het goed bedoeld is hoor maar ik denk dat je bij beginners met de adviezen en opmerkingen die je vandaag plaatst meer verwarring brengt dan oplossingen.

              Dus: nee, dat is geen oplossing.

              Comment


              • #8
                Re: vraagje

                opname is tè lang belicht, dan help een F22 ook niet meer.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje

                  tja....toch bedankt voor de reacties.
                  aan T Trapper, niemand moet er echter zijn slaap voor laten.
                  En ik bende enige niet met domme vragen.
                  Als ik een goede foto post komt er amper reactie, wel op de slechte, er wordt dus wel naar gekeken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Ik ben ervan overtuigd dat het goed bedoeld is hoor maar ik denk dat je bij beginners met de adviezen en opmerkingen die je vandaag plaatst meer verwarring brengt dan oplossingen.

                    Dus: nee, dat is geen oplossing.
                    Ik heb mijn vraag vertkeerd gesteld.
                    Ik had meer in mijn gedacht als er een polarizerende filter zou gebruikt zijn, wat zou dan het effekt geweest zijn.
                    Want soms heb je geen andere keus van positie van de camera, zou dan deze filter een oplossing zijn.
                    Robby
                    Last edited by robbydorine; 23 januari 2009, 20:49.
                    Minder tijd achter de computer
                    Is meer tijd achter de camera

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje

                      Ik denk dat het mss. wel kan, een polafilter (of grijs?) gebruiken.
                      De koeien zijn dan mss. te donker maar dat is zeker ook op te lossen.
                      Ben eigenlijk benieuwd hoe ik het kan verbeteren.
                      Bedankt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Ik heb mijn vraag vertkeerd gesteld.
                        Ik had meer in mijn gedacht als er een polarizerende zou gebruikt zijn, wat zou dan het effekt geweest zijn.
                        Want soms heb je geen andere keus van positie van de camera, zou dan deze filter een oplossing zijn.
                        Een oplossing voor wat? Een polarisatiefilter wordt voor heel andere toepassingen ingezet dan het opheffen van overbelichting als je tegen de zon in fotografeert.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Een oplossing voor wat? Een polarisatiefilter wordt voor heel andere toepassingen ingezet dan het opheffen van overbelichting als je tegen de zon in fotografeert.

                          Een polarizerende filter moet men altijd gebruiken met de zon in je zij of
                          ongeveer. Hier komt de zon van opzij en is deze filter te gebruiken en hij blokeerd een gedeelte van het licht. Er zijn natuurlijk beter oplossingen en regels zoals je zegt maar mijn vraag was "als je de filter gebruikt wat zou dan het effekt zijn?".
                          Robby
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                            Een polarizerende filter moet men altijd gebruiken met de zon in je zij of
                            ongeveer. Hier komt de zon van opzij en is deze filter te gebruiken en hij blokeerd een gedeelte van het licht. Er zijn natuurlijk beter oplossingen en regels zoals je zegt maar mijn vraag was "als je de filter gebruikt wat zou dan het effekt zijn?".
                            Robby
                            Ga eerst eens lezen waar een polarisatiefilter voor bedoeld is voordat je met zulke wijsheden aankomt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje

                              Een grijze verloopfilter (degradé) tijdens de opname, was hier de enige en gemakkelijke oplossing.
                              Analoge technieken zijn soms gemakkelijker toe te passen dan digitale. Ik betwijfel of je met Photoshop nog iets aan dit beeld kan verbeteren. Want het wit is uitgebrand.
                              En zoals ik reeds zei: ik vind het een goed beeld zoals het is, achtergrond is overbelicht maar vermits het bijna tegen de zon ingetrokken is, benadert het waarschijnlijk de werkelijkheid.

                              Comment

                              Working...
                              X