Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panorama en portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panorama en portret

Ziehier mijn eerst post
    Portretje van een vriendin van mij, naar analogie met "girl with the pearl earring" (voor een project).
    En een panorama vanop Cap Taillat in Zuid-Frankrijk (merged met PS).
    Beide foto's zijn slechts lichtjes bewerkt.

Ik vind alleen dat het portret er in firefox zo flets uitziet, terwijl op mijn computer de foto's veel mooiere kleuren heeft. Ik weet niet of jullie dit ook zien? Het is nochtans het zelfde bestand...
    Camera: Canon 400D met kitlens

EXIF:
    focal length: 55mm
    F8
    sluitertijd: 1/20
    ISO 1600

EXIF:
    focal length: 18mm
    F10
    sluitertijd: 1/400
    ISO 100

Link naar groter bestand:
    Portret: http://harm.badeendbende.be/stuff/El...g%20black2.jpg
    Panorama: http://harm.badeendbende.be/stuff/pa...t2%20small.jpg
    Last edited by El_Harm; 13 januari 2009, 19:11. Reden: isowaarden toegevoegd

Re: panorama en portret

De kleuren van de eerste foto lijken me best realistisch. Wat mij een beetje stoort op het portret is de schaduw onder de neus. Ik zie dat je al over je opstelling hebt nagedacht maar het licht is te hard.
    F8 is goed
    1/20 is veel te weinig dat zie je aan de oorbel, beter was 1/60 of zelfs 1/100
    1600 iso is veel te veel, 100 of 200 voor dit soort foto's

De instellingen van de 2e foto zijn goed, kleuren ook maar volgens mij een beetje onderbelicht.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door detlef Bekijk bericht
      f8 is goed
      1/20 is veel te weinig dat zie je aan de oorbel, beter was 1/60 of zelfs 1/100
      Da's een goeie.

Comment

Ok, bedankt voor de opbouwende kritiek
        Ik zie nu dat ik een oudere versie van het panorama online heb gezet (die inderdaad te donker is). Dit is ondertussen veranderd (en verbeterd?).

Enneuh, hoe had ik dat portret dan moeten trekken? Ik heb niet zo'n lichtsterke lens dus moest ik toch ergens wel op inboeten. Of heb ik het mis?

EDIT: hm, in safari zijn de kleuren van het portret wel goed, strange...
        Last edited by El_Harm; 13 januari 2009, 22:56.

Comment

Heb je geflitst? Voor studio dingen heb je wel licht nodig en best licht dat je kan controleren/sturen. Heb je geen lampen, zet je model dan aan een raam met glasgordijn. In een echte studio is het vaak zelfs donker en enkel tijdens de opname flitst er vanalles. Ik heb onlangs ook maar mijn eerste model eens geprobeerd en dit is het resultaat
          De foto's die binnen getrokken zijn zijn ofwel aan het raam ofwel in een pikdonkere kamer met enkel een sb 900 die gans de kamer verlicht.
          Wat een dag, alles in schoonheid
          Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Neen, geen flits, 1 enkele spot...
            Maar toen had ik nog niet ontdekt hoe ik mijn flits zachter kon zetten ><
            Het was een geïmproviseerde studio dus allesbehalve perfecte belichtingsomstandigheden

Die foto's van je model vind ik erg mooi, vooral de zachte belichting, het ziet er erg natuurlijk uit.

Dus les 1 voor El_Harm: studiowerk met daglicht of flitsers maken

Bedankt!

Comment

Working...
            X