Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winter aan zee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Winter aan zee

Hallo,

Ik heb onze flickr website 4 foto's geplaatst die ik genomen heb met mijn nieuwe camera. Ik heb geprobeerd bij sommige zelf de lichtmeting uit te voeren met spotmeting.

graag jullie mening

foto 4

[MOD]Aangezien er max. 3 foto's per topic zijn toegestaan, werd de 4de foto verwijderd.
    Last edited by Cuball; 16 januari 2009, 16:12. Reden: foto's op andere manier toegevoegd
    Nikon D80 + kitlens 18-55 VR + Nikkor 1.8 50mm(flickr foto's)

Re: Winter aan zee

Zo werkt het niet. Je mag geen link plaatsen naar een foto.
    Kijk eens op het testforum hoe het moet.
    Klik op het icoontje afbeelding invoegen. Ga naar je foto op flickr klik op de foto, klik
    rechts "eigenschappen", ga in het vakje staan en klik recht "alles selecteren".
    Je kunt nu met knippen en plakken de gegevens tussen de haken zetten van afbeelding
    invoegen. Dat is mijn werkwijze. Er zijn er ongetwijfeld andere.
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Comment

Ik heb de foto's op mijn eigen website gehost, ondertussen heb ik ze ook met BDSizer omgezet naar max 900px breed!

Comment

Dat zijn er al direct 4 om te beoordelen !

Vooreerst: 4 mooie shots!
        Maar je wil bijleren dus mijn mening:

Belichting:
        De eerste 3 zijn te donker en de vierde is te helder .
        Bij de eerste 3 hoefde je absoluut geen spotmeting toe te passen. Spotmeting doe je wanneer er bijvoorbeeld een vogel op een tak zit en je wil die vogel correct belichten.
        Bij landschapsfotografie gebruik je beter matrixmeting.
        Bij de vierde foto kon je wel spotmeting gebruiken op het autootje.

Compo:
        De eerste : nogal druk en er zit niet echt een onderwerp in de foto.
        De tweede: heel mooi, enkel een stuk weg van de lucht die niets meer toevoegt aan de foto. Afhankelijk van de sfeer die je wou gebruiken zou ik hieraan toevoegen: lens wat meer opendraaien zodat je wat minder DOF hebt.
        De derde: mooi lijnenspel, mooi standpunt . De foto neemt je werkelijk mee en is een perfect schoolvoorbeeld van één onderwerp op een foto.
        De vierde: compositie geslaagd (gulden regel ) maar het onderwerp is te ver en de scherptediepte is te groot. Eigenlijk hoefde je enkel één meter dichter bij de auto te komen, spotmeting te gebruiken en je had een geslaagde foto . Nu heb je ook verschillende onderwerpen op de foto (auto, kranen in de verte, mooie lucht, grasduinen die overgaan in de zee) waardoor je niet precies weet waar je moet beginnen en eindigen op deze foto.

Tot zover mijn strikt persoonlijke mening en smaak, anderen zullen waarschijnlijk ook andere ideeën hebben (dat is precies het leuke aan fotografie ). Mijn motto is: "Less is more" dus probeer niet te veel op een foto te krijgen want dan wordt het al snel een kiekje.

Doe zo voort, 't ziet er al veelbelovend uit!
        *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
          Dat zijn er al direct 4 om te beoordelen !
          Belichting:
          De eerste 3 zijn te donker en de vierde is te helder .
          Bij de eerste 3 hoefde je absoluut geen spotmeting toe te passen. Spotmeting doe je wanneer er bijvoorbeeld een vogel op een tak zit en je wil die vogel correct belichten.
          Bij landschapsfotografie gebruik je beter matrixmeting.
          Bij de vierde foto kon je wel spotmeting gebruiken op het autootje.
          Ik weet dat ze inderdaad een beetje onderbelicht zijn, maar ik vind het donkerblauw van de lucht zo mooi! Als ik wat meer belicht, dan had ik het gevoel dat het beeld een stuk minder aantrekkelijk was, het lijkt me dan meer gewoon een foto van de lucht. Maar het komt inderdaad wat onnatuurlijk over zo blauw. Ik had spotmeting gebruikt omdat ik wou gebruik maken van het Zone systeem voor belichting (ik had er via internet me wat in verdiept). Het probleem is dat ik waarschijnlijk sommige metingen verkeerd ingeschat heb, waardoor ze nu onderbelicht zijn. (bij de foto met de auto heb ik trouwens matrix metering gebruikt, maar deze is wel op een andere dag genomen, iets later ook).

Compo:
          De eerste : nogal druk en er zit niet echt een onderwerp in de foto.
          klopt, dit was de allereerste foto buiten met mijn nieuwe camera :-) Ik heb gewoon geschoten zonder na te denken over wat ik nu juist aan het fotograferen was
          De tweede: heel mooi, enkel een stuk weg van de lucht die niets meer toevoegt aan de foto. Afhankelijk van de sfeer die je wou gebruiken zou ik hieraan toevoegen: lens wat meer opendraaien zodat je wat minder DOF hebt.
          Ik moet inderdaad nog meer met die DOF spelen, ik ben wat meer gewoon van vakantie foto's waar je toch de omgeving ook wil zien!
          De vierde: compositie geslaagd (gulden regel ) maar het onderwerp is te ver en de scherptediepte is te groot.
          zelfde als bij foto2,ik zal in het vervolg wat meer wazig maken :-)
          Doe zo voort, 't ziet er al veelbelovend uit!
          bedankt voor de opbouwende commentaren!

Comment

Hey Cuball, ik vind je foto's echt wel mooie hoor.

De commentaar van Siegfried is voor mij het schoolvoorbeeld van opbouwende commentaar. Ik wou dat alle foto's van beginners op dergelijke manier besproken werden. Daar leren we tenminsten iets van.

Zelf post ik ook af en toe enkele beeldjes, maar ik krijg gewoon amper of geen respons.

Doe in ieder geval zo verder, rekening houdend met wat de kenners zeggen natuurlijk.

Comment

Weet niet goed welke kiezen. Vind drie en vier echt leuk qua beeld.
              Ik kan je niks zeggen over de instelingen die je misschien beter had kunnen doen aangezien ik zelf nog maar een beginner ben maar in de vierde mag de achtergrond i.m.o. inderdaad ook iets waziger.
              Nikon D60
              Nikor 18-55 mm
              Nikor 55-200 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomdhanis Bekijk bericht
                maar in de vierde mag de achtergrond i.m.o. inderdaad ook iets waziger.
                ik vraag me eigenlijk af of technisch mogelijk is om bv. het autootje met stukje van de duinen scherp te krijgen en dan de rest (kranen en verre water) wazig te krijgen, dit zonder photoshop te gebruiken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cuball Bekijk bericht
                  ik vraag me eigenlijk af of technisch mogelijk is om bv. het autootje met stukje van de duinen scherp te krijgen en dan de rest (kranen en verre water) wazig te krijgen, dit zonder photoshop te gebruiken?
                  Om dit te bereiken moet je een groter diafragma (dus kleinere F-waarde) gebruiken.
                  De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

Comment

Als de duinen nog scherp moeten zijn zal hij toch een kleiner diafragma moeten gebruiken. Maar dat gaat minder mooi zijn, ze zijn nu al niet wazig genoeg...
                    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Ondertussen zie ik maar drei foto's meer???

1 vind ik geen echt onderwerp
                      2 heeeeel mooi plaatje, jaloers dat ik hem niet genomen heb
                      3 schoolvoorbeeld voor diepte

kortom mooi alle drie
                      perman
                      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Working...
                      X