Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn zoontje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn zoontje

Mijn eerste foto die ik hier post, graag jullie commentaren en advies,

Re: Mijn zoontje

Ik mis een beetje gestoken scherpte, maar ik vind het een prachtige foto van tint, een leuke compo.
    Het verlies aan scherpte zou kunnen komen door de 55mm en slechts 1/30ste als sluitertijd... Is ietsjes te traag eigenlijk voor 55mm, tenzij je vanaf statief gaat fotograferen of goed ondersteund, of een VR/IS-lens hebt.

Comment

Hey leuke foto! Ik denk dat ik deze jongen al eerder heb gezien. Woon je misschien naast ons?

Ik volg de reactie van FestinaLente en verder zijn de kleuren heel goed.
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Oh hier ség, de wereld is toch klein hé, ik wist niet dat jij zo met fotografie bezig was, kan ik misschien van jouw nog wat leren , welke lens zou voor zo'n soort foto's geschikt zijn eigenlijk? Deze is getrokken met de 18-55IS lens van canon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hill Bekijk bericht
          Oh hier ség, de wereld is toch klein hé, ik wist niet dat jij zo met fotografie bezig was, kan ik misschien van jouw nog wat leren , welke lens zou voor zo'n soort foto's geschikt zijn eigenlijk? Deze is getrokken met de 18-55IS lens van canon.
          Elke lens is geschikt om portretjes te maken. Met een lichtsterke lens met een groter diafragma, heb je echter meer mogelijkheden. Je kan de achtergrond vager maken, door het diafragma te vergroten, en je kan binnen fotograferen zonder flash met aanvaardbare sluitertijden. Bijvoorbeeld de "fantastic plastic" van Canon.

Stond je IS aan bij het nemen van deze foto ?
          Er kunnen nog andere oorzaken zijn voor de onscherpte / "te dichtbij", "onderwerp dat beweegt", of niet een tikkeltje verscherpt bij 't opladen naar 't internet ?

Comment

Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, een klein half jaar. Maar als k kan helpen dan vraag je het maar he. Ik ben eigenlijk veel bezig met bijleren,uittesten en opzoeken

Een 18-55mm lens is een breedhoek tot normaal lens. Voor portretten gebruikt men meestal tussen de 80 en 100mm lenzen omdat hier de vervorming het kleinste is. Maar op 55mm kan het natuurlijk ook, ik zie geen vervorming. Als je op 18mm dichtbij fotografeert dan ga je dat wel zien.

1/30s is te traag voor 55mm zoals FestinaLente zegt, als je uit de hand fotografeert kan je best sneller dan 1/60s werken. En verder gebruik je als sluitertijd best "1/brandpuntafstand" wat hier dan op 1/60s zou komen(1/55). Op 200mm gebruik je dus best 1/200s. Zo voorkom je onscherpte omdat je zelf altijd wel wat beweegt.

De belichting is goed gedaan want je hebt bijna geen schaduwen onder neus en ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
              Een 18-55mm lens is een breedhoek tot normaal lens. Voor portretten gebruikt men meestal tussen de 80 en 100mm lenzen omdat hier de vervorming het kleinste is. Maar op 55mm kan het natuurlijk ook, ik zie geen vervorming. Als je op 18mm dichtbij fotografeert dan ga je dat wel zien.
              In het analoge full-frame tijdperk gebruikte men de 85mm als portretlens. Digitaal, rekening houdend met de cropfactor, is 50mm in wezen genoeg. 50mm x 1,6 voor Canon = 80mm.

Een 50mm lensje is ééntje dat toch nog regelmatig uit mijn tas komt. Overal waar ik licht te kort kom, wordt hij ingezet. Ik gebruik hem heel vaak, vooral binnen, maar maakte er ook al communiereportages mee... meer mm'ers zijn volgens mij dus echt niet noodzakelijk, mja er zullen er wel zijn die er anders over denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                In het analoge full-frame tijdperk gebruikte men de 85mm als portretlens. Digitaal, rekening houdend met de cropfactor, is 50mm in wezen genoeg. 50mm x 1,6 voor Canon = 80mm.
                Klopt, heb ik niet aan gedacht! En die lensjes met vast brandpunt zijn vaak lichtsterk, compact en goed van prijs voor die kwaliteit. Ik wil eigenlijk een 85mm 1.8 kopen maar dan zou een 50mm ook volstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
                  Klopt, heb ik niet aan gedacht! En die lensjes met vast brandpunt zijn vaak lichtsterk, compact en goed van prijs voor die kwaliteit. Ik wil eigenlijk een 85mm 1.8 kopen maar dan zou een 50mm ook volstaan.
                  Hangt er van af wat je wil gaan doen. Wil je studiowerk binnen doen, dan ga je voor 85mm een serieus lange woonkamer nodig hebben, om iemand ten voeten uit te fotograferen. Bij 50mm is het voor een kind ongeveer 5 meter.

Ik heb een 50mm en een 105mm, die ook als portretlens inzetbaar is. Mocht ik deze laatste niet hebben, zou een 85mm ook om op mijn verlanglijstje staan...

Comment

Festinalente,
                    Bedankt voor je snelle reactie, had ook al wel gedacht om zo'n lens bij te kopen, alleen wist ik niet dat ze zo meeviel van prijs.

@Detlef,
                    ik ben eigenlijk meer bezig met fotobewerking dan met foto's trekken, heb ook nog maar pas een spiegelreflex, maar ga in maart een korte cursus fotografie volgen.

Comment

Het is heel interessant zo'n cursus! Ik heb zelf een 5 daagse workshop gevolgd, in februari komt er nog eentje aan. Maar ik zou graag vanaf september voor een echte avondcursus willen gaan van een paar jaar... Ik heb wel heel veel bij geleerd van familie en door boeken te lezen.
                      Fotobewerking is ook leuk maar dat gaat bij mij iets later komen, een tekst zetten of wat lichter maken lukt maar dan houdt het wel op

Comment

Working...
                      X