Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Met het behouden van de exif-gegevens in neatimage kan ik je niet helpen.
Echter, de foto heeft heel weinig scherptediepte. Alleen de twee eerste elementen (ken de juiste naam niet) van het diertje staan er scherp op en dat kijkt niet lekker Het onscherpe gebied op de foto is namelijk veel te groot.
Als je macro-foto's maakt, moet je er rekening mee houden dat je je diafragma veel meer moet dichtknijpen (een hoog f-getal) om een aanvaardbare scherptediepte te krijgen. Voor een landschap is een f-getal 8 ruim voldoende om scherpte in een groot gebied te krijgen, bij macro kom je hiermee veel te kort.
Je kan ook andere hulpmiddeltjes toepassen zoals fotograferen in een vlak evenwijdig met het onderwerp. Nu heb je de duizendpoot frontaal gefotografeerd waardoor je om het hele diertje er scherp op te krijgen, toch een paar centimeter scherptediepte nodig hebt. Als je het diertje van boven fotografeert, ligt het ongeveer helemaal in een vlak evenwijdig met je lens. En heb je dus minder scherptediepte nodig.
Ik hoop dat je met deze tips iets kunt aanvangen en als het een troost mag zijn, macrofotografie is imho een moeilijke tak van de fotografie. Ik zit ook nog altijd in de experimenteerfase, met heel veel vallen en heel weinig enigzins gelukte foto's. Maar al doende, leer je en dus houd ik vol. Ik hoop jij ook.
Mvg,
Chris
Ahum normaal stuur ik zoiets niet door MAAR het ging meer om dat Neat Image om ruis weg te halen van een gecropte foto en als voorbeeld nam ik deze waar de ruis weg moest zijn als ook de EXIF gegevens zijn dan foetsie maar die kunt ge wel zo erbij zetten .Toch heb ik weer bij geleerd en zo komen we stilaan omhoog . Dus bedankt allen die mij geholpen hebben
leike
Comment