Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Black but beautiful?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Black but beautiful?

Mijn baasje had me in de lens, doch enkele schoonheidsfouten, te beoordelen door de forumleden. Waar ging het goed & fout?

*CANON EOS 600D*
    ~ klein beginnen, groot eindigen ~

Re: Black but beautiful?

Hoi,

Volgens mij, sorry voor het zo te zeggen, is er bij alledrie wat fout gegaan.

Foto 1: Ik mis algemene scherpte. Qua compo moet je ervoor zorgen dat het kopje er volledig opstaat OF je moet het kopje volledig beeldvullend maken (bv enkel ogen, neus en mon van de poes).

Foto 2: Ook hier mis ik algemene scherpte en is de compo niet goed gekozen (het dier kijkt voor zich uit, kun je gebruiken maar is hier niet van toepassing). Bovendien is hij overbelicht en de bewerking (volgens mij is er toch iets mee gedaan) doet de foto geen goed.

Foto 3: opnieuw tekort aan scherpte maar toch beter of de eerste 2. Compo is ook niet ideaal, zoals reeds gezegd, moet je alles proberen erop te krijgen en hier stoort het witte vlak linksonder. Bij deze zie ik ook opnieuw overbelichting.

Ik kan geen favo naar voor schuiven want voldoen geen van de drie voor mij. Eerste is niet slecht maar compo moet anders en vooral scherp, andere 2 vind ik niets aan.

Dus blijven oefenen, vooraal letten op de scherpte en de compo en komt wel in orde.
    Indien sommige dingen hard overkomen, sorry daarvoor, maar ik zeg liever direct mijn gedacht en geef adh daarvan tips dan rond de pot te moeten draaien.

Grtz
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Ik hou van dit soort kritische eigen persoonlijke meningen; ook zijn de foto's doorgaans niet goed of in het betere geval "aanvaardbaar", we zijn hier tenslotte in deze rubiek aanwezig en toegankelijk voor dit soort ernstige comments.

Persoonlijk, ik dacht dat de compo goed zat van de drie opnames, bij FOTO 2, bijvoorbeeld de poes een stage hoger zat dan ik. Eens vanop een totaal andere invalshoek in de lens gebracht ...

Ik heb uiteraard nog enige oefening nodig, vooral bij "scherpte & diepte"

Dank je voor het niet rond de pot draaien! Zo hebben we het graag!

CIAO
      *CANON EOS 600D*

Comment

das graag gedaan, leuk om weten dat mensen het apreciëren

Ik snap je bedoeling bij foto 2 maar de uitwerking is hier niet goed. Indien je dat idee wil toepassen moet je het dier genoeg kijkruimte geven (hier is dat ok), en het dier moet recht voor zicht uitstaren, hier kijkt de poes schuin en dat kijkt minder prettig. Alledrie naast mekaar leggend is foto 2 wel de beste van compo.

Grtz
        'Keep on Clicking'
        Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Jammer van de scherpte, maar dat zal een volgende keer zeker beter gaan. Ik zie bij een van de foto's dat je een sluitertijd van 1/3 hebt bij een brandpuntafstand van 34. Dit kun je uit de hand nooit doen zonder bewegingsonscherpte. Oplossing: zet je compactcamera op een statiefje. Of druk die vast met je handen op een vaste ondergrond. Een rijstzakje doet ook wonderen. Daar kun je de camera stevig op zetten. En mocht je vanaf statief of rijstzak gaan fotograferen, zet de ISO dan maar op 100. Als de kat stil ligt dan maakt een iets langere sluitertijd in dat geval ook niet uit. Je voorkomt er in elk geval ruisvorming mee

Maar vooral ook als je toch uit de hand wilt fotograferen... probeer er dan op te letten dat je als maximale sluitertijd aanhoudt: 1/(brandpuntafstand). En bij een cropcamera van 1.6 moet je dat nog vermenigvuldigen met 1.6. Dus bij een brandpuntafstand van 34mm moet je nooit een langere sluitertijd aanhouden dan 1/34. En bij een cropcam wordt dat dus 1/(34*1.6).
          Canon 1D MKIII | Canon 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 F4/L IS USM | Canon EF 70-200 F4/L IS USM | Sigma 70mm macrolens | Lowepro Computrekker

Comment

erg mooie tweede. Goed standpunt. Hij is in een spiegel getrokken, nietwaar?
            derde vind ik ook niet slecht, op dat witte vlakje linksonder na.
            één vind ik minder omdat haar mondje er net niet op staat en omdat hij in kleur is.
            Laat je hoofd niet gek maken door al die regeltjes, op esthetisch vlak zijn het gewoon goede foto's.

Comment

Heb FOTO 1 - scherpte en compo gewijzigd. Wellicht sta ik nu voor een bijkomend vraagstuk: aan kwaliteitsverlies en, misschien té scherp? te rijke kleurzweem?

*Dank aan iedereen voor de hulpverlening

*CANON EOS 600D*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Topolino° Bekijk bericht
                Heb FOTO 1 - scherpte en compo gewijzigd. Wellicht sta ik nu voor een bijkomend vraagstuk: aan kwaliteitsverlies en, misschien té scherp? te rijke kleurzweem?

Teveel verscherpt bedoel je - foto zelf is zowieso onscherp (bewegingsonscherpte) en dat kan je met overdreven opscherpen niet herstellen...
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

ps. zwarte katten zijn verschikkelijk moeilijk om mooi in beeld te brengen... 'k heb er zelf één en het lukt me met moeite... lichtmeeting gaat altijd de mist in door het zwart -> te lange sluitertijd -> bewogen of alles behalve de kat uitgebrand...
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    één vind ik minder omdat haar mondje er net niet op staat en omdat hij in kleur is.
                    Laat je hoofd niet gek maken door al die regeltjes, op esthetisch vlak zijn het gewoon goede foto's.

*Geen spiegel toegepast - nl. ZARA, de poes, een stage hoger was; ik onder, zij boven ... Concreet "ik heb de foto in "kikkerperspectief" kunnen vastleggen, iets dat heel goed mogelijk was daar zij een een eind boven mij op de uitkijk zat ...

en, *Merci voor je medewerking
                    *CANON EOS 600D*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Teveel verscherpt bedoel je - foto zelf is zowieso onscherp (bewegingsonscherpte) en dat kan je met overdreven opscherpen niet herstellen...

Heumm, ja, je hebt prima gelijk - je moet extra bij de pinken zijn en een portie geluk hebben; de poes is sneller dan ik en, poseert niet altijd graag wanneer ik dat wens. Dan slaag ik erin om de camera niet eerst "op scherp in te stellen" ... wegens: ik moet hier rap zijn ...
                      Is het ook niet dat bij een teveel wegcroppen, bijsnijden men aan kwaliteit verliest? (de foto is flink bijgesneden).
                      *CANON EOS 600D*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                        ps. zwarte katten zijn verschikkelijk moeilijk om mooi in beeld te brengen... 'k heb er zelf één en het lukt me met moeite... lichtmeeting gaat altijd de mist in door het zwart -> te lange sluitertijd -> bewogen of alles behalve de kat uitgebrand...

en belangrijk "dat een zwarte poes mij nimmer nog aan een ongeluk heeft teweeggebracht." ... het zijn zo'n onweerstaanbare scheetjes, incluus eigenzinnig.

*Veel plezier nog met jouw zwarte bijou
                        *CANON EOS 600D*

Comment

Ik zie drie foto's met bewegingsonscherpte omdat de sluitertijd te lang is.
                          Een statief zal hier niet helpen (tenzij je de kat kan hypnotiseren zodat ze netjes stil blijft zitten).

Je hebt dus veel meer licht nodig voor dit soort foto's, zeker als je met een compactje werkt (Met een DSLR kan de iso veel hoger, maar in deze omstandigheden zal dat waarschijnlijk ook niet voldoende zijn.)

Een bewogen foto krijg je met geen enkele bewerking perfect, je kan best andere foto's maken.

Met een digitaal toestel kost het niets als je wil experimenteren.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Standpunt is leuk, foto's m.i. niet zo. Werken vanaf statief kan wel helpen. Het gaat er voor zorgen dat de omgeving scherp is en enkel de beweging van de poes geregistreerd is. Dan zou je m.i. de onscherpte nog als "verantwoord" kunnen aanzien.

Nu heb je... beweging van de poes, en beweging van het afdrukken, en da's m.i. te veel beweging.
                            Op 1/8, 1/3 en 1/4de uit de hand mag je niet verwachten scherpe foto's te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik zie drie foto's met bewegingsonscherpte omdat de sluitertijd te lang is.
                              Een statief zal hier niet helpen (tenzij je de kat kan hypnotiseren zodat ze netjes stil blijft zitten).

Je hebt dus veel meer licht nodig voor dit soort foto's, zeker als je met een compactje werkt (Met een DSLR kan de iso veel hoger, maar in deze omstandigheden zal dat waarschijnlijk ook niet voldoende zijn.)

Een bewogen foto krijg je met geen enkele bewerking perfect, je kan best andere foto's maken.

Met een digitaal toestel kost het niets als je wil experimenteren.

Mijn verstand zegt me "je moet ergens een génie zijn om een goede foto uit je camera te kunnen werpen." Ik als niet ervaren, ik kijk me soms verdiept en scheel langs de instellingen van 't compactje waar ik al enkele weken mee experimenteer - Vooral wat het bijzonder kan betekenen bv; "de cijfertjes/getallen die zich situeren langs het diafragma."

"Dit kost ons niks", opnieuw heb je daar een waarheid - het vergt enkel enig geduld, voorstudie & inzicht en, tijd.

*Grazie voor je aandacht
                              *CANON EOS 600D*

Comment

Working...
                              X