Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik fout?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat doe ik fout?

Meer dan een uur zitten experimenteren (in afwachtingen tot ik genoeg gespaard heb voor een goed toestel) dit is het minst slechte resultaat.
    Wat doe ik fout of kan mijn toestel dit niet?
    finepix f30 compact camera
    automatisch en voorgeprogrammeerd portret stand is nog minder
    dit was 400 iso, 1/100, f4,5 en +2/3 en een invulflits
    Ik zou graag meer scherpte hebben vooral thv de ogen en wat kan ik verder nog verbeteren? Niet op compositie letten, er waren al 2 ijsjes nodig om zoonlief zoet en stil te houden ;-), dat komt later wel, eerst de techniek onder de knie krijgen...

Re: Wat doe ik fout?

Zo te zien is er scherpgesteld op de zetel, dus achter je zoontje.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Als je zo dicht bij je onderwerp zit probeer je het beter op de macrostand om de scherpte goed te krijgen vermoed ik.

Comment

En een kleiner diafragma zal je scherptediepte ook al wat vergroten als je zowel je de zetel als de persoon scherp wilt krijgen.
        Je kodak heeft waarschijnlijk automatisch scherpgesteld op de zetel, waardoor de persoon minder scherp is.

Wat betreft belichting zit de foto wel goed.
        Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

je zit gewoonte dicht op je onderwerp, camera kan die afstand niet aan.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            je zit gewoonte dicht op je onderwerp, camera kan die afstand niet aan.
            grt,bouk.
            Op macrostand dus wel: tot 5cm naar verluidt.

Comment

Ok, dank jullie voor het commentaar!
              Hier leer ik dus echt van
              Qua scherpstellig kan ik kiezen tussen algmeen en centrum, ik dacht dus met centrum op de ogen te hebben scherpgesteld maar dat lukt dus niet. Ik zal eens op de randen van de neusgaten proberen, zien of dat lukt.
              Aan de afstand zou het kunnen liggen misschien, alhoewel, ik zat op ongeveer 1,5 meter en had ingezoomd.
              Morgen probeer ik eens de macro-stand.
              En verder: tja, ben inderdaad aan een andere camera toe ;-).

Comment

ga eens dichterbij, zonder in te zoomen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik gebruik ook regelmatig een compactcamera, en ik moet zeggen dat het allemaal niet even simpel is.

Eerste dingetje dat je moet weten : Als je de ontspanknop half indrukt, stel je scherp en dit binnen het vlak dat oplicht op het scherm; zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt, blijft de scherpstelling daar zitten. Los je hem tussendoor dan gaat de camera bij het afdrukken opnieuw scherpstellen. Op 1,5 meter heb je de macrostand niet nodig. De portretstand kan wel helpen, en deze gaat er gewoon voor zorgen dat je een groot diafragma hebt, en gaat misschien, afhankelijk van het toestel, de huidtinten iets beter weergeven.
                  Waar ga je hier m.i. de mist in...
                  - het scherpstelpunt niet juist gekozen : het ligt achter de geportretteerde
                  - ISO 400 : tot ISO 100 met een compact en je foto zal er veel beter uitzien. Wel minder omgevingslicht en hardere schaduwen, maar ook... meer detail en minder ruis.
                  - probeer zoveel mogelijk buiten en bij daglicht te fotograferen... de kleine pupillen en de rode oogjes die de te dicht bij de zoeker staande flash veroorzaken maken een foto niet beter (buiten wel inflitsen - geen rode oogjes, omdat je enkel de schaduwen gaat oplichten en de flash maar een beetje moet werken)

Oh ja... en zeker doen met een compact : nabewerking in photoshop. Levels ietwat bijstellen en een s'je in de curve kunnen wonderen doen voor een foto.
                  Last edited by FestinaLente; 20 september 2008, 10:54.

Comment

Bedankt!
                    De portretstand van mijn toestelletje helpt niet echt, dan heb ik kleuren die veel te veel verzadigd zijn, kan dat wel bijstellen natuurlijk.
                    Ik werk tot nu toe dingen bij via Iphoto maar op de pc hebben we ook photoshop, zal daar eens proberen.
                    Scherpstellen: AF op spot ipv op multi dan? Ik heb heel vaak het AF lichtje rood opbranden, problemen van de camera om scherp te stellen zodra ik van automatisch af ga en diafragma zelf wil kiezen.

Ik overweeeg nu om ipv verder te sparen voor een nieuw toestel (nikn D80 heeft tot nu toe mijn voorkeur) met lenzen ed een goed tweedehands te kopen.
                    Dat compactje is leuk voor snapshots en vakantiekiekjes, maar voor andere dingen denk ik dat een beter toestel handig is.

Ik oefen in elk geval voorlpig verder met jullie tips ;-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                      Scherpstellen: AF op spot ipv op multi dan? Ik heb heel vaak het AF lichtje rood opbranden, problemen van de camera om scherp te stellen zodra ik van automatisch af ga en diafragma zelf wil kiezen.
                      Inderdaad scherpstellen op spot. Mijn D80 gaat NOOIT van deze stand af. Het voordeel daar is dat ik zelf het punt uit 11 verschillende punten kan kiezen. Bij een compact ben je meestal gebonden aan het centrale punt, en moet je nadien gaan kadreren, wat niet slecht is, alleen moet je er op letten dat je dezelfde afstand van het onderwerp bewaart.

De D80 is een goeie camera. Verwacht er geen mirakels van want elke camera moet je leren gebruiken, maar een D80 met een standaard lensje, bv 18-55VR, kan heel goeie resultaten geven.

Comment

Working...
                      X