Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

test foto met hdri

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• test foto met hdri

Dit is de eerste keer dat ik zo iets probeer en ik weet niet of het nu overdreven is of niet.Aan de foto zelf is niets bijgesneden omdat ik vooral naar het efect heb gekeken en niet naar de compo.grtz

Re: test foto met hdri

Sorry, maar voor mij is hij mislukt. Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van HDR("i" ken ik niet : HDR = high dynamic range), behalve wanneer het dient om een foto te verbeteren. Ik heb ooit ook surrealistische foto's gemaakt met HDR, maar bij deze klopt niet één kleur. De lucht is geel, het gras is groener dan een fluo-stift.
    Voor mij dient HDR om een foto te verbeteren. Ik meen oprecht dat je er hier niet in slaagt.

Comment

Sorry, maar voor mij is hij mislukt. Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van HDR("i" ken ik niet : HDR = high dynamic range), behalve wanneer het dient om een foto te verbeteren. Ik heb ooit ook surrealistische foto's gemaakt met HDR, maar bij deze klopt niet één kleur. De lucht is geel, het gras is groener dan een fluo-stift.
      Voor mij dient HDR om een foto te verbeteren. Ik meen oprecht dat je er hier niet in slaagt.
      Deze reactie slaat helemaal nergens op en met name de toon die je aanslaat. Dat jij HDR maar niets vind is aan jou. Ik lust ook geen boerenkool, maar loop dat niet overal te verkondigen. De poster geeft duidelijk aan dat het om een test foto gaat en notabene geplaatst in de beginnershoek. Helaas zie ik dit soort reacties vaker op BD en vraag me steeds af wat men hermee wil bereiken. Ik geef toe, de tonemapping is niet helemaal geslaagd maar met een paar goede tips komt de poster een heel eind i.pv. dat ie met de grond gelijk gemaakt word.

Ik gebruik zelf Photmatix Pro. Hierbij moet je voor jezelf bepalen of je een realistische of een wat "overdreven" HDR wilt maken. Voor de realistische variant, gebruik ALLEEN de knoppen en sliders in het “Tone Compressor” gedeelte. Voor het andere de “Details Enhancer". Dus nooit allebei tegelijk. De basis van een goede HDR ligt in juist belichte RAW images. Op het internet zijn veel tutorials en filmpjes te vinden hoe je dit het beste kan doen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat HDR slechts een middel is en dat het de foto niet negatief moet beinvloeden.
      Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
      http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Ik denk dat het beste momenteel voor u is, dat ge eerst zorgt dat van die drie fotos ofzo dat je gebruikt heb, dat ze de juiste kleurtoon hebben.. Anders zal het idd niet mooi ogen!
        Ik had in het begin ook zo een toestanden, dat is allemaal niet erg, het is de weg naar iets te leren en zo ben ik ook gevaren dus laat je hoofd niet vallen en probeer nog meer uit te halen..
        De enige tip die ik u kan geven is zorgen dat de originele foto een goeie witbalans heeft..

Veel succes!
        Yannick Desmet 2021
        yannickdesmet.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          En mijn mening: dezelfde als deze...

Hdr kan mooi zijn, maar de kleuren moeten enigszins nog wel kloppen...
          Ik weet niet welk programma je gebruikt, of hoe je het gedaan hebt om je HDR (i ??) te maken, maar nadat je je verschillende belichte foto's over elkaar hebt geplaatst, moet je nadien nog wat "tone mappen" om alles (kleur, belichting, contrast,...) weer "normaal" te krijgen.

Turn high-contrast scene photos into a perfectly exposed HDR image. Photomatix includes batch processing, automatic alignment, ghost removal, and presets for real estate photography.
          Mvg. Renzowoef
          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
            Deze reactie slaat helemaal nergens op en met name de toon die je aanslaat. Dat jij HDR maar niets vind is aan jou. Ik lust ook geen boerenkool, maar loop dat niet overal te verkondigen. De poster geeft duidelijk aan dat het om een test foto gaat en notabene geplaatst in de beginnershoek. Helaas zie ik dit soort reacties vaker op BD en vraag me steeds af wat men hermee wil bereiken. Ik geef toe, de tonemapping is niet helemaal geslaagd maar met een paar goede tips komt de poster een heel eind i.pv. dat ie met de grond gelijk gemaakt word.

Ik gebruik zelf Photmatix Pro. Hierbij moet je voor jezelf bepalen of je een realistische of een wat "overdreven" HDR wilt maken. Voor de realistische variant, gebruik ALLEEN de knoppen en sliders in het “Tone Compressor” gedeelte. Voor het andere de “Details Enhancer". Dus nooit allebei tegelijk. De basis van een goede HDR ligt in juist belichte RAW images. Op het internet zijn veel tutorials en filmpjes te vinden hoe je dit het beste kan doen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat HDR slechts een middel is en dat het de foto niet negatief moet beinvloeden.
            Even verduidelijken... Ik meen dat HDR een "tool" kan zijn om tot een betere belichting van eenzelfde situatie te komen. Ik gebruik het zelf ook, maar dan meestal enkel omdat de situatie een moeilijke lichtmeting heeft, en dit door verschillende beelden, gemaakt in bracketing, samen te voegen, zodat er een totaalfoto uitkomt met een betere belichting. (voorbeeldjes)

Ik hou van het beeld op zich, en ben geen HDR-voorstander. Ik gaf die tekst enkel mee om de context te geven aan mijn algehele opmerking, zodat men ze ook kan situeren in die context.

Ik ben trouwens blij dat we er een expert in HDR bij hebben. Voor mij is er geen regel in spelen met tonemapping. Je kan er zover in gaan als je wil, van realistisch tot surrealistisch. Van mij mag iedereen de kleuren op zijn kop zetten, maar vraag dan niet om het mooi te vinden. Voor mij telt het beeld dat ik zie en kan vastleggen met de camera, en niet zozeer wat je er allemaal van kan maken.
            Last edited by FestinaLente; 9 september 2008, 19:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Even verduidelijken... Ik meen dat HDR een "tool" kan zijn om tot een betere belichting van eenzelfde situatie te komen. Ik gebruik het zelf ook, maar dan meestal enkel omdat de situatie een moeilijke lichtmeting heeft, en dit door verschillende beelden, gemaakt in bracketing, samen te voegen, zodat er een totaalfoto uitkomt met een betere belichting. (voorbeeldjes)

Ik hou van het beeld op zich, en ben geen HDR-voorstander. Ik gaf die tekst enkel mee om de context te geven aan mijn algehele opmerking.

Ik ben trouwens blij dat we er een expert in HDR bij hebben. Voor mij is er geen regel in spelen met tonemapping. Je kan er zover in gaan als je wil, van realistisch tot surrealistisch. Van mij mag iedereen de kleuren op zijn kop zetten, maar vraag dan niet om het mooi te vinden. Voor mij telt het beeld dat ik zie en kan vastleggen met de camera, en niet zozeer wat je er allemaal van kan maken.
              hey, bedankt voor de reacties daar ik maar enkele maanden bezig ben met fotografie wilde ik het toch eens proberen(blijkbaar mislukt ).Aan sommige hevige reacties stoor ik me niet(kan wel tegen een stootje)en toch ga ik blijven proberen het is maar zo dat men iets leert(denk ik).Zal er meteen nog eentje bij posten.Zeker niet laten van commentaren te geven k'wil er echt wel meer van leren .nogmaals dank

Comment

Ik vind hem niet helemaal slecht, maar er scheelt wat aan de tonen van de kraan. Hoe je je HDRI(maging) laat uitkomen hangt af van je persoonlijke voorkeur, ik maak liever meer cartoon-achtige foto's.
                Canon EOS 40D + 350D + 100-300 ƒ/5.6 + Helios 44M-6 58mm ƒ/2.0 + Helios 44-2 58mm ƒ/2.0 + Meyer-Optik auto 135mm ƒ/2.8 + Meyer-Optik 29mm ƒ/2.8^^

Comment

Ik vraag me af waarom je in dergelijke omstandigheden aan HDR bewerking wilt doen. Als het jou eerste oefening is, oefen binnen in huis.
                  Fotografeer bijvoorbeeld een stoel naast een venster. Zorg er door je bewerking voor dat zowel de stoel goed belicht is, als hetgeen je door het venster ziet. Zonder flits.

Comment

Working...
                  X