Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn eerste

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mijn eerste

Deze is getrokken met een Canon 450D, waarbij ik in modus "AV" zit.

diafragma F4.97 (volgens Exif)
    ISO 400
    witbalans op bewolkt (denk ik)
    voor de rest heb ik geen aanpssingen gedaan aan het toestel

welke instellingen moet een starter eigenlijk aanpassen om tot een aanvaardbaar resultaat te komen
    (zeg nu niet alle instellingen)
    Last edited by pwi60; 3 september 2008, 14:31. Reden: krijg foto niet geplaatst
    Canon Powershot G1 X Mark II

Re: mijn eerste

Even logisch redeneren: ISO400, f5 (volgens exif ), 1/3200. Met deze sluitertijd kan je zo naar ISO 100 gaan, wat je foto al meteen een betere kwaliteit geeft.
    De algemene scherpte is er niet echt. Ik vermoed dat je met een consumerlens hebt gewerkt. Die zijn niet zo heel erg scherp op dergelijke open diafragma's. Mijn manier indertijd om dat op te lossen, was mijn diafragma op f8 zetten of op Tv werken, waar je je sluitersnelheid dan op 1/500 zet of zo. Op een diafragma dat wat dichtgedraaid is, zijn consumerlenzen over het algemeen een pak scherper en geven ze meer detail weer. Nadeel: je scherptediepte vergroot. Ik weet nu niet welke lens dit was, maar de foto is genomen op 115mm, dus ik gok op : 55-200, 50-250 of 70-300. In alle gevallen kan je dus meer inzoomen, waardoor je weer een kleinere scherptediepte krijgt.
    Bij betere (en dus duurdere) lenzen heb je over het algemeen messcherpe en razend gedetailleerde foto's op elk diafragma en elk brandpunt. Hier niet, maar je kan daar dus wel het één en ander aan doen.
    En zo experimenteer je er maar op los tot je doorhebt wat je allemaal kan met je camera en lenzen.

Je foto is op zich best leuk vind ik, met de meeuw die je met een scheef oog argwanend aankijkt.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Een consumerlens is het niet denk ik: Canon EF 70-300mm F:4.5-5.6 DO IS USM.
      Deze ligt toch rond de 1100euro. (heb deze wel geleend van een vriend)
      En toch nog een onscherpe foto

bedankt voor de reactie

Comment

Onscherpte ligt ook niet aan de lens maar aan de focus op de verkeerde plaats. De staart is nu niet echt het allerinteressantste deel van de vogel. Je blik valt op de kop en die is idd niet scherp. Waarop heb je gefocussed en wat was daarna al dan niet de beweging van je camera (herkadrering). Hoe heb je je scherpstelpunt(en) ingesteld?

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
          Onscherpte ligt ook niet aan de lens maar aan de focus op de verkeerde plaats. De staart is nu niet echt het allerinteressantste deel van de vogel. Je blik valt op de kop en die is idd niet scherp. Waarop heb je gefocussed en wat was daarna al dan niet de beweging van je camera (herkadrering). Hoe heb je je scherpstelpunt(en) ingesteld?

Gr. X.
          waarschijnlijk in het midden van de meeuw
          wil je zoiets scherp hebben moet je scherpstellen op de kop van de vogel begrijp ik uit je uitleg
          ik vermoed dat ik ook meerdere scherpstelpunten heb ingesteld
          intressant allemaal

belangrijkste les die ik nu al heb geleerd heb is dat ik beter kan beginnen met dingen te fotograferen die niet kunnen wegvliegen of lopen, heb ik meer tijd om na te denken

bedankt voor de reactie

Comment

Working...
          X