Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag ik nog eens 3 voetbalfoto's ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mag ik nog eens 3 voetbalfoto's ?

NIKON D60
    DateTime - 2008:08:24 16:06:10
    ExposureTime - 1/1000 seconds
    FNumber - 2.80
    ExposureProgram - Shutter priority
    ISOSpeedRatings - 140
    MaxApertureValue - F 2.83
    MeteringMode - Center weighted average
    LightSource - Auto
    Flash - Not fired
    FocalLength - 86.00 mm

NIKON D60
    DateTime - 2008:08:24 16:39:59
    ExposureTime - 1/800 seconds
    FNumber - 2.80
    ISOSpeedRatings - 250
    LightSource - Auto
    Flash - Not fired
    FocalLength - 180.00 mm

NIKON D60
    DateTime - 2008:08:24 17:39:53
    ExposureTime - 1/1000 seconds
    FNumber - 2.80
    ISOSpeedRatings - 200
    LightSource - Auto
    Flash - Not fired
    FocalLength - 160.00 mm
    Nikon D60 - Nikon ED AF-S VR Nikkor 70-200mm 1:2.8G - Nikon DX AF-S Nikkor 15-55mm 1:3.5-5.6G - Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6 ED

Re: Mag ik nog eens 3 voetbalfoto's ?

eerste twee zijn wat rommelig en hebben niet echt een compositie

de derde daarentegen heeft een erg goede compositie, al is de scherpte niet 100% (mss door te verkleinen)
    Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
    I'm a rookie

Comment

Eerste twee zijn 'gewone' actiefoto's, derde veruit de beste.
      Tweede lijkt eerder iets te hebben van: 'zoek de bal'
      Jammer van de onscherpte, zeker van de derde!

Groeten

Tim
      http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

Comment

Bedankt voor de reacties.
        Ik durf er niet aan te denken dat er iets verkeerd zou zijn met mijn nieuwe Nikon 70-200 vr 2.8.
        Ik zal zelf wel iets verkeerd doen ivm. die onscherpte zeker, maar wat?
        Nikon D60 - Nikon ED AF-S VR Nikkor 70-200mm 1:2.8G - Nikon DX AF-S Nikkor 15-55mm 1:3.5-5.6G - Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6 ED

Comment

foto's zijn getrokken op f2.8 dus je zal maar een klein deeltje hebben dat scherp is. Als je scherp wil van voor tot achter (zeker als je een zoom gebruikt), moet je hoger gaan (f8-16,... wat je maar wil). Maar dan moet je sluitertijd naar beneden, maar aangezien je 1/800 en 1/1000 getrokken hebt, heb je nog wel wat speling over hé.
          De tweede lijkt me een crop te zijn van een foto, kan dat? Dan zou het daar aan kunnen liggen.

Hopelijk kan dit wat helpen? Je kan is proberen op een stilleven-op-afstand. Is kijken of je die scherp krijgt. Op f2.8-f8en f16, telkens sluitertijd aanpassen voor juiste belichting. Zal normaal niet aan je materiaal liggen!

Hopelijk kan dit wat helpen!

Groetjes

Tim
          http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

Comment

1ste 1ste en 3de bevallen mij het meest. De 2de is inderdaad wat chaotisch. Wat ik vooral goed vind aan 3de zijn de gefixeerde gezichtsuitdrukkingen.

Comment

Edit Mod : Maximaal 3 foto's per topic. Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/f87/
              Last edited by Hanske; 2 september 2008, 06:22.

Comment

Vraagje, doe je de bewerkingen op de foto's voor of na je ze hebt verkleint ? Gouden regel is EERST verkleinen, dan bewerken.

Voor die combinatie van lens en body moet het nog steeds scherper kunnen hoor, zelfs zonder bewerking. Zoals reeds aangehaald probeer je diafragma op te trekken naar bvb F8. Scherpte zal dan vanzelfs komen.

Succes !

Mvg,

Den Door.
                My site : http://www.photografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Door Bekijk bericht
                  Vraagje, doe je de bewerkingen op de foto's voor of na je ze hebt verkleint ? Gouden regel is EERST verkleinen, dan bewerken.

Voor die combinatie van lens en body moet het nog steeds scherper kunnen hoor, zelfs zonder bewerking. Zoals reeds aangehaald probeer je diafragma op te trekken naar bvb F8. Scherpte zal dan vanzelfs komen.

Succes !

Mvg,

Den Door.
                  Veel bewerking is er niet bij hoor Den Door. Een paar rode oogjes weggewerkt en dat zal het zowat zijn. Verkleinen is nadien wel gebeurd om hier te mogen posten.

Oorspronkelijk geplaatst door mottiti Bekijk bericht
                  foto's zijn getrokken op f2.8 dus je zal maar een klein deeltje hebben dat scherp is. Als je scherp wil van voor tot achter (zeker als je een zoom gebruikt), moet je hoger gaan (f8-16,... wat je maar wil). Maar dan moet je sluitertijd naar beneden, maar aangezien je 1/800 en 1/1000 getrokken hebt, heb je nog wel wat speling over hé.
                  De tweede lijkt me een crop te zijn van een foto, kan dat? Dan zou het daar aan kunnen liggen.

Hopelijk kan dit wat helpen? Je kan is proberen op een stilleven-op-afstand. Is kijken of je die scherp krijgt. Op f2.8-f8en f16, telkens sluitertijd aanpassen voor juiste belichting. Zal normaal niet aan je materiaal liggen!

Hopelijk kan dit wat helpen!

Groetjes

Tim

Ik heb deze namiddag foto's geschoten met diafragma 9 maar dan krijg ik automatisch een sluitertijd van 100 of 160 en weer geen echt scherpe foto's. Moet ik dan volledig manueel gaan werken? Heb dat nog nooit gedaan...

Mag ik hier, telkens ik een nieuw experiment onderneem, elke dag 3 foto's bijzetten of overtreed ik daarmee de regels? Ik heb voorbeelden maar wil eerst zeker zijn dat ik ze in deze topic mag bij opladen.

Bedankt al voor jullie geduld en morgen experimenteer ik verder.

Prettig weekend,
                  @lberto

Comment

Edit Mod : Maximaal 3 foto's per topic. Zie ook : http://forum.belgiumdigital.com/f87/
                    Last edited by Hanske; 2 september 2008, 06:22.

Comment

heerlijke momenten, goed gekadreerd en een stuk scherper dan je eerste drie. (de derde is het beste moment, maar de kadrering is iets minder)

Nu nog wat aandacht besteden aan de achtergrond (in de mate van het mogelijke)
                      Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
                      I'm a rookie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door @lberto Bekijk bericht
                        Waarom is de ISO van de foto's zo verschillend bij gebruik van dezelfde sluitertijd en diafragma?
                        Het lijkt dat je sluitertijd EN diafragma hebt vastgezet, dan is imho ISO de variabele afhankelijk van je belichting.

Comment

Het lijkt dat je sluitertijd EN diafragma hebt vastgezet, dan is imho ISO de variabele afhankelijk van je belichting.
                          Klopt Raf. Ik wou manueel instellen om de scherpte van de foto en de scherptediepte zoveel mogelijk onder controle te krijgen. In mijn menu staat ISO op 200 en toch maakt dat fameuze bokkensprongen bij foto's die allemaal onder dezelfde weersomstandigheden binnen 1.30 uur gemaakt werden. Ik heb de ISO waarden van enkele professionele voetbalfoto's bekeken en ook daar verandert de ISO met vastgezette sluitertijd en diafragma. Dat zal dus waarschijnlijk normaal zijn maar bij mij gaat dat van zeer lage waarden naar fameus hoog?

Alvast bedankt voor de comments Raf & Saber.

Groetjes,
                          @lberto

Comment

????????????
                            Vandaar dat er bij voorkeur vanaf de RAW gewerkt wordt natuurlijk ...
                            Nah dan zal ik mijn camera maar instellen op de laagste JPG resolutie, dan kan ik tenminste nog meer foto's kwijt op mijn 16 gig Ultrasupersnelle kaartje .... en hoef ik niet te verkleinen alvorens te gaan bewerken, scheelt ook nog eens een hoop tijd.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                              ????????????
                              Vandaar dat er bij voorkeur vanaf de RAW gewerkt wordt natuurlijk ...
                              Nah dan zal ik mijn camera maar instellen op de laagste JPG resolutie, dan kan ik tenminste nog meer foto's kwijt op mijn 16 gig Ultrasupersnelle kaartje .... en hoef ik niet te verkleinen alvorens te gaan bewerken, scheelt ook nog eens een hoop tijd.

Gr. X.
                              Ik kan Xarder hier 100% gelijk in geven, het is natuurlijk steeds de foto nemen in zijn hoogste resolutie (JPG of RAW, maar dat is dan weer een andere discussie) en bewerken. Ben je tevreden met je foto, dan kan je gaan verkleinen (en mss nog een klein beetje verscherpen)

Comment

Working...
                              X