Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blue velvet test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blue velvet test

    Gisterenavond ben ik rond het blauwe uurtje naar het Eilandje gegaan in de hoop daar enkele mooie foto's te nemen. In het water zat toch nog wat hinderlijke beweging die ik door verschillende standpunten heb proberen te vermijden. De eerste foto is getrokken met een laag diafragma terwijl de tweede met een hoog genomen is. Wat me opviel is dat de belichting van de tweede veel feller was. De correctie is hier ook uitgeschakeld. Ik wou een hoog diafragma omdat dan mijn sluitertijd korter was waardoor de beweging in het water geneutraliseerd werd. Op andere foto's van mij is dit verschil beter te zien, want deze voorbeelden waren nu net bij wat rustiger water. Heb toch wel wat moeite gehad om deze foto's eindelijk goed te krijgen. Veel tests. Het was dan ook mijn eerste keer. Kan iemand mij het verschil van die belichting eens toelichten bij een hoger diafragama of is dit enkel veroorzaakt door de belichtingscorrectievan -0,3 ? Ik dacht dat bij avondshots de sluitertijd best zo lang mogelijk is om meer licht te kunnen opnemen. Hier bleek net het omgekeerde. Naar waar gaat jullie voorkeur uit. Ik kreeg hem precies ook niet echt heel scherp. Heb de zelfontspanner op 10 sec gezet waardoor ik alle trillingen wou vermijden.

    Eilandje klein diafragma.jpg


    Sony A300X met 18-70 Lens
    Sluitertijd : 30 sec
    Diafragma : F29,0
    Belichtingscorrectie : -0,3EV
    ISO : 100
    Brandpuntafstand : 28,0 mm

    Eilandje groot diafragma.jpg


    Sony A300X met 18-70 Lens
    Sluitertijd : 3,2 sec
    Diafragma : F5,0
    Belichtingscorrectie : +0,0EV
    ISO : 100
    Brandpuntafstand : 28,0 mm
    Last edited by thimer73; 12 augustus 2008, 11:29.
    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
    http://digitalefotografietm.blogspot.com

  • #2
    Re: Blue velvet test

    Allereerst, sorry maar ik heb géén idee hoe ik je raad kan geven over diafragma en dergelijke, want ik ken er zelf niks van (Reden te meer om je op dit forum te registreren want hier leer je volgens mij veel). Ondanks dat de eerste realistischer lijkt, vind ik de tweede geslaagder. Ze zijn wel niet zo heel scherp, of heb ik het mis?

    Comment


    • #3
      Re: Blue velvet test

      Probeer eens op f11 en uw iso naar 400 of 800.
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

      Comment


      • #4
        Re: Blue velvet test

        Je belichting is steeds een combinatie van verschillende factoren. De 3 belangrijkste zijn:
        * Diafragma
        * Sluitertijd
        * ISO-waarde

        Wanneer je je diafragma 1 stop verder open zet (van f8 naar f4 of van f22 naar f16 om maar 2 voorbeeldjes te geven) heb je steeds dubbel zoveel licht. In jouw foto's is het verschil tussen beide +/- 5 stops waardoor je 2e véél meer licht vangt dan de eerste.

        De sluitertijd draagt eveneens bij tot de hoeveelheid licht die je vangt. Dit is vrij logisch, hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht. In je 2e foto heb je de sluitertijd drastisch verlaagd in vergelijking met de eerste. Dit waarschijnlijk om het grote diafragma verschil te kunnen compenseren en dus toch nog een mooie belichting te krijgen.

        De ISO-waarde is ook rechtoe-rechtaan. Hoe hoger de waarde, hoe meer licht.

        Je zal dus steeds deze 3 parameters op elkaar moeten afstemmen om een goede belichting te krijgen.

        De beste manier om te werk te gaan is denkik de volgende:

        * Voor dit soort foto's gebruik je best altijd een statief en ISO 100. (Hoe hoger de ISO hoe meer ruis, en dat willen we meestal niet )
        * Het diafragma bepaald buiten de hoeveelheid licht ook de DOF (scherptediepte). Stel je diafragma dus zo in dat alles wat je scherp wil hebben ook effectief scherp is. (Dit is gewoonlijk ergens tussen f8 en f16). Je hoeft hierbij geen rekening te houden met de hoeveelheid licht.
        * Als laatste stap kan je nu de belichting regelen door de sluitertijd aan te passen. Aangezien je vanop statief werkt is het niet erg als deze wat lang word.

        Hopelijk helpt dit je al wat verder

        Edit: Er zijn hier al verschillende topics geweest over dit soort fotografie. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind vast nog een hoop tips

        Comment


        • #5
          Re: Blue velvet test

          Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht

          Wanneer je je diafragma 1 stop verder open zet (van f8 naar f4 of van f22 naar f16 om maar 2 voorbeeldjes te geven) heb je steeds dubbel zoveel licht. In jouw foto's is het verschil tussen beide +/- 5 stops waardoor je 2e véél meer licht vangt dan de eerste.
          Ik sluit me hierbij aan er zitten inderdaad een 5-tal stops tussen je diafragma van foto 1 en 2, aangezien je dezelfde ISO gebruikt zou je sluitertijd dus ook 5 stops moeten verschillen en dat is niet het geval (slechts een goeie 4), waardoor de eerste foto te donker is.
          Waarschijnlijk zit er een limiet van 30 seconden op je toestel.
          Foto 1 moest dus veel langer belicht worden om het resultaat van de tweede uit te komen.

          Deze link zal dit ook verduidelijken:
          http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

          Ik veronderstel dat je een statief gebruikt hebt ?
          Lange sluitertijden zoals 30 sec zorgen ook voor ruis in de foto omdat de sensor te lang belicht wordt, vandaar waarschijnlijk de onscherpe indruk voor de eerste foto.

          Comment


          • #6
            Re: Blue velvet test

            Je eerste foto is donkerder, omdat je je diafragma zóver hebt dichtgedraaid, dat 30sec sluitertijd niet voldoende was om terug naar 0,0EV te gaan. Maar 30 sec is wel de limiet die de meeste camera's niet overschrijden.

            Je zal zien dat er tussen F2, F5 en F10 geen verschil in belichting zou gezeten hebben, omdat je camera zal compenseren door je sluitertijd te varieren. Tenzij je anders vraagt (belichtingscompensatie knop), probeert je camera altijd een zeker lichtniveau te bereiken, namelijk 18% grijs. Als je deze donkere scene "correct" wou belichten, had je waarschijnlijk 1 of meer stops belichtingscompensatie moeten instellen. Dit doe je met de +/- knop te draaien tot er "-1" verschijnt. Of je kan manueel belichten, en je diafragma en sluitertijd apart instellen naar goeddunken.
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
            Flickr album Homepage

            Comment

            Working...
            X