Gisterenavond ben ik rond het blauwe uurtje naar het Eilandje gegaan in de hoop daar enkele mooie foto's te nemen. In het water zat toch nog wat hinderlijke beweging die ik door verschillende standpunten heb proberen te vermijden. De eerste foto is getrokken met een laag diafragma terwijl de tweede met een hoog genomen is. Wat me opviel is dat de belichting van de tweede veel feller was. De correctie is hier ook uitgeschakeld. Ik wou een hoog diafragma omdat dan mijn sluitertijd korter was waardoor de beweging in het water geneutraliseerd werd. Op andere foto's van mij is dit verschil beter te zien, want deze voorbeelden waren nu net bij wat rustiger water. Heb toch wel wat moeite gehad om deze foto's eindelijk goed te krijgen. Veel tests. Het was dan ook mijn eerste keer. Kan iemand mij het verschil van die belichting eens toelichten bij een hoger diafragama of is dit enkel veroorzaakt door de belichtingscorrectievan -0,3 ? Ik dacht dat bij avondshots de sluitertijd best zo lang mogelijk is om meer licht te kunnen opnemen. Hier bleek net het omgekeerde. Naar waar gaat jullie voorkeur uit. Ik kreeg hem precies ook niet echt heel scherp. Heb de zelfontspanner op 10 sec gezet waardoor ik alle trillingen wou vermijden.
Eilandje klein diafragma.jpg
Sony A300X met 18-70 Lens
Sluitertijd : 30 sec
Diafragma : F29,0
Belichtingscorrectie : -0,3EV
ISO : 100
Brandpuntafstand : 28,0 mm
Eilandje groot diafragma.jpg
Sony A300X met 18-70 Lens
Sluitertijd : 3,2 sec
Diafragma : F5,0
Belichtingscorrectie : +0,0EV