leuk, maar er zit veel schaduw op het gezicht, dat je had kunnen voorkomen door te vragen het hoofd even onder water te houden, had een nog leuker plaatje opgeleverd.
grt,bouk.
Bedankt voor jullie tips. Had ik met mijn externe flitser die oogschaduw kunnen wegkrijgen? Luc.
Wegkrijgen niet, wel temperen.
Met flitslicht had je waarschijnlijk ook een glanspuntje in het oog gekregen. Dat maakt een blik véél levendiger.
Kijk maar eens of er op jouw toestel een mogelijkheid is om het flitslicht te verzachten (flitscompensatie). In dit soort situaties mag zeker niet op volle kracht geflitst worden.
Had ik met mijn externe flitser die oogschaduw kunnen wegkrijgen ?
Luc.
Met een externe flitser, een opzetflitser, op stand invulflitsen, automatische flashsynchronisatie op je toestel aan, had dit makkelijk gelukt. Met een interne flitser enkel op sluitertijdvoorkeuze of op manueel. Je interne flitser heeft een flitssynchornisatietijd, en als je je flitser opklapt, blijf je steken op die sluitertijd (bij mij, op de D80 = 1/200ste)
Je foto is gemaakt op 1/640ste Als je de interne flitser opklapt, althans bij mij niet, heb je geen mogelijkheid om boven de 1/200ste te gaan, ongeacht de instelling van de camera. Kies je sluitertijdvoorkeuze, dan gaat het toestel het diafragma aanpassen, kies je manueel, dan ga je het diafragma moeten bijstellen tot je licht goed zit. Je hebt dan wel geen controle meer over je scherptediepte en bent afhankelijk van de sluitertijd.
Comment