Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sun? Sea! Beach.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sun? Sea! Beach.

Mijn eerste HDR foto , wat vinden jullie ervan?

Cam= nikon D40x
    Glas= 18-200 nikkor

Re: Sun? Sea! Beach.

Met of zonder HDR. De horizon midden in beeld is niet volgens de regels van de kunst.Geen sterk punt in het landschap. En ik mis wat sun.

Comment

Wat bedoel je met de horizon is niet volgens de regels van de kunst?
      Ook ik mis de sun enorm

Daarom post ik mijn foto's hier hé , om bij te leren (heb nog maar een kleine maand mijn toestel , dus ik ben nog vollop in de leer )

Dus als jullie willen zeg bij jullie negatieve punten hoe het wel moet .

Thnx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denjackk Bekijk bericht
        Met of zonder HDR. De horizon midden in beeld is niet volgens de regels van de kunst.Geen sterk punt in het landschap. En ik mis wat sun.
        Bestaan er dan regels voor de kunst

Als hdr bewerking is hij geslaagd, maar ik mis wel een echt onderwerp in de foto, een eye catcher.

En wat denjackk bedoelt met zijn regels...
        Het is MEESTAL beter, niet altijd, het moet niet....om je horizon niet in het midden te plaatsen, maar beter op ongeveer 1/3 van boven of onder al naargelang je onderwerp.
        En met zijn sterk punt wil hij zeggen , iets dat opvalt in je landschap (mooie boom, rotspartij, dier, .......enz) dat je dan nog meestal ergen op de gulden snede zet.

Kijk maar eens hier wat betreft de theorie : http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/191
        Mvg. Renzowoef
        Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

In een landschap is het mooier dat de horizon 1/3 beneden of 2/3 boven ligt.
          Met sterk punt in een landschap bedoel ik .Dat lijnen naar een sterk punt lopen b.v als op zee 1/3 horizon hoog een boot lag en je plaatste die 2/3 rechts in beeld.Of er stond een vuurtoren een huis of iets anders op de horizon. In andere landschappen kan je b.v met weipalen of andere dingen lijnen naar een boom laten leiden .Of een beek met of zonder water dat naar een huis of boerderij leid.Het kan aan de HDR liggen maar ik vind de kleuren niet echt pittig en ze komen wat te geel over.Ik kan eigenlijk op de foto niet uitmaken of de zon schijnt of niet.Maar het kan aan de HDR liggen.Ik heb eigenlijk ook een vraag , waarom gebruik je in deze foto HDR als je nog maar pas begint met fotografie.En laat de sluitertijd en diafragma waardes eens weten want dat is ook niet onbelangrijk . Ik denk een grote opening aan de vignetering te zien. Vignetering is donkere hoeken op de foto, dit ligt aan de lens als men fotografeert op de grootste opening f3.5. Op opening lens opening f8 is dit meetal verdwenen. Nog vragen laat maar weten.

Comment

Het was inderdaad de ganse dag donker weer hier aan de kust,
            ik had zo eens beginnen lezen over HDR en wilde dat natuurlijk direckt eens in pracktijk omzetten , vooral uit nieuwschierigheid

Natuurlijk is het nog belangrijker in mijn geval om te leren en experimenteren
            met diafragma, sluitertijden ,en dit doe ik ook hoor. (maar er valt nog zoveeeel te leren)
            Ik was gewoon té nieuwschierig om het eens niet te proberen die HDR

Zoals in uw comment staat is deze idd getrokken met f3.5
            (ik had ook al gezien dat ik vignetering had,maar wist niet goed hoe dit kwam , bij deze bedankt , nu weet ik het wel )

Deze foto die ik verleden weekend getrokken heb valt beter onder die wet dan
            (denk ik toch)

Dit was ook zo'n regenachtige dag , zo vlug vlug tussen de regenvlagen door kiekjes nemen

Comment

Jep, deze laatste valt er onder. Mocht de toren nu nog perfect op 1/3de van de linkerkant staan, dan zou het helemaal volgens de regeltjes zijn .

Mooi plaatje die laatste. Wel last van wat ruis in de achtergrond. Geen idee wat de oorzaak is (zonder exif), maar ik vermoed, de lens kennende, dat je volopen (F3,5 gewerkt hebt, bij 18mm) gewerkt hebt, en dan krijg je dat wel eens.

Comment

De exif van deze is :
                -Exposure Time = 1/800"
                -F Number = F5.6
                -ISO Speed Ratings = 100
                -Exposure Program = Aperture priority
                -Light Source = Cloudy weather
                -Focus Mode = AF-A

De ruis komt doordat het een serieuze crop is (juist links van de vuurtoren stonden zeer lelijke containers+ nog wat zee afgesneden om tot een mooie combo te komen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johny Bekijk bericht
                  De ruis komt doordat het een serieuze crop is (juist links van de vuurtoren stonden zeer lelijke containers+ nog wat zee afgesneden om tot een mooie combo te komen )
                  Aha, zo doe jij dat . Nee, joh, 't is een goeie, incluis de comPo .

Comment

De vuurtoren een beetje naar rechts en het was perfect geweest . Maar ik heb de uitleg gelezen.Deze foto ziet er al heel wat beter uit en aangenamer om naar te kijken.Ga op deze weg verder.

Comment

Working...
                    X