Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kempisch landschap na de regen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kempisch landschap na de regen

Dit zijn mijn eerste foto's; ik heb geprobeerd een 'troosteloos' gevoel willen vastleggen van de omgeving waarin ik woon. Ik heb gewerkt met een groene digitale filter vanop mijn fototoestel, weet niet of ik het misschien beter niet gedaan had? Graag jullie mening!

focal length = 18mm | exposure time = 1/160 | aperture = f6.3 | ISO = 400

focal length = 18mm | exposure time = 1/100 | aperture = f6.3 | ISO = 400

focal length = 57mm | exposure time = 1/160 | aperture = f4.5 | ISO = 400
    Last edited by gerb; 23 maart 2008, 11:44.

Re: Kempisch landschap na de regen

Zoals ik al zij: mooie foto's, Zou ik mss die ene foto met dat bord mogen Opslaan op me pc, Het is een erg mooie foto, Raar dat zoweinig mensen posten op deze Topic

Comment

Ik ben niet zo'n fan van dat groene...en als tip zou ik toch meegeven om je foto's altijd in kleur te nemen en dmv. na bewerking er een kleurtoon, zw/w , of weet ik veel aan te geven, nu heb je alleen maar die groene en niets anders.

Bij een en twee mis ik een echt onderwerp in de foto en bij landschapsfotografie is het "meestal" beter om je horizon niet in het midden te plaatsen (ik zeg wel meestal hé ) beter is om hem op ongeveer 1/3 te zetten bv.: zit je met een mooie lucht, horizon op 1/3 van onder, en met een mooi landschap op 1/3 van boven.
      Mvg. Renzowoef
      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Meer Kleur zou ook wel mooi zijn, het is iedereen zen eigen mening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PictureFreak Bekijk bericht
          Zoals ik al zij: mooie foto's, Zou ik mss die ene foto met dat bord mogen Opslaan op me pc, Het is een erg mooie foto, Raar dat zoweinig mensen posten op deze Topic
          Dankjewel voor je mening, ik zal de foto doorsturen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
            Ik ben niet zo'n fan van dat groene...en als tip zou ik toch meegeven om je foto's altijd in kleur te nemen en dmv. na bewerking er een kleurtoon, zw/w , of weet ik veel aan te geven, nu heb je alleen maar die groene en niets anders.

Bij een en twee mis ik een echt onderwerp in de foto en bij landschapsfotografie is het "meestal" beter om je horizon niet in het midden te plaatsen (ik zeg wel meestal hé ) beter is om hem op ongeveer 1/3 te zetten bv.: zit je met een mooie lucht, horizon op 1/3 van onder, en met een mooi landschap op 1/3 van boven.
            Dankje voor de opbouwende kritieken, ik ga hier zeker en vast rekening mee houden voor mijn volgende foto's. Volgende keer zal de gulden snede niet meer ontbreken in mijn compositie's

Comment

Troosteloos en herkenbaar... zo is 't hier na regenval.

Ik ga aansluiten bij renzowoef betreffende de 1/3de regel, maar het is geen must. Toch is het vaak beter, zeker als je een "gewoon" landschap weergeeft, zonder iets speciaals op. Dan is compositie heel belangrijk, en die zit er wel degelijk in. Je vertrek quasi uit de hoeken van de foto naar een punt op 1/3 van de zijkant van de foto, en da's dus ongeveer de bedoeling. Nog 1/3 van de boven/onderkant er bij en 't zit helemaal goed.

Wat het groen betreft... Tja, da's een keuze, maar toch liever kleurtjes voor mij.

Wat me wel opvalt is de niet algehele scherpte in één en twee en het verlies van detail in de achtergrond. Dit kan vermeden worden door te werken vanaf statief (gezien de sluitertijd) en ISO 100 met een nog kleiner diafragma (F8 of 11 lijkt aangewezen).

Bij de derde foto gebruik je de 1/3de regel en de diagonalen wel. Voor mij niet zo'n veelzeggende foto, ook hier vanwege de onscherpte en omdat ik het bord er graag "vanaf de grond" op zag staan.

Bij mooi weer kan je deze foto's makkelijk uit de hand nemen bij ISO 100, maar bij slecht weer, zal je toch een statief moeten gebruiken, omdat een iets kleiner diafragma noodzakelijk is. Je camera ergens op zetten/leggen kan natuurlijk ook (kussen op de deur van de wagen, met raam open bijvoorbeeld).

Comment

Dit is voor jou, omdat het je eerst topic/post is

BUMP
                (Bring Up My Post)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Troosteloos en herkenbaar... zo is 't hier na regenval.

Ik ga aansluiten bij renzowoef betreffende de 1/3de regel, maar het is geen must. Toch is het vaak beter, zeker als je een "gewoon" landschap weergeeft, zonder iets speciaals op. Dan is compositie heel belangrijk, en die zit er wel degelijk in. Je vertrek quasi uit de hoeken van de foto naar een punt op 1/3 van de zijkant van de foto, en da's dus ongeveer de bedoeling. Nog 1/3 van de boven/onderkant er bij en 't zit helemaal goed.

Wat het groen betreft... Tja, da's een keuze, maar toch liever kleurtjes voor mij.

Wat me wel opvalt is de niet algehele scherpte in één en twee en het verlies van detail in de achtergrond. Dit kan vermeden worden door te werken vanaf statief (gezien de sluitertijd) en ISO 100 met een nog kleiner diafragma (F8 of 11 lijkt aangewezen).

Bij de derde foto gebruik je de 1/3de regel en de diagonalen wel. Voor mij niet zo'n veelzeggende foto, ook hier vanwege de onscherpte en omdat ik het bord er graag "vanaf de grond" op zag staan.

Bij mooi weer kan je deze foto's makkelijk uit de hand nemen bij ISO 100, maar bij slecht weer, zal je toch een statief moeten gebruiken, omdat een iets kleiner diafragma noodzakelijk is. Je camera ergens op zetten/leggen kan natuurlijk ook (kussen op de deur van de wagen, met raam open bijvoorbeeld).
                  Dit zijn echt handige tips! ik ga me volgende week een statief aanschaffen, want ik ervaar al langere tijd de beperkingen zonder dit middel. Verder ga ik nog veel experimenteren en werken met deze info, thnx

Comment

Het is goed om als beginner zich enkele regels eigen te maken, om ze dan zo snel als mogelijk te vergeten of te overtreden. Want het is slechts door buiten de lijntjes te kleuren dat men tot creatieve oplossingen komt. Dus vergeet zo snel mogelijk die gulden snede zou ik zeggen. Met de horizon perfect in het midden kan je ook mooie foto's maken.
                    Foto één en twee vind ik goede en eerlijke landschapsfoto's. Ondanks dat er niet echt een onderwerp is. Dat hoeft ook niet, het is een vrij kaal landschap. De foto's zijn goede documentaire foto's. Nummer drie is maar niets. Daar heb je een onderwerp maar het is banaal.
                    Technisch gezien konden de foto's wel wat meer contrast gebruiken.

Comment

Fotogeniek onderwerp, interessant als reeks, originele keuze voor het groen (goed dat je daarmee experimenteert).

Er zit sfeer in maar dat mag misschien nog wat meer overdreven worden met contrast en gedeeltelijk verdonkeren.

Bij de eerste foto zoekt mijn oog naar een duidelijk onderwerp (kan het dat de horizon niet helemaal rechtstaat).

Sterke diagonalen in de tweede foto (probeer dit naar een punt op de gulden snede te zetten).

Ludieke invalshoek bij de derde foto alleen is de achterliggende boodschap niet helemaal duidelijk (mss verkeersbord vs bomen?).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Het is goed om als beginner zich enkele regels eigen te maken, om ze dan zo snel als mogelijk te vergeten of te overtreden. Want het is slechts door buiten de lijntjes te kleuren dat men tot creatieve oplossingen komt. Dus vergeet zo snel mogelijk die gulden snede zou ik zeggen. Met de horizon perfect in het midden kan je ook mooie foto's maken.
                        Foto één en twee vind ik goede en eerlijke landschapsfoto's. Ondanks dat er niet echt een onderwerp is. Dat hoeft ook niet, het is een vrij kaal landschap. De foto's zijn goede documentaire foto's. Nummer drie is maar niets. Daar heb je een onderwerp maar het is banaal.
                        Technisch gezien konden de foto's wel wat meer contrast gebruiken.
                        Regels moet je niet vergeten bewust overtreden mag en dat kan in sommige gevallen zelfs meer effect aan een foto geven.
                        Voor de rest ben ik het met @Control-Z eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gerb Bekijk bericht
                          Dit zijn echt handige tips! ik ga me volgende week een statief aanschaffen, want ik ervaar al langere tijd de beperkingen zonder dit middel. Verder ga ik nog veel experimenteren en werken met deze info, thnx
                          Een goede landschapsfotograaf werkt altijd van statief.
                          Probeer niet al te veel in het beeld te proppen: dat is vaak de oorzaak van tegenvallende resultaten. Het is beter twee of drie verschillende foto’s van een scène te nemen dan te proberen alles op één foto te krijgen.

Het gaat er bij de compositie om dat we het beeld zo sprekend mogelijk door de zoeker in beeld krijgen. Bij onderwerpen zoals portretten en stillevens kun je de elementen naar believen rangschikken, maar bij een landschap kan de compositie alleen worden veranderd door de keuze van het standpunt en de kadering van de opname. Door gebruik te maken van een statief kun je dit in alle rust doen, het onderwerp loopt namelijk niet weg.

mvg
                          antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                            Een goede landschapsfotograaf werkt altijd van statief.
                            Probeer niet al te veel in het beeld te proppen: dat is vaak de oorzaak van tegenvallende resultaten. Het is beter twee of drie verschillende foto’s van een scène te nemen dan te proberen alles op één foto te krijgen.

Het gaat er bij de compositie om dat we het beeld zo sprekend mogelijk door de zoeker in beeld krijgen. Bij onderwerpen zoals portretten en stillevens kun je de elementen naar believen rangschikken, maar bij een landschap kan de compositie alleen worden veranderd door de keuze van het standpunt en de kadering van de opname. Door gebruik te maken van een statief kun je dit in alle rust doen, het onderwerp loopt namelijk niet weg.

mvg
                            antoine200
                            Dank voor de meer filosofische benadering, ik ga dit zeker in mijn achterhoofd houden bij mijn volgende foto's!

Ik had nooit gedacht dat er zoveel reactie op mijn topic zou komen, merci allemaal voor de tips/invalshoeken.

Comment

Working...
                            X