Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Myra

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Myra

Myra, mijn kleindochter (11 maanden), vorig jaar aan zee.

EXIF
    Shutter speed: 1/125
    Aperture: f/3,2
    ISO: 400
    Flash: Suppressed
    Metering: Matrix
    Focal Length: 50mm

Genomen met de EF 50mm f/1.8 II lens. "Only cropping, no further Photoshopping..."
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Myra

Heeeel mooi portretje. Haar blauwe ogen komen goed tot hun recht door het blauwe kleedje dat ze aanheeft.

Comment

Op zich een leuke, spontane foto, van een frisse verschijning, met lekker felle, bijpassende kleurtjes.
      Kleine bemerkingen :
      Misschien is het licht er wel een tikje over... (bij mijn 50mm lensje, compenseer ik altijd 1/3 tot 2/3 stops negatief, omdat ik weet dat ze (te) veel licht binnenlaten).
      Misschien iets minder centraal, en meer ruimte in de kijkrichting.

Comment

Dank je voor jullie reacties. Ik heb een hele reeks met de 50mm prime lens geschoten en vertelde net in een andere thread dat ik die lens nu pas onder de knieën (wel 'in de vingers' ) begin te krijgen. Lang niet alle foto's van de reeks zijn even scherp als deze. Bovendien had ik echt niet veel plaats op ons vakantie-appartement.
        Wil je even uitleggen hoe ik die "1/3 tot 2/3 stops negatief compenseer", tenzij ik het volgende begrijp (ik werk met Canon): in de "M" stand, kies je aperture en je shutterspeed en zorg dat de "balans" onderaan lichtjes naar links staat. Of heb ik het mis?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Wil je even uitleggen hoe ik die "1/3 tot 2/3 stops negatief compenseer", tenzij ik het volgende begrijp (ik werk met Canon): in de "M" stand, kies je aperture en je shutterspeed en zorg dat de "balans" onderaan lichtjes naar links staat. Of heb ik het mis?
          Nee, da's juist. Dus de sluitertijd een tikje korter. Of je werkt gewoon in de aparture stand, en gebruikt het compensatieknopje.
          Ik werk altijd op diafragma prioriteit bij daglicht. Een zonnetje dat even achter de wolken gaat, of even feller schijnt, geeft een heel andere lichtmeting. Bij diafragma voorkeuze, past de sluitertijd zich aan, aan de omstandigheden. Door het EV-knopje op -0,3 of -0,7 te zetten, heb ik dus bijna altijd de goede belichting met die lens. Histogram staat bij altijd zichtbaar bij het bekijken van de plaatjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Nee, da's juist. Dus de sluitertijd een tikje korter. Of je werkt gewoon in de aparture stand, en gebruikt het compensatieknopje.
            Ik werk altijd op diafragma prioriteit bij daglicht. Een zonnetje dat even achter de wolken gaat, of even feller schijnt, geeft een heel andere lichtmeting. Bij diafragma voorkeuze, past de sluitertijd zich aan, aan de omstandigheden. Door het EV-knopje op -0,3 of -0,7 te zetten, heb ik dus bijna altijd de goede belichting met die lens. Histogram staat bij altijd zichtbaar bij het bekijken van de plaatjes.
            Schitterende tips, FestinaLente, die ik onmiddellijk in de praktijk ga proberen te brengen. Ik had in een andere thread ook al gelezen dat diafragma prioriteit (AV) voor dit soort dingen te verkiezen is. Da's trouwens ook de stand waarmee ik de afgelopen tijd het meeste geëxperimenteerd heb, en het beste "onder de knie" heb.
            Ik ga nu op zoek naar een EV-knopje, dat ik zelfs in mijn manual niet schijn terug te vinden. Ook dat histogram heb ik nog niet zolang geleden ontdekt, nl. bij het instellen van mijn vrouw haar Ixus!

Comment

Gevonden: belichtingscompensatie. Heet bij mij ook Av-knopje! Ingedrukt houden en aan instelwiel draaien, één of twee tikjes naar links. Nu weer oefenen! Bedankt om me op weg te helpen.

Comment

mooi hoor, inderdaad wat opgelicht, maar 't is een schattig kindje. Fiere opa, terecht
                gegroet, Ludo

Comment

Working...
                X