Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Compo is goed, met het stromend beekje dat door de compo dwarrelt, de naar een doorkijkje, waar je toch gaat kijken. De heuvel links die ook naar daar voert, vind ik goed weergegeven en de schaduwen die het voorplan breken.
Problemen met de kleuren, komen vaak door het niet instellen van de witbalans. Je hebt hier een zonnige zomerdag, dus even die witbalans op zonlicht.
Een ander dingetje, is de ISO-waarde. Je gebruikt hier ISO 400, terwijl daar bij een zonheldere dag totaal geen reden voor is. ISO 100 geeft meer detail in het plaatje. De sluitertijd, hier 1/640ste, wordt dan 1/160ste, wat ruim voldoende zou moeten zijn, voor de 75mm waarmee het plaatje gemaakt is.
Geen idee of je bij je toestel de verzadiging kan aanpassen, maar desgevallend zou je dit nog kunnen doen in photoshop. Toch zit er meer detail in de lucht dan dit plaatje laat vermoeden. Even de lichte tonen in de curve naar beneden halen, met behoud van de middentonen, en je krijgt al een veel blauwere lucht.
't Is een goeie, maar met iets andere instellingen, kan hij m.i. beter.
thx voor de tips.
iso400, inderdaad, niet verlaagd sinds de avond ervoor blijkbaar. Dat moet nog meer een automatisme worden wellicht, dat telkens checken van alle instellingen.
"Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"
De tweede versie oogt in alle geval veel "frisser" door de kleur die toegevoegd is. het fletse is uit het plaatje uit, en ik vind hem persoonlijk aangenamer om naar te kijken.
Als ik een beeld maak, waarvan ik denk, deze wordt een mooie, dan probeer ik me te herinneren hoe het was toen ik het beeld maakte. Uiteindelijk leg je vast wat je ziet. Het is de camera die registreert, maar geen enkele camera kan zo goed registreren dat ze het menselijk oog benadert. Ik weet niet wat je gezien hebt, maar ik zou liever kijken naar het landschap in de tweede.
PS - Wel voorzichtig zijn met curves of contrast, je zit er gauw "over". Eén dingetje is een zekerheid... hoe beter je je toestel instelt, hoe minder werk je nadien hebt .
Comment